Aquest diumenge la selecció espanyola de futbol disputarà la final de l’Eurocopa contra la selecció d’Anglaterra i ajuntaments catalans, com els de Barcelona, Lleida i Tarragona, entre altres, han considerat convenient instal·lar pantalles gegants per a seguir el partit de la Roja i destinar més diners a un esdeveniment que es retransmet en obert per TVE, i que ja ha costat una gran quantitat de diners públics. Girona és l’única capital catalana que ha rebutjat fer-ho malgrat la petició del PSC, i el seu alcalde, Lluc Salellas, ha deixat clar que mentre ell estigui al capdavant del consistori hi haurà pantalla gegant “quan hi hagi seleccions catalanes”.
Més enllà del debat polític, que també hi és present, la instal·lació d’aquestes pantalles és una mesura populista per acontentar una part de la parròquia amb diners públics de tots els ciutadans. La capital catalana, amb l’alcalde Jaume Collboni al capdavant, va ser la primera a anunciar la mesura i va al·legar que la pantalla gegant a la Plaça Catalunya és un exemple més de l’estratègia del consistori “per fer de Barcelona una ciutat referent en l’esport a escala internacional”, com ja va passar amb la polèmica exhibició de Fórmula 1 al centre de la ciutat, una zona de baixes emissions, amb cotxes cremant roda i benzina. Sincerament, no hi veig cap estratègia concreta més enllà de la “festa” que ha volgut muntar per a una part de la ciutadania.
L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, per la seva banda, ha decidit tirar la casa per la finestra amb una pantalla gegant a la plaça de la Llotja, amb cadires per a les persones que vulguin seure, una barra de bar i convertint un pàrquing privat en gratuït per un dia perquè per anar, per exemple a. Això del pàrquing és de traca perquè prioritza l’ús del transport privat per davant del transport públic que hi ha a la ciutat. Amb aquest desplegament, convé recordar que l’any passat la Paeria ja va instal·lar una pantalla gegant per seguir la final femenina del Mundial de la selecció espanyola de futbol. Un esdeveniment que va costar 5.000 euros i on, segons la nota oficial, hi van assistir 250 persones. Tarragona instal·larà una pantalla gegant al parc del Francolí, repetint la fórmula que ja va dur a terme amb els partits del Play-Off del Nàstic, el mes de juny passat, i convida la ciutadania “a animar la selecció espanyola”.
Aquests són només tres exemples, però també n’hi haurà a Badalona, Terrassa, Sabadell, Mataró i Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat i Castelldefels, entre altres ciutats. Aquestes pantalles gegants es necessiten tramitar contractes d’urgència perquè les empreses les instal·lin. És a dir, destinar diners públics a un esdeveniment que els ciutadans ja poden seguir per la televisió publica espanyola, que ha pagat 40 milions d’euros dels nostres impostos per tenir els drets televisius. Les pantalles són un sobrecost sense cap sentit perquè la gent que vulgui veure la final ja ho pot fer amb una cervesa ben freda des del sofà de casa seva o, si ho desitja, pot anar al seu bar de confiança.