Missing 'path' query parameter

Aquesta setmana ha fet dos anys que els presos polítics varen sortir de la presó gràcies als indults pactats amb el govern espanyol. En un país tan donat a recordar dates i aniversaris, quan convé, és molt eloqüent el silenci de la classe política autonòmica i els mitjans al seu servei precisament sobre aquesta qüestió. Dit d’una altra manera, com s’explica que després de passar-nos tres anys i mig exigint la llibertat dels presos, ningú hagi volgut recordar la data en què es va assolir?

Crec que la resposta és òbvia. Ni els mateixos protagonistes s’atreveixen a reivindicar ja una operació política que ha suposat un enorme contratemps per al moviment independentista. Els pacte dels indults és, indiscutiblement, l’explicació de les principals decisions estratègiques, totes errònies, que ha pres la majoria independentista que va investir el govern de Pere Aragonès. De fet, la mateixa existència d’aquest govern autonòmic i autonomista és part del mateix pacte.

Si des de l’independentisme ningú no s’atreveix a reivindicar els indults com un èxit és perquè no ho és. De fet, només des de l’entorn del PSOE es veu com un triomf polític, que pot ser que fins i tot el facin servir en campanya. Segons deia aquesta mateixa setmana la politòloga Estefania Molina, “la mayor política de Estado contra el independentismo han sido los indultos”. I afegia, “que el independentismo está KO desde los indultos, lo sabe hasta la derecha”.

Encara és d’hora per conèixer totes les cartes que es jugaran a la propera campanya electoral. Però després de tot el soroll que hi ha hagut en els últims anys amb els indults o la reforma del Codi Penal, ja va cridar l’atenció que a les municipals el tema fossin els candidats de Bildu que havien format part d’ETA. I ara, què voleu que us digui, em crida l’atenció no veure cap dels indultats que han quedat lliures d’inhabilitació a les llistes electorals del 23J.

Crec que és evident que als protagonistes de l’operació no els convé gaire recordar com hem arribat fins aquí. La sensació que els indults s’han aconseguit pagant un preu polític inconfessable i inassumible és ja molt generalitzada. Però, a la vegada, no sé si tothom és conscient que aquest preu encara no l’hem pagat del tot. L’independentisme està pagant encara una enorme hipoteca, els costos de la qual continuen pujant com els tipus d’interès.

Sigui com sigui, crec que calia parlar-ne i calia recordar-ho. El silenci és molt sospitós, perquè el tema de rellevant ho és molt. Diré més, si l’independentisme vol encetar una nova etapa d’avenços i victòries té la necessitat imperiosa d’alliberar-se d’aquesta hipoteca que són els indults. I que no siguin un tema de campanya a les eleccions espanyoles no fa més que evidenciar la necessitat de trencar el silenci, des de l’independentisme.

En les eleccions del 23-J els indults són una qüestió central per als indultats i per als partits que ells dirigeixen, que són els dos principals. Ho són perquè el govern espanyol que sorgeixi de les urnes tendrà encara la potestat de revocar-los durant la legislatura. Però també perquè encara són molts els alts càrrecs pendents de judici, que no podran beneficiar-se de la reforma del Codi Penal. I malgrat que ara ningú no ho diu, als nuclis dirigents dels partits es pensa en un futur indult també per aquests càrrecs.

Així doncs, ningú no pot obviar que les eleccions, els pactes i les estratègies estan greument condicionades pels indults. Els indults presents, però també els futurs. I no en parla ningú. Els partits no ho reconeixen i els mitjans no en parlen. La política catalana no és lliure, està hipotecada, però aquesta hipoteca és l’elefant a l’habitació. Així doncs, tenim un problema que no es pot resoldre si no començam per posar-hi el focus.

Ens hem passat anys cridant “llibertat presos polítics”. No crec que ningú vulgui que tornin a la presó. Personalment, tothom està content que siguin a casa, amb les seues famílies. Però ni el país ni el moviment independentista poden continuar pagant aquesta hipoteca dels indults. El cost és asfixiant i ens n’hem d’alliberar com més aviat millor.

Ho he dit altres vegades i no em cansaré de dir-ho. Aturar la deriva de l’independentisme requereix una primera mesura urgent: totes les persones indultades o que són candidates a un indult en el futur s’han d’apartar de qualsevol càrrec i posició de lideratge o presa de decisions. Per tal que tots continuïn lliures però, sobretot, que el país pugui continuar lluitant per la seua llibertat, cal que facin un pas al costat. És més urgent que mai.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: El teòric i demagog a juny 24, 2023 | 23:31
    El teòric i demagog juny 24, 2023 | 23:31
    En el cas de l'Ajuntament de Barcelona i de les eleccions municipals a Catalunya, el tema dels indults no té cap mena d'efecte. El senyor Costa està sempre obsessionat amb posicions pures, i suposo que no acceptaria cap indult després de quatre anys de presó. El que sí té efecte en la política catalana, són les inhabilitacions, que encara duren.
  2. Icona del comentari de: Vendetta a juny 24, 2023 | 23:34
    Vendetta juny 24, 2023 | 23:34
    El botiflers els jutjara el poble catala,per mi pena de mort per ells y els seus
    • Icona del comentari de: Si noi, a juny 25, 2023 | 11:27
      Si noi, juny 25, 2023 | 11:27
      Comencem pel batxiller foll que va decidir suspendre la DUI i fugir deixant-ho tot enmerdat o pel guaperas que'l va posar al càrrec per enfonsar la possibilitat d'independència de Catalunya?
  3. Icona del comentari de: Sebrià a juny 25, 2023 | 00:05
    Sebrià juny 25, 2023 | 00:05
    Si els nostres politics no son valuosos per nosaltres tampoc ho seràn per Espanya. Fem los tots a fora.
  4. Icona del comentari de: Xavier a juny 25, 2023 | 01:51
    Xavier juny 25, 2023 | 01:51
    Totalment d 'acord.
  5. Icona del comentari de: fat boy a juny 25, 2023 | 06:03
    fat boy juny 25, 2023 | 06:03
    El Mossen havia dit que no els feia por anar 15 dies a la preso, per aixo es va entregar amb les calces abaixades a l'enemic. El que no s'esperava es la clatellada que li anaven a fotre. I si, traint tot el que es podia trair, va aconseguir un indult dels enemics, el que no aconseguira es que l'indultem nosaltres. I si mai es fa efectiva la independencia espero que al primer a qui se li obri una enquesta per determinar quina responsabilitat te es al pajaro aquest.
  6. Icona del comentari de: caua a juny 25, 2023 | 06:41
    caua juny 25, 2023 | 06:41
    Tots els polítics que s'han beneficiat de l'indult espanyol han de deixar enrere la política i fer una altra cosa. En cas contrari són un traïdor al projecte independententeis i al poble català. Voler seguir en política només per beneficiar-se d'ella té com a conseqüència un deteriorament de la política i perjudica la confiança de la gent envers els seus representants a les institucions. Totes les persones que han estat a la presó si ja no estan a la vida política o a la direcció dels partits, l'estat espanyol ja no els podrà fer xantatge i així podrem avançar amb gent nova, esperant que serant més valents, vers une Catalunya lliure
  7. Icona del comentari de: miren a juny 25, 2023 | 09:28
    miren juny 25, 2023 | 09:28
    No, no es vol recordar, ells, els espanyols sí que ho tenen molt present i ens ho recorden molt sovint, "golpe de estado" "terroristas" i fan elogis del discurs del rei del 3 d'octubre. Som la fera que volen tancar a la gàbia ni que sigui de vidre però lligats. Si ni tan sols volem recordar el passat recent, com podem avançar ni plantejar un futur? No podem esperar res d'ells. Ni tan sols justícia d'acord amb les seves pròpies lleis, perquè ells són un tot, i sempre es posen d'acord malgrat que per altra banda s'esbatussin, i un exemple és la Sra. Díaz rectificant els Comuns. Quan es tracta de qüestions d'estat sempre, sempre es posen d'acord. Ens han pres la mida, la por ens té paralitzats.
    • Icona del comentari de: Francesc Font a juny 25, 2023 | 12:02
      Francesc Font juny 25, 2023 | 12:02
      Fas molt bé traient la figura de la senyora Díaz, gran heroïna, i exemple, de l’esquerra a l’allioli negat. Per qui no ho sàpiga, negat és quan l’allioli es fa malament, els tres elements no quallen i queda una salseta que cal llançar. Díaz, amb el mateix toc d’oportunisme de Colau --tal para qual diu en casteplano-- resulta que ara explica als ingenus comuns catalans que ens deixarà opinar, sols que opinar, sobre una paròdia de diàleg que ni ha fet ni farà el govern socialista sí salva les cadires. I encara menys un PP “voxacionat”... I al mentrestant, Colau tirant de la rifeta gràcies al PP, gran salvador a Barcelona de l’eterna pàtria espanyola
      • Icona del comentari de: Jcm a juny 25, 2023 | 18:40
        Jcm juny 25, 2023 | 18:40
        Estic molt d'acord amb tu tret d'una cosa . Llençar l'all i oli negat. Jo , l'all i oli negat el faig servir quan faig "fideuà ". Me'n poso una mica al plat de fideuà , ben barrejat amb el brou i els fideus......i queda collonut.
        • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 25, 2023 | 22:01
          Doctor Strangelove juny 25, 2023 | 22:01
          L'all i oli, només es posa a les fideuas dolentes. Vés a algun restaurant de veritat i gasta-te'ls, meló! Doc.
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 25, 2023 | 22:00
        Doctor Strangelove juny 25, 2023 | 22:00
        A veure, l'all i oli només té dos elements, i si ets un negat i uses ou, i a més a més no se't lliga, és que ets un inútil consumat com tu! Doc.
  8. Icona del comentari de: Cni l'amo d'erc a juny 25, 2023 | 09:50
    Cni l'amo d'erc juny 25, 2023 | 09:50
    El super.sou del Junquerss el paga el CNI? ERC españolització triunfant, Escapa de cat.radio.junqueras, castellanitzacio i comunis,e colauero.putinesc
  9. Icona del comentari de: JordiP a juny 25, 2023 | 10:27
    JordiP juny 25, 2023 | 10:27
    Gran article, Costa. Recordar l'indult i fer palés les claudicacions que amaga és una necessitat política absoluta per a l'independentisme. Des del primer dia vam captar que una part dels dirigents del procés anaven arrossegats. Precisament aquells que, en explotar tot, es va saber que no havien fet les accions preparatòries a la independència que els pertocaven (veure llibre Puigdemont, mai contestat). Poca cosa ens queda per fer. Això sí, encara que sigui amb una pinça al nas, convé votar el 23-J. Convé votar opcions independentistes. Convé demostrar a Madrit (i a nosaltres mateixos) que la opció indepe és forta i permanent, a l'espera d'un líder que ens torni a fer bullir la sang.
    • Icona del comentari de: PERELL a juny 25, 2023 | 12:19
      PERELL juny 25, 2023 | 12:19
      Els partits catalans no tenen cap incidència a favor de Catalunya que no hagi estat abans decidida ja de bon antuvi pels governs espanyols. Portem 45 anys de inutilitat parlamentaria que ha servit només per blanquejar el regim franquista-borbònic-catalanofobic i corrupte de 78. Que els bombin a tots. No ens cal representació al Congreso de los Diputados, per no aconseguir res per Catalunya. ABSTENCIO ABSOLUTA
  10. Icona del comentari de: No és això companys a juny 25, 2023 | 11:44
    No és això companys juny 25, 2023 | 11:44
    Quin gran error lliurar-se a la justícia espanyola el 2017, si a l'exili haguessin anat tot el govern, diputats, alts càrrecs, centenars de persones, ara la situació seria tota una altra cosa, és una cursa de relleus, no ho entenen molts líders independentistes que han esdevingut un autèntic fre.
  11. Icona del comentari de: ton c. a juny 25, 2023 | 11:53
    ton c. juny 25, 2023 | 11:53
    el 23J, A B S T E N C I Ó.
  12. Icona del comentari de: Narcís a juny 25, 2023 | 12:02
    Narcís juny 25, 2023 | 12:02
    Sento no estar gens ni mica d' acord, ço es, els indults no hi tenen res a veure amb res ( no debades continuen havent perseguits, exiliats i empresonats ) ! PD : altra cosa és por a la prevaricació desvergonyida, descarada i cínica a l' alta esfera judicial !
  13. Icona del comentari de: Doncs a juny 25, 2023 | 12:44
    Doncs juny 25, 2023 | 12:44
    En tot cas, senyor Costa, els votants no podem estar condicionats ni pel futur professiinal dels polítics encausats ni pel futur professional dels polítics no encausats. El votant ha de ser lliure d hipoteques sentimentals. Hem de saber usar el nostre vot com a arma estratègica per rencaminar l acció política. I en aquesta estratègia s hi inclou (en el context en el qual estem, i que vostè descriu encertadament) l Abstenció.
  14. Icona del comentari de: Vermell a juny 25, 2023 | 14:10
    Vermell juny 25, 2023 | 14:10
    Cordó sanitari a tots els que es van entregar i van deixar tirats als que volien tirar endavant. Un cop independents, a jutjar-los per traïdors i col·laboradors. Jo els exiliaria. Fora de la terra aquells qui l'embruten! Salut i República.
  15. Icona del comentari de: ..... a juny 25, 2023 | 15:25
    ..... juny 25, 2023 | 15:25
    ..... és que també s'ha vist que no hi ha estadistes, màxim són gestors, activistes i vividors. Quina garantia tenim, en cas d'aconseguir la independencia, de que no enfonsin Catalunya
    • Icona del comentari de: Als punts suspensius a juny 25, 2023 | 16:08
      Als punts suspensius juny 25, 2023 | 16:08
      Coi, la mateixa garantia que qualsevol altre país.
  16. Icona del comentari de: Pasqual Sevol a juny 25, 2023 | 16:12
    Pasqual Sevol juny 25, 2023 | 16:12
    El problema es que els indultats segueixen amenaçats. Encara que es retirin de la política activa. Per això han de persuadir els seus successors de que facin bondat.
  17. Icona del comentari de: Pasqual Sevol a juny 25, 2023 | 16:12
    Pasqual Sevol juny 25, 2023 | 16:12
    El problema es que els indultats segueixen amenaçats. Encara que es retirin de la política activa. Per això han de persuadir els seus successors de que facin bondat.
  18. Icona del comentari de: Josefina a juny 25, 2023 | 23:29
    Josefina juny 25, 2023 | 23:29
    Totalment d'acord amb en Josep Costa. Que es facin a un costat i deixin que persones que s'hi vegin en cor tirar endavant el nostre projecte.
    • Icona del comentari de: Tots si veuen en cor... a juny 26, 2023 | 07:37
      Tots si veuen en cor... juny 26, 2023 | 07:37
      Però em tingut a Miss Catalunya que'ns donar la costellada de 3 respostes sense cap transcendència, el batxiller foll (mai el vam votar) suspenent la DUI en segons abans de fugir, el pallasso Torra (tampoc votat) jugant amb pancartetes, la xoni Borràs sortint del Govern el mateix dia que la imputan per corrupta amb el vot de 3000 militants que li deuen el sou al partit. Ara tenim un Govern amb minoria...

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter