La jornada electoral d’aquest diumenge 9 de juny ha arrencat amb poca participació a Catalunya. Les primeres dades indiquen que només el 24,78% dels catalans ha anat a votar abans de les dues de la tarda, una xifra que suposa una davallada de més de 10 punts respecte als registres de fa cinc anys, quan a aquesta mateixa hora ja s’havia assolit un 35,37% de participació.
En el cas de la demarcació de Barcelona, la participació durant aquesta primera part de la jornada electoral del 9-J ha estat de 25,52%, una xifra que suposa una caiguda de més de 9 punts respecte a les dades dels comicis del 2019, quan va ser de 34,87%. Pel que fa a la resta de demarcacions, Lleida és on ha caigut més el nombre de votants aquest 9-J: 21,8% de participació (uns 16 punts menys). A Girona la participació a les 14.00 hores és del 22,1% (14 punts menys) i a Tarragona és del 23,5% (13,5 punts menys). La participació en les eleccions europees al conjunt de l’Estat per ara és del 28%, quasi 7 punts menys que el 2019.
Set punts menys a Barcelona ciutat
Quant a Barcelona ciutat, la participació s’ha situat per sobre de la mitjana catalana amb un 27,92%, més de 7 punts menys que fa cinc anys, quan a les dues de la tarda ja s’havia assolit el 35,17% de participació.
5,7 milions d’electors
Més de 5,7 milions de catalans estan cridats a les urnes en uns comicis amb circumscripció única que es preveu amb menys participació que el 2019, sobretot tenint en compte que, en menys d’un mes, els catalans tornen a votar després de les eleccions catalanes del 12 de maig.
Segons les dades facilitades per la delegació espanyola, aquest diumenge s’han desplegat gairebé 10.000 agents a Catalunya, dels quals la meitat seran Mossos d’Esquadra. Entre membres de mesa, interventors, transmissors i agents de seguretat, hi haurà unes 42.000 persones implicades en el dispositiu electoral.
L’antecedent de participació de fa cinc anys
Cal recordar que, deixant de banda les primeres eleccions que es van celebrar amb l’entrada d’Espanya a la UE el 1987, el màxim històric de participació en uns comicis europeus a Catalunya és del 2019. Aquests comicis van coincidir amb les municipals i, a més, els dos grans líders de l’independentisme del moment, Carles Puigdemont i Oriol Junqueras, es van presentar a les europees com un intent de portar la causa catalana a Brussel·les. Van votar gairebé 3.440.000 persones, un 60,93% del cens. Es va superar fins i tot la mitjana europea de participació (50,66%).