L’Autoritat Garant de la Competència i el Mercat (AGCM) d’Itàlia ha sancionat a Ryanair amb 1,34 milions d’euros per obstruir una investigació sobre les seves pràctiques comercials amb les agències de viatge. Segons la resolució, publicada per l’organisme regulador el mes d’agost passat en el seu butlletí oficial, l’aerolínia irlandesa va proporcionar “informació inexacta, incompleta o enganyosa”, incomplint així amb la seva obligació de col·laboració en el procés.

En el marc de la recerca, el regulador havia sol·licitat plans de negoci i documents estratègics per a avaluar si Ryanair abusava de la seva posició dominant en el mercat italià. La companyia va respondre que no disposava d’aquesta mena de documentació formal, argumentant que les seves decisions s’adopten de manera “dinàmica”. No obstant això, en una inspecció el març de 2024, realitzada en la seu central de Dublín juntament amb les autoritats irlandeses, es van trobar documents que contradeien el declarat.

Arran d’aquestes proves, la AGCM va concloure que Ryanair va obstruir la recerca i va qualificar la seva conducta com a “negligència greu”, per la qual cosa li va imposar una multa del 0,01% de la seva facturació global, que en 2024 va ser de 13.440 milions d’euros.

El cas parteix d’una investigació oberta el setembre de 2023 per a esclarir si l’aerolínia limitava la venda de bitllets a través d’agències, tan físiques com en línia, amb l’objectiu d’afavorir els seus propis canals directes. En les seves conclusions preliminars, la AGCM va constatar que el pla de Ryanair incloïa també la difusió d’“informació denigrant i no veraç” sobre les agències. A Espanya, l’aerolínia ha estat recentment condemnada per competència deslleial i denigració contra l’agència de viatges eDreams.

Més enllà d’Itàlia, l’aerolínia acumula fronts oberts en diferents mercats europeus. A Espanya manté disputes amb el Ministeri de Transports per les seves polítiques tarifàries i amb Aena per l’ús d’infraestructures i les taxes aeroportuàries, un conflicte que ha empitjorat aquesta setmana amb l’anunci de l’aerolínia de tancar diverses línies amb ciutats espanyoles com Vigo, Santiago i Tenerife.

A totes aquestes controvèrsies se sumen els seus reiterats xocs amb governs nacionals i amb competidors de la indústria aèria, que en diverses ocasions han derivat en acusacions públiques de pressió i xantatge per part de l’aerolínia cap a les institucions.

Comparteix

Icona de pantalla completa