La satisfacció amb el sistema sanitari madrileny ha experimentat una millora significativa en els últims quatre anys, segons un estudi realitzat per Ipsos sobre la percepció de la sanitat pública a Espanya.
Indica que el 77% dels madrilenys usuaris de la sanitat pública es declaren satisfets amb la sanitat a la regió, nou punts més que en 2021. A més, un de cada cinc ciutadans (21%) atorga la màxima qualificació d’excel·lent, dos punts més que fa quatre anys.
En paral·lel, la insatisfacció ha descendit amb força, del 21% al 14%. La millora s’observa en tots els aspectes avaluats, amb avanços destacats en digitalització, reducció dels temps d’espera i accessibilitat del professional sanitari, amb un increment de la satisfacció del 17% en els dos primers i del 16% en el de l’accessibilitat.
També assenyala que hi ha un fort creixement de l’ús de la lliure elecció sanitària a Madrid. En Atenció Primària, ha passat del 34% en 2021 al 49% en 2025; en especialitzada, del 17% al 26%; i en hospitalària, del 15% al 28%. Segons Silvia Bravo, Directora de Recerca d’Ipsos, “l’augment en l’exercici de la lliure elecció a Madrid mostra un canvi cultural cap a un pacient més informat, exigent i partícip en la presa de decisions sobre la seva salut”.
L’enquesta analitza també els principals factors que porten els madrilenys a canviar de metge, especialista o hospital. En Atenció Primària, la falta d’empatia del metge s’ha convertit en la raó més assenyalada per a exercir la lliure elecció (25%, enfront del 19% en 2021), mentre que perd pes la ubicació del centre (24% enfront del 31%) i guanya rellevància el descontentament amb el servei anterior (23% enfront del 21%).
En atenció especialitzada, el temps d’espera per a la consulta es manté com el principal motiu (31%), sense variacions respecte a 2021, seguit d’un descens en el descontentament amb el servei anterior (del 28% al 21%) i en la importància de la ubicació (19% enfront del 24%). Finalment, en atenció hospitalària, el temps d’espera es converteix en el factor determinant (29%, enfront del 26% de fa quatre anys), mentre que la ubicació cau amb força del 40% al 27% i el descontentament amb el servei anterior registra un lleuger augment, en passar de l’11% al 15%.
L’Hospital Universitari Fundació Jiménez Díaz es manté com el centre hospitalari més triat pels madrilenys quan exerceixen la lliure elecció. El 4% dels enquestats la van seleccionar com el seu hospital de destí després d’un canvi, dos punts més que en 2021. Li segueixen els hospitals universitaris La Paz, Gregorio Marañón i 12 d’Octubre, amb un 2% cadascun (aquest últim puja un punt respecte a 2021).
Així mateix, si tots els madrilenys poguessin canviar d’hospital, la Fundació Jiménez Díaz i La Paz serien els preferits per un 7% dels ciutadans, seguits del Gregorio Marañón (6%). “El lideratge d’hospitals com la Fundació Jiménez Díaz reflecteix no sols el seu prestigi i reputació, sinó també la capacitat del sistema madrileny per a oferir opcions de qualitat en l’exercici del dret a triar”, assenyala Silvia Bravo.
Madrid se situa com un dels territoris que lideren en percepció ciutadana de la qualitat sanitària, al costat de País Basc i Balears. La comunitat destaca també per l’alta proporció de ciutadans que atorguen excel·lent a la sanitat (21%), molt per sobre de la mitjana nacional (10%).