Facua-Consumidors en Acció reclama al ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, una auditoria sobre el nombre de socis, consultes i reclamacions tramitades que declaren les organitzacions de consumidors així com sobre activitats que poden vulnerar la legislació que les regula, com la publicitat comercial de productes i serveis d’empreses a canvi de comissions.
Segons van indicar fonts de Facua a Servimedia, la reclamació es fonamenta en el fet que “cap Govern ha verificat les dades que presenten aquestes associacions per a accedir a subvencions públiques i participar en òrgans consultius”. Segons Facua, la proposta de resolució de concessió de subvencions del Ministeri de Consum rebutja les seves peticions de verificar una sèrie de dades “que han provocat una retallada en les atorgades a aquesta associació (del 29%) enfront de les partides destinades a determinades organitzacions”.
Assegura que una de les associacions que creix en subvencions, un 12%, és l’Associació d’Usuaris de la Comunicació (AUC), “una entitat que declara tenir més de 13.000 socis i assegura haver tramitat durant 2024 prop de 123.000 consultes amb un únic treballador contractat per a això, 489 ateses per cada dia laborable. Aquesta entitat rebrà 293.754 euros en ajudes públiques, més de sis vegades l’import que representa la seva despesa de personal, que l’any passat no va aconseguir els 49.000 euros”, segons afirma Facua.
Afegeix que també l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) rebrà enguany un import de diners públics superiors a l’anterior, “15% més”, i sosté que “el ministeri té paralitzada la recerca que va transcendir en 2023 sobre aquesta entitat pels seus cobraments de comissions a empreses a canvi de captar-los clients amb campanyes publicitàries. Recerca que va ser oberta a conseqüència de denúncies de Facua i sobre la qual Consum s’ha negat a aportar-li cap mena d’informació, una falta de transparència que l’associació considera lamentable”.
Facua afirma que en el Registre Estatal d’Associacions de Consumidors i Usuaris (Reacu) “no es verifiquen les dades que les organitzacions inscrites estan obligades a comunicar-li en els seus balanços, comptes de resultats i memòries d’activitats. Així, aquestes associacions accedeixen anualment a subvencions públiques atorgades en règim de concurrència competitiva pel ministeri competent en Consum “sense comprovar-se si la informació aportada es correspon amb la realitat”.
Insisteix en el Ministeri no comprova si el nombre de socis que declaren les associacions de consumidors és real, malgrat que es tracta d’un factor determinant per a formar part del Consell de Consumidors i Usuaris (CCU), la pertinença dels quals obre les portes a participar en altres òrgans consultius del Govern i a rebre subvencions per a finançar l’estructura de les associacions.
“Per a formar part del Consell és necessari comptar amb almenys 10.000 socis”, continua Facua, “però als responsables del Reacu es limiten a donar per bona una certificació emesa pel representant legal de cada associació en la qual declari una xifra superior a aquesta, sense que mai s’hagin comprovat les dades, segons FACUA. La donen per bona per a donar accés al CCU cada vegada que es renoven els seus membres i també quan cada any comuniquen la xifra actualitzada. Facua ja va demanar una auditoria sobre les associacions de consumidors en 2020 a l’anterior ministre de Consum, Alberto Garzón, però malgrat la seva insistència, mai es va produir, segons a associació”.
Auditoria
Facua reclama al Ministeri de Consum que posi en marxa una auditoria sobre les dades relatives al nombre de socis declarats per nou associacions en la convocatòria per a la constitució del Consell de Consumidors i Usuaris (CCU), que va tenir lloc en 2023 i en les convocatòries de subvencions de 2025, 2024 i 2023.
Considera que l’auditoria hauria d’incloure el requeriment dels llistats complets d’associats de les associacions consumidors a 31 de desembre de cadascun dels exercicis anteriors a les convocatòries de subvencions i una revisió de les dades incloses en aquests. I això per a verificar si, com van declarar les associacions, a dates 31 de desembre dels últims tres anys tenien un nombre de socis superior a 10.000. “Condició que també s’establia per a formar part del CCU, requisit per a poder representar als consumidors en nombrosos òrgans consultius del Govern”. L’associació també sol·licita al ministeri que verifiqui les xifres de consultes ateses i reclamacions tramitades per les associacions. Dades que també condicionen la quantia de les subvencions que s’atorguen a aquestes organitzacions, segons Facua.