Catalunya preveu aplicar a partir d’aquest any un impost a la contaminació dels grans vaixells que arriben als ports i, mentre la normativa està en fase de discussió parlamentària, no són poques les veus que n’han expressat la reprovació, sobretot per l’escassa efectivitat que veuen en la seva aplicació, perquè consideren que no servirà d’incentiu per reduir la contaminació i, sobretot, consideren que restarà dràsticament competitivitat als ports catalans respecte a la resta de places.

L’impost, una mesura posada sobre la taula pels Comuns que liderava la llavors alcaldessa Ada Colau, preveu gravar les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) que els grans vaixells amb una capacitat o volum superior a 5.000 tones que arriben al Port de Barcelona o al Port de Tarragona.

Fonts empresarials consultades han mostrat la seva preocupació pel greu perjudici potencial per a Barcelona i Catalunya, ja que les navilieres i companyies afectades pel tribut poden optar, per exemple, per traslladar la seva operativa al Port de València i després transportar per carretera la mercaderia que caldria distribuir-se via Barcelona o Tarragona. Les mateixes fonts desconfien així mateix que hi hagi cap millora ambiental, que encara avui està pendent de quantificar.

Precisament aquesta deslocalització d’escales, a més d’impactar directament en la competitivitat de l’economia catalana, suposa posar en circulació molts més camions, per la qual cosa ho consideren un sense sentit en termes d’emissions de CO2 i de sostenibilitat ambiental. S’afirma des del sector portuari que “en un sector absolutament globalitzat, les navilieres abans canviaran el port d’escala que portaran a terme inversions multimilionàries per adequar les seves embarcacions a les exigències locals, cosa que portarà com a resultat un increment global de les emissions d’efecte hivernacle”.

De moment, està previst que el tribut afecti el 80% dels vaixells que arriben al Port de Barcelona, el 76% dels de Tarragona i un 75% dels de la resta de Catalunya. Davant d’aquests percentatges, les mateixes fonts recorden que, malgrat la necessitat de treballar decididament cap a la descarbonització del transport, un impost com aquest, que aspira a ser pioner a l’estat espanyol, no compta amb experiències en altres països de la UE que puguin avalar-ne resultats des del punt de vista mediambiental. De fet, va ser retirat del pla de govern del Botànic valencià, amb Compromís amb responsabilitats ambientals, per la seva ineficiència ambiental.

Sí que existeix el precedent de Noruega, on des del gener del 2007 s’aplica un impost sobre les emissions NOx a la indústria i al transport en general. Tot i això, per al sector marítim van optar per deixar exempts els vaixells en trànsit entre ports noruecs i estrangers, precisament per preservar la competitivitat en relació amb les exportacions i importacions del país a escala internacional i evitar les fuites de carboni. Sí que ho apliquen al trànsit local i als creuers.

La tramitació de l’impost es troba en fase de presentació d’esmenes a la totalitat i, finalment, els partits han obtingut una pròrroga per entrar-hi les propostes de canvis. En el seu moment, el PSC ja va mostrar les seves reticències en advertir sobre una pèrdua de competitivitat, quan a més s’està esperant una normativa europea. En un altre sentit, des dels Comuns preveuen donar un sí crític, en veure rebaixat el plantejament inicial.

La comunitat portuària, tant a Barcelona com a Tarragona, ha seguit de prop l’evolució d’aquest nou impost català, que a proposta al seu dia de la CUP s’emmarca en el desplegament de la Llei de canvi climàtic que va aprovar el Parlament el 2017. Entre les seves preocupacions, manifesten que vaixells que ja hagin fet inversions en termes mediambientals i de modernització de la seva flota seran igualment penalitzats quan arribin a Catalunya, malgrat que hi hagi petites bonificacions.

El president de l’Associació d’Agents Consignataris de Vaixells de Barcelona, Salvador Richart, va afirmar que els ports catalans tindran un clar desavantatge davant dels ports espanyols i europeus. En declaracions recollides pel diari El Canal Marítim i Logístic, va afirmar que se sumarà a altres regulacions imminents a escala comunitària i, en el cas dels ports catalans, hi haurà un altre cost que, encara que no sigui gaire elevat, no assumiran la resta dels ports.

Comparteix

Icona de pantalla completa