El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Denuncien discriminació per parlar català a un CAP de Sabadell
  • CA

Nou cas de discriminació per parlar en català. La Plataforma per la Llengua ha denunciat aquest divendres el cas d’una usuària que no va poder ser atesa en català al CAP Merinals de Sabadell. La usuària en qüestió en denuncia el “menysteniment i falta d’empatia de la doctora” que l’havia d’atendre. Davant la queixa d’aquesta usuària, l’Institut Català de la Salut (ICS) ha hagut de reaccionar, però no ho ha fet de la forma més esperada. A través d’una carta a Twitter l’ICS assegura que davant la “gran manca de professionals sanitaris” ha calgut “contractar professionals sanitaris prioritzant la seva formació i experiència laboral per davant del seu coneixement del català”. Així, l’ICS està justificant la contractació de professionals sense nivell de català per la falta de mans crònica a la sanitat catalana.

L’ONG del català ha denunciat els fets amb una dura piulada a Twitter: “Per a l’Institut Català de la Salut atendre en la llengua oficial que sol·licita el pacient no és un criteri prou rellevant a tenir en compte per a oferir una atenció sanitària de qualitat”. En la mateixa piulada enllacen un article amb la conclusió que “ser atès en la llengua pròpia d’elecció té un impacte positiu en el benestar de les persones” per assenyalar que la resposta de l’ICS és inacceptable.

Reclamen un pla d’estabilització amb el català com a requisit obligatori

Per a la Plataforma “apel·lar constantment a la dificultat o la urgència en la cobertura de certes places és una forma de desresponsabilitzar l’administració a l’hora de garantir els drets lingüístics de la ciutadania”, pel que demanen que es determinin bé quines són aquestes places que s’han hagut de cobrir amb professionals sense coneixement de català. A més, reclamen un pla d’estabilització del personal sanitari amb el català com a requisit fonamental i ineludible perquè casos com el d’aquesta usuària no es tornin a repetir. Clouen el fil a Twitter demanant al conseller Josep Maria Argimon una explicació per aquesta resposta de l’ICS.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: David a agost 26, 2022 | 18:35
    David agost 26, 2022 | 18:35
    A veure, molts d'aquests professionals que venen cap a Catalunya és per viure millor (o directament per sobreviure), de forma similar a les migracions dels 50 i 60. El mínim que se'ls pot fer és requerir-los aprendre (a entendre) la llengua, coi. No costa pas tant.
    • Icona del comentari de: Jo a agost 26, 2022 | 23:47
      Jo agost 26, 2022 | 23:47
      Ets un raciste
      • Icona del comentari de: Pepitugrillu a agost 27, 2022 | 17:37
        Pepitugrillu agost 27, 2022 | 17:37
        I tu un gilipolles
      • Icona del comentari de: Quim a agost 27, 2022 | 18:23
        Quim agost 27, 2022 | 18:23
        Fora la gent no catalanoparlant de Catalunya. Fora ells , la seva família i la seua puta llengua.
        • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 28, 2022 | 20:44
          Gonzalo agost 28, 2022 | 20:44
          No salgáis jamás de tractorlandia, banda de catetos. Y dejad a los catalanes de bien, vivir tranquilitos y en paz. BORREGOS!
  2. Icona del comentari de: Fart de Caspanya a agost 26, 2022 | 18:37
    Fart de Caspanya agost 26, 2022 | 18:37
    Catalunya, col·lònia de Caspanya gràcies als Catalans que adoren tenir la síndrome d'Estocolm. ERC, són uns venuts, farsants, i mentiders
  3. Icona del comentari de: jo a agost 26, 2022 | 18:41
    jo agost 26, 2022 | 18:41
    Plataforma por la estulticia.
  4. Icona del comentari de: El 1-O, el CxR convoca a les 17:00 a l'Arc de Triomf a agost 26, 2022 | 18:43
    El 1-O, el CxR convoca a les 17:00 a l'Arc de Triomf agost 26, 2022 | 18:43
    El més gros no és la discriminació, el pitjor és la resposta del Institut Català? de Salut, justificant la discriminació i anunciant que la discriminació anirà a més perquè continuaran contractant personal que no coneix la llengua del país. Mentrestant, els sanitaris catalans han d'emigrar a Europa perquè aquí es foten de gana. Tot plegat congruent amb el menyspreu per la nostra llengua del governet i el parlament de Vichy que van conxorxar el 8 de juny la llei per acabar de castellanitzar l'escola catalana
  5. Icona del comentari de: Solució a agost 26, 2022 | 18:56
    Solució agost 26, 2022 | 18:56
    Així doncs cal denunciar a l'ICS i a la Generalitat per incompliment de la llei lingüística i no invertir ni prendre les mesures adequades. Si un sanitari no sap català, se l'hi atorga la plaça mentre se l'obliga a fer un curs de català gratuïtament. De passada també cursar denúncies per que no s'ha fet el control lingüístic a l'ensenyament. On son els diners pressupostats per això?
    • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 26, 2022 | 20:43
      Gonzalo agost 26, 2022 | 20:43
      En las embajadoras y en demás chiringuitos que montaron vuestros pastores. Jajaja! Apa, ves al juzgado de guardia y denuncia al gobierno regional. Jajaja!
      • Icona del comentari de: Obre la ment a agost 26, 2022 | 23:40
        Obre la ment agost 26, 2022 | 23:40
        Saps que la llengua que parles és molt barrejada amb l'arab? Ets més multicultural i ric del que et penses.
  6. Icona del comentari de: Erc el GENOCIDI DEL CATALÀ* a agost 26, 2022 | 19:18
    Erc el GENOCIDI DEL CATALÀ* agost 26, 2022 | 19:18
    AMpliar la BASE que diu el GENOCIDA JUNQUERAS EL CASTELLANO
  7. Icona del comentari de: VERGONYA INFINITA a agost 26, 2022 | 19:52
    VERGONYA INFINITA agost 26, 2022 | 19:52
    Com sempre increïble que al nostre propi país no poguem parlar en la nostra llengua. Hola? Seguim al segle XXI? Aquí algú te sang a les venes o que coi passa a Catalunya??
  8. Icona del comentari de: Narcís a agost 26, 2022 | 20:02
    Narcís agost 26, 2022 | 20:02
    La qüestió és : no ha estat humil el metge tot demanant-li fer-li un favor atès que duia poc temps a ca nostra ? PD : aquesta n' és la qüestió.. ja n'hi ha prou de trepitjà'ns-e a ca pròpia, damunt, sota xantatge de no ser atesos i/ o no atesos de llei ( com són pocs els espanyols que no ens fumen prou amb total descaradura sinó pinxeria ! ) !
    • Icona del comentari de: Jo a agost 26, 2022 | 23:50
      Jo agost 26, 2022 | 23:50
      Esteu malalts d'odi
      • Icona del comentari de: Ricard a agost 27, 2022 | 14:55
        Ricard agost 27, 2022 | 14:55
        Tots els racistes castellans saben que parlar catala és "odiar". Quines penques, racista.
      • Icona del comentari de: Escurçó Negre a agost 28, 2022 | 13:46
        Escurçó Negre agost 28, 2022 | 13:46
        Si una persona va a viure a un territori amb llengua pròpia, el mínim que ha de fer és intentar apendre-la. La resta són excuses. Ja que Sanitat depèn de la Generalitat s'ha de forçar aquests professionals a fer cursos de català.
  9. Icona del comentari de: Gonzalo a agost 26, 2022 | 20:41
    Gonzalo agost 26, 2022 | 20:41
    A ver, pedazo de imbéciles, si ponen como requisito obligatorio el saber la lengua regional, creo que tendréis que ir recogiendo ramitas y florecitas para hacer ungüentos. Nadie quiere ir a un sitio donde existiendo un idioma en el que nos entendemos todos, por narices tienen que saber una lengua minoritaria. Preferís morir antes que hablar en castellano. Ojalá sea así, banda de supremacistas.
    • Icona del comentari de: Francesc Font a agost 26, 2022 | 23:11
      Francesc Font agost 26, 2022 | 23:11
      Gonzalete L'article 3.1 de la sacrosanta Constitució diu que (i no tradueixo): la lengua española es la oficial del Estado y todos los españoles tienen el deber de conocerla y el derecho a usarla. El 3.2 diu. Las demás lenguas españolas serán también oficiales en sus respectivas comunidades. I el 3.3 diu. La riqueza de las distintas modalidades lingüísticas de España es un patrimonio cultural que será objeto de especial respeto i protección. Molt temo que aquests veritables cretins que emparant-se en un pseudònim es dediquen a insultar a tothom sense tenir punyetera idea del que diuen sobre l’ús del català, són incapaces d’adonar-se que si malgrat el que diu la reconsagrada Constitució, passa que no és por usar en un espai públic, el català no és una llengua espanyola, per la qual cosa és la llengua d’un país ocupat. Ves per on estic d’acord amb tu Gonzalete.
      • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 27, 2022 | 11:31
        Gonzalo agost 27, 2022 | 11:31
        Esto no va de constitucion ni de estatuto regional. Va de que hay un idioma que todos sabemos, y una administración que no paga lo suficiente al personal sanitario. Por lo tanto, tienen que traer sanitarios de otros sitios, cuya lengua es el castellano. Olvidaros de que les obliguen a aprender la lengua regional. Cogerán y se irán a otro sitio. Y con los siguientes que traigan, pasará lo mismo. Haceros a la idea. El catalán es como un pijama. Para estar por casa, está bien, pero a la que sales de casa, no sirve para nada.
      • Icona del comentari de: jo a agost 27, 2022 | 13:09
        jo agost 27, 2022 | 13:09
        Sacrosanto 1 de octubre, sacrosanto 11 de septiembre, sacrosanto 1714, etc
        • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 27, 2022 | 16:04
          Gonzalo agost 27, 2022 | 16:04
          Así os va. Celebrando derrotas.
      • Icona del comentari de: Anònim a agost 27, 2022 | 17:59
        Anònim agost 27, 2022 | 17:59
        Si responeu els xarnegos els doneu corda
      • Icona del comentari de: No doneu corda als xarnegos a agost 28, 2022 | 02:11
        No doneu corda als xarnegos agost 28, 2022 | 02:11
        Benvolgut Francesc, respondre els xarnegos és donar-los corda. (Em temo que algun becari ho torni a censurar, probablement perquè és un becari xarnego)
    • Icona del comentari de: Ferro despert, desinfecta la nostra terra! a agost 26, 2022 | 23:25
      Ferro despert, desinfecta la nostra terra! agost 26, 2022 | 23:25
      "Nadie quiere ir a un sitio donde..." I aquí rau el problema: que malgrat que escòria com tu NO voleu venir, veniu ensems a tocar el que no sona. Llàstima d'aire balafiat el que respireu, brossa castellana!
      • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 27, 2022 | 11:32
        Gonzalo agost 27, 2022 | 11:32
        Payasetes, yo no he venido de ningún sitio. Aunque os joda, nací aquí.
    • Icona del comentari de: Unga a agost 26, 2022 | 23:41
      Unga agost 26, 2022 | 23:41
      Unga!
      • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 27, 2022 | 11:32
        Gonzalo agost 27, 2022 | 11:32
        Que mono...un tractoriano diciendo sus primeras palabras.
    • Icona del comentari de: Tu ets fatxa nadiu a agost 26, 2022 | 23:47
      Tu ets fatxa nadiu agost 26, 2022 | 23:47
      A tu només t'entenen els feixistes, independentment de l'idioma.
      • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 27, 2022 | 11:33
        Gonzalo agost 27, 2022 | 11:33
        Si. Facha, colono, e inadaptado. ???
  10. Icona del comentari de: Andreu Carreter a agost 26, 2022 | 20:58
    Andreu Carreter agost 26, 2022 | 20:58
    Al junqueras i secta, els HI FA NOSA EL CATALÀ, son españols
  11. Icona del comentari de: uyuyui a agost 26, 2022 | 22:36
    uyuyui agost 26, 2022 | 22:36
    Plataforma por la lengua....yo prefiero que no me hablen en catalan ....
    • Icona del comentari de: Ciutadà estorat a agost 27, 2022 | 18:00
      Ciutadà estorat agost 27, 2022 | 18:00
      Doncs marxa
      • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 27, 2022 | 21:22
        Gonzalo agost 27, 2022 | 21:22
        A ver si el que tiene que irse eres tú, cacho fascista.
  12. Icona del comentari de: Francesc Font a agost 26, 2022 | 23:04
    Francesc Font agost 26, 2022 | 23:04
    L'article 3.1 de la sacrosanta Constitució diu que (i no tradueixo): la lengua española es la oficial del Estado y todos los españoles tienen el deber de conocerla y el derecho a usarla. El 3.2 diu. Las demás lenguas españolas serán también oficiales en sus respectivas comunidades. I el 3.3 diu. La riqueza de las distintas modalidades lingüísticas de España es un patrimonio cultural que será objeto de especial respeto i protección. Molt temo que aquests veritables cretins que emparant-se en un pseudònim es dediquen a insultar a tothom sense tenir punyetera idea del que diuen sobre l’ús del català, són incapaces d’adonar-se que si malgrat el que diu la reconsagrada Constitució, passa que no és por usar en un espai públic, el català no és una llengua espanyola, per la qual cosa és la llengua d’un país ocupat. Ves per on estic d’acord amb tu Gonzalete.
  13. Icona del comentari de: El cit campejador a agost 27, 2022 | 03:19
    El cit campejador agost 27, 2022 | 03:19
    Vaya panda de taraos... Preferís que no os atiendan médicos a que os atiendan en catalán. Taraos y supremqcistas. Lo tenéis todo
    • Icona del comentari de: Castellanos puros barbaros analfab etos a agost 27, 2022 | 10:14
      Castellanos puros barbaros analfab etos agost 27, 2022 | 10:14
      Un medico en castellano es un matasanos de perras. Fuera castellanospir el ano de Franco y sus hijos de puta
      • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 27, 2022 | 21:23
        Gonzalo agost 27, 2022 | 21:23
        Así, así. Frustraditos. Jajaja!
      • Icona del comentari de: Tan és que els becaris ho censurin a agost 27, 2022 | 22:33
        Tan és que els becaris ho censurin agost 27, 2022 | 22:33
        Si responeu els xarnegos els doneu corda
  14. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a agost 27, 2022 | 08:08
    Doctor Strangelove agost 27, 2022 | 08:08
    Un metge ha de saber curar, no parlar català. Però és clar, els hiperventilats, la majoria vells a qui us ho hem de pagar tot, us estimeu més que us atengui algú amb català encara que de medicina no en tingui ni castanya. Aquí el que falten són molts psiquiatres i capellans per a què us perdonin els pecats que cometeu dia sí dia també. Malats, més que malats! Doc.
    • Icona del comentari de: Ricard a agost 27, 2022 | 14:52
      Ricard agost 27, 2022 | 14:52
      A Madrid als metges si els parles en castellà no t'entenen, però l'important és que saben curar. I t'ho diuen tot sàviament en farsi, per exemple, del que no els pacients no entenen res. I ningú no es queixa perquè allà són molt cosmopolites. De fet amb la covid ja passaven de posar mesures precautories. Un dels símptomes del cosmopolitisme es que la salut se'ls en refum. Que moderns!
    • Icona del comentari de: Capellans pels teus fills… a agost 28, 2022 | 09:55
      Capellans pels teus fills… agost 28, 2022 | 09:55
      Ni pecats ni òsties! Dèú no existeix! I ho saps! Teniu una empresa mil·lenària montada amb sang, genocidis i mentida. Tu ves deixan fer als capellans i ha veuràs… Pobre infeliç!
  15. Icona del comentari de: Groc a agost 27, 2022 | 10:15
    Groc agost 27, 2022 | 10:15
    La Conselleria de salut està a mans de JxC La culpa de la descriminacio es d'ERC Quans robots al servei de la dreta.
    • Icona del comentari de: Ai groc, treutela son de lesorelles, muchacho de erc a agost 27, 2022 | 11:53
      Ai groc, treutela son de lesorelles, muchacho de erc agost 27, 2022 | 11:53
      Groc de ferrovial.erc, ampliar la base, encara no saps que vol dir passar.se al castallano com java fer el pasante Junqueras al seu PUEBLO SANVICENTE DE LIS HUERTOS. VIUS encantat com la Blananieves virgen.
  16. Icona del comentari de: Placid a agost 27, 2022 | 10:17
    Placid agost 27, 2022 | 10:17
    Als poples axó no mos pase, aqui els meges son catalans, pro a la ciutat está ple de charnegos colonos que no s,astimen Catalunya ni la nostre llenga. Que fotin el cam hi ens dexon en pau.
    • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 27, 2022 | 21:25
      Gonzalo agost 27, 2022 | 21:25
      Y a ti que coño te importa lo que pase en la ciudad, si vives en tractorlandia? Vuelve al tractor y deja de vivir de bcn y área metropolitana. Cateto.
  17. Icona del comentari de: Ricard a agost 27, 2022 | 10:27
    Ricard agost 27, 2022 | 10:27
    La gent denúncia per l'actitud del "professional", i no tant per si entén la llengua. Els forasters no es poden queixar de la nostra bona voluntat.
  18. Icona del comentari de: MHP a agost 27, 2022 | 11:23
    MHP agost 27, 2022 | 11:23
    Molt fácil, marxa del CAP, d'urgències, d'on sigui si no et parlan en català i ves a llepar-te les ferides a casa teva. Jo, quan hi vagi, el que m'importa és que m'atenenguin i em curin, ramat de babaus.
    • Icona del comentari de: Ricard a agost 27, 2022 | 21:55
      Ricard agost 27, 2022 | 21:55
      Ja, el de sempre. Paguem més que ningú i, com que els castellans ens marginen, ens ho hem de fer nosaltres tot, pagant sense servei. Quins nassos, racista.
  19. Icona del comentari de: El 1-O, el CxR convoca a les 17:00 a l'Arc de Triomf a agost 27, 2022 | 12:59
    El 1-O, el CxR convoca a les 17:00 a l'Arc de Triomf agost 27, 2022 | 12:59
    Part de la culpa, per no dir la part principal, és dels catalans que canvien de llengua davant els inadaptats, siguin metges, caixeres de supermercat, o xinesos del tot a1€. Amb aquest comportament de la majoria de catalans, els nouvinguts perceben que no tenen cap necessitat d'aprendre la llengua del país
  20. Icona del comentari de: Despertaferro! a agost 27, 2022 | 15:18
    Despertaferro! agost 27, 2022 | 15:18
    Quants talibans de la llengua que parlen amb desconeixement! La dra en cap moment es va negar a atendre per parlar català ni demanar que canviés l' idioma....la dra,una excel·lent professional,enten el català. El que podem es exigir que ens entengui al parlar català, però no podem exigir a ningú que ens parli en català. La dra va realitzar la consulta sense cap inconvenient y va resoldre el motiu de consulta satisfactòriament per la pacient(només volia unes receptes).Per altra banda cal dir que la denunciant va ser infermera del mateix CAP durant molts anys,treballant amb companys metges castellaparlants i mai va mostrar cap queixa....sembla que fa la denuncia desde el ressentiment. A més, la resposta se li va donar fa quasi 2 mesos però ella ni tan sols fa rectificació a Twitter quan afirma que fa 4 mesos que no se li respon (mentida) i penja la carta de resposta amagant les seves dades però mantenint el nom de la dra.(podria ser il·legal? )
    • Icona del comentari de: Despertababaus a agost 27, 2022 | 18:05
      Despertababaus agost 27, 2022 | 18:05
      Naturalment que podem i HEM d'exigir que les persones que atenen de cara al públic, no només entenguin, sino que també siguin capaços de comunicar-se en la llengua del país. Només faltaria!
      • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 27, 2022 | 21:21
        Gonzalo agost 27, 2022 | 21:21
        Conformate con que entiendan la lengua regional.
      • Icona del comentari de: Despertatontosdelcul a agost 28, 2022 | 02:12
        Despertatontosdelcul agost 28, 2022 | 02:12
        L'espanyol és la primera llengua pròpia de Catalunya; ho diuen les estadístiques. Imposar el català, segona llengua pròpia de Catalunya, per decret no servirà de res. Obriu els ulls, cecs de nacionalisme catalanet, obriu els ulls.
  21. Icona del comentari de: A veure atontats de plataforma per la llengua a agost 27, 2022 | 18:44
    A veure atontats de plataforma per la llengua agost 27, 2022 | 18:44
    No serviu per a res excepte per generar mal rotllo i alimentar les mentides tòpiques del nacionalisme català. Quan us dissoldreu, inútils?.
  22. Icona del comentari de: Pep a agost 27, 2022 | 23:42
    Pep agost 27, 2022 | 23:42
    Bona nit a tots. Com és que li contesteu en castellà al Gonzalo aquest? Ell entén perfectament el català però no vol parlar català per l' odi que ens té. Jo no odio a ningú d' Espanya, aquesta és la diferència. Per cert, ells mateixos és treuen mercat laboral, per exemple, a la meva empresa l' entrevistes són part en català i qui no en sap, no passa l' entrevista. I abans que el Gonzalo digui que es discriminació perquè és un insult, dir que també és un requisit castellà i anglès per passar l' entrevista (i això segur que ho entén ell que sí es pot fer i no amb el català). El problema d' alguns fatxes que prohibeixen parlar català als seus fills de la zona de Barcelona i voltants (I no digueu que no hi han, que en conec ) és que no aprenen res de català i li tallen als seus fills l' accès a part del mercat laboral de Catalunya, lo qual, sincerament ja m' està bé.
    • Icona del comentari de: Gonzalo a agost 28, 2022 | 20:54
      Gonzalo agost 28, 2022 | 20:54
      Lo entiendo y lo sé escribir y hablar. Pero básicamente, lo hablo y escribo cuando me sale de mis santos cojones. No cuando cuatro fascistas como tú o como los de plataforma per la llengua lo digan. Y no odio la lengua regional catalana. Odio a quien quiere imponerla. Nunca impongo nada. Trato con familiares que hablan en catalán y yo en castellano. Nos entendemos. Y punto. Y a veces, cuando les hablo en catalán, flipan con mi acento. Que porque no hablo más en catalán. Y la respuesta es siempre la misma. Hablo lo que me da la real gana. Sin imposiciones. Ellos que me hablen como quieran, que yo les responderé como me salga de las pelotas. Entendido?

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa