La presència del català a les plataformes audiovisual és “gairebé nul·la”, segons alerta el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). Netflix, la plataforma amb més subscriptors a Catalunya per davant d’Amazon Primer i Disney+, només ofereix 30 títols en català –el 0,5% del seu catàleg–, el triple que fa dos anys. En el seu últim informe, el CAC actualitza les dades del 2020 i denuncia que malgrat que Netflix ha doblat el seu catàleg, que ja supera les 6.000 obres, el català continua sent “residual”.
El president del CAC, Roger Loppacher, ha avisat que és “absolutament indispensable” per al futur del català que les lleis audiovisuals que preparen el govern espanyol i la Generalitat “prevegin quotes significatives tant d’oferta com de producció d’obres en català a les plataformes”. De les 30 obres en català que hi ha a Netflix, el 54% són pel·lícules i el 46% sèries. El CAC matisa que a efectes estadístics un llargmetratge i una sèrie, independentment dels capítols que tingui, computen com una sola obra.
Pel que fa a la quota d’obra europea, la plataforma sí que s’ha posat les piles i per primera vegada compleix amb el 30% que estableix la directiva europea. En concret, el catàleg d’obres europees de Netflix ha passat del 22% al 33% en dos anys. Tot i això, l’oferta en català no millora gaire la seva presència, ja que només suposa un 0,7% de les 2.000 obres europees que hi ha al catàleg de la plataforma, un percentatge que cau fins al 0,5% si es tenen en compte les obres rodades en català.
L’informe del CAC constata la consolidació de les plataformes audiovisuals a Catalunya. Segons dades del novembre del 2021, Netflix tenia 1,6 milions de llars abonades –equivalents a uns 3,8 milions de persones–, seguida d’Amazon Prime, amb un milió de llars, i Disney+, que amb 410.000 llars desbanca HBO com a tercera plataforma amb més subscriptors.