McCann Worldgroup va presentar aquest dijous a Madrid l’estudi ‘The Truth About New Europe’, un ctrabajo a nivell pa-europeu del grup líder mundial en solucions creatives, que conclou que, després de diversos anys de ‘permacrisis’, un de cada tres europeus afirma que “en el futur, és probable que hagi d’anar-me d’Europa per a tenir una vida millor”.
Per als més joves, un futur europeu s’albira complicat, i tres de cada quatre europeus consideren que les marques i empreses “haurien d’exercir un paper més rellevant per a aconseguir la unitat d’Europa”. L’estudi revela també punts calents per a la innovació i inversions futures, assenyalant a la Sostenibilitat, Ciència, Tecnologia i Energia, com a factors clau per a l’èxit futur de la regió.
Desenvolupat en col·laboració amb McCann Worlgroup Truth Central, la unitat d’intel·ligència global del grup, l’estudi s’ha elaborat sobre més de 27.000 entrevistes a ciutadans europeus, realitzades en dues onades, amb la particpación d’una àmplia gamma d’experts. La recerca es va dur a terme en 16 mercats, entre ells: Espanya, el Regne Unit, França, Alemanya, Polònia, Països Baixos, Suècia, Finlàndia, Turquia i Itàlia
Les dades de l’estudi són de gran abast i reflecteixen les esperances, els temors i les expectatives dels europeus en àrees tan diverses com l’atenció sanitària, la tecnologia, la cultura i el clima. Comparats amb les dades de l’estudi de 2018, les noves troballes revelen canvis importants en els últims cinc anys:
Després d’un llarg període de ‘permacrisis’, les principals preocupacions dels europeus han canviat notablement, ja que l’estudi indica que el 36% dels europeus afirma que el canvi climàtic és la seva major preocupació, enfront del 20% en 2018, i superant per primera vegada al terrorisme.
La creixent bretxa entre rics i pobres representa la major amenaça per a la cohesió social, per sobre de les desigualtats basades en gènere, ètnia o edat: a un de cada dos europeus el preocupa poder assegurar el suficient manteniment per a la seva llar.
La desigualtat social és la tercera preocupació dels espanyols, el segon lloc de la regió (25%), per darrere de Turquia (31%). Després de l’esclat del conflicte a Ucraïna, la preocupació per una nova guerra ha augmentat: del 24% fa cinc anys, al 33% en l’actualitat. Els 5 països que encapçalen aquesta creença són Suècia, Portugal, Espanya, Finlàndia i Alemanya.
No obstant això, l’estudi també revela que existeixen moltes raons per a l’optimisme, i identifica punts calents per a la innovació i la inversió futures.
Els drets humans són l’àmbit en el qual els ciutadans esperen que Europa lideri el món en el futur, per davant de la sanitat, l’educació i la democràcia.
Espanya percep actualment la sanitat, l’educació i la democràcia sota amenaça, però la UE juga un paper fonamental per a assegurar-li el seu funcionament sota alts estàndards. Europa és percebuda com una xarxa de seguretat geopolítica que compta amb una confiança incalculable.
Les àrees clau per a la inversió són: tecnologia, energia, sostenibilitat, salut i benestar. Davant una llista de possibles innovacions futures, la primera a la qual els europeus desitjarien tenir accés és “una píndola que detingui el procés d’envelliment”, per sobre dels cotxes autònoms, robots de cuina o dispositius per a comunicació per holograma. En la seva vida quotidiana, la primer àrea en la qual els europeus desitjarien tenir més orientació és en “vida sostenible”, seleccionada per un de cada tres enquestats.
Un sistema sanitari europeu és el servei regional més desitjat pels europeus, per damunt fins i tot d’un passaport europeu o una força militar europea.
L’estudi ‘The Truth About New Europe’ de McCann Worldgroup revela l’impacte de la “permacrisis” en la poblacióTECNOLOGIA
Respecte a les tecnologies, l’estudi assenyala que els europeus tenen una relació ambivalent amb la tecnologia. Un de cada dos enquestats considera que la tecnologia és clau per a alliberar tot el nostre potencial (encara que el 62% considera que el seu treball és massa complicat perquè el realitzi correctament un robot).
Els espanyols mai havien estat tan conscients de la necessitat de la tecnologia per a construir un futur més pròsper (+6 punts des de 2018), encara que al mateix temps, i demostrant una gran dicotomia, la volem cada vegada menys en la nostra vida privada.
El Regne Unit té el major sentiment d’optimisme cap a la tecnologia, on 3 de cada 4 enquestats afirmen que “els beneficis potencials de la tecnologia superen qualsevol risc conegut”.
El 65% dels europeus concorden que “si tots abandonéssim demà les xarxes socials, el món seria un lloc millor”, percentatge que s’eleva al 71% al Regne Unit i al 74% a França.
Les companyies d’èxit exerciran un paper de lideratge, alguna cosa que els consumidors no sols esperen, sinó que desitgen per part de les marques i empreses.
Tres de cada quatre europeus consideren que “les marques i les companyies haurien d’exercir un paper més important de cara a la unitat d’Europa”.
El 83% dels europeus opina que l’èxit futur de les companyies es basarà més en la cooperació, que en la competència.
Així mateix, un de cada tres enquestats sosté que la UE hauria de finançar més recerca i innovació, enfront d’1 de cada 4 que així ho creien en 2018.
VALORS EUROPEUS
Les marques tenen un paper clau que exercir a l’hora d’apel·lar als sòlids valors europeus: llibertat, educació, sanitat, igualtat i justícia: El 90% dels europeus considera que els líders empresarials haurien de ser tan responsables davant l’opinió pública, com els líders polítics. Mai abans el comportament empresarial ha estat tan sotmès a escrutini, ni ha estat tan crucial per a l’èxit de les companyies.
El 69% dels europeus creu que és més important treballar pel bé comú, que, pel benefici individual, percentatge que s’eleva al 80% a Irlanda, Espanya i el Regne Unit.
El 73% dels europeus – i 83% d’espanyols – sostenen que les marques haurien d’exercir un rol més rellevant per a mantenir a Europa unida.
Fernando Fascioli, president de McCann Worldgroup Europa i el Regne Unit, va assegurar en la presentació que “el nostre estudi ‘The Truth About New Europe’ ofereix una història molt més rica que els titulars que habitualment llegim. Mostra clarament l’impacte dels esdeveniments que ens han sacsejat en els últims anys, però també, de manera encoratjadora, les oportunitats que tenen les marques i les empreses de ser un element positiu en la configuració de la nostra regió en el futur. Gràcies a un profund enteniment de la mentalitat del consumidor en cada mercat i de les àrees específiques de creixement i innovació, es constitueix en una gran eina que els clients poden utilitzar per a preparar el futur de les seves marques i negocis”.
Per part seva, Marina Specht, CEO de McCann Worldgroup España considera que “les troballes d’aquest nou macro estudi del Grup llancen valuosos insights sobre els canvis en el consumidor europeu, amb clares implicacions per a les empreses i les marques. Com a experts en transformació de negoci, resulta realment emocionant tenir l’oportunitat de compartir aquestes troballes amb les marques, i assumir el desafiament d’acompanyar-los en aquesta transició cap a la nova Europa, intentant jugar amb la màgia de les idees per a trobar les solucions creativament més eficaces als seus problemes de negoci, i continuar construint entre tot un futur pròsper per a la regió”.
Finalment, Rodney Collins, vicepresident executiu i director de Truth Central, explicava que “encara que pot resultar temptador encongir-se d’espatlles davant l’allau de reptes als quals s’enfronta Europa, els ciutadans europeus i els líders de tots els sectors no sols són optimistes, sinó que estan compromesos amb la generació d’un nou futur. Els europeus no sols estan preparats per a ser resilients, sinó que també esperen que la regió lideri l’escena mundial en tots els àmbits, des dels drets humans fins a l’economia circular o la sanitat. Per descomptat, això exigirà transformacions a la mà d’obra, l’entorn normatiu i els ecosistemes de col·laboració. Tothom haurà de fer un pas endavant i adoptar una mentalitat creativament radical per a traçar un futur més equitatiu i sostenible”.
L’estudi ‘Truth About New Europe 2023 de McCann Worldgroup’ és la segona onada d’un estudi prospectiu que traça les expectatives que l’Europa d’avui té per als líders, les marques i les empreses del demà. Realitzat per McCann Worldgroup Truth Central, la unitat d’intel·ligència global de l’organització, aquest estudi quantitatiu a gran escala va enquestar a més de 27.000 persones (representatives a nivell nacional) en 18 països entre totes dues onades. Per al component qualitatiu de la recerca, Truth Central va entrevistar més de 60 líders empresarials, futuristes, acadèmics i periodistes d’organitzacions globals, consultories, empreses emergents, grups de reflexió i universitats de tot el continent, a més de ciutadans del carrer.