El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Educació apaga l’incendi de la falta de docents amb una borsa de substituts

La falta de docents substituts per cobrir totes les baixes del professorat és un dels grans problemes que afecten el sector de l’educació. Segons un informe elaborat pel sindicat majoritari, USTEC, publicat aquest dilluns, el 31% de les baixes que s’han ocasionat aquest passat mes de gener no han pogut quedar cobertes per la falta de docents. Unes xifres que encara es disparen més a la secundària, on el nombre de vacants no cobertes creix fins al 46%. Amb l’objectiu d’apagar l’incendi que ha generat l’informe del sindicat majoritari, el Departament d’Educació, liderat per la consellera Anna Simó, ha anunciat aquest divendres que es crearà una borsa de substituts assegurats amb feina durant tot l’any de cara al curs vinent. De fet, es tracta d’una mesura extraordinària que la mateixa Simó ja va anunciar durant el ple del Parlament de la setmana passada, pocs dies abans que es fes públic l’informe d’USTEC.

L’objectiu d’aquesta maniobra és posar solució a un problema que fa anys que s’arrossega. “En cap moment de l’any passat vam poder cobrir tota la plantilla”, assegura el director de l’Institut Tecnològic de Barcelona (ITB), Alberto Vila, en conversa amb El Món. Explica que al seu centre tenen moltes dificultats per donar resposta a les diferents baixes per malaltia de docents al llarg del curs, cosa que condiciona directament l’aprenentatge dels alumnes: “Per exemple, cobrir una plaça d’una assignatura en ciberseguretat és molt complex perquè té un contingut molt específic. És molt difícil trobar un docent que pugui fer aquesta feina i entendre el context de l’assignatura si no està especialitzat en aquesta matèria, i això acaba sent un problema per als alumnes perquè perden hores de classe“, argumenta. De fet, a causa de l’especialització que es requereix per fer substitucions en informàtica “totes s’acaben considerant de difícil cobertura”.

Imatge d’arxiu d’una escola de Catalunya / ACN

Dubte sobre com es distribuiran els substituts per zones

La proposta que ha presentat la conselleria pretén crear un grup estable de substituts, format per tots aquells docents que s’hi inscriguin voluntàriament. Totes les persones que conformin la borsa estaran contractades durant tot l’any, i el departament els anirà adjudicant als diferents centres on es requereixi una substitució en cada moment. Un dels punts que desperta més dubtes entre els sindicats de docents consultats per aquest diari és com es farà la cobertura territorial: “Cal tenir molt en compte la mobilitat, perquè no és el mateix moure’s dins la mateixa ciutat que haver de fer centenars de quilòmetres per ocupar la plaça”, argumenta Jesús Martín, membre del Consell Català de l’FP en representació d’UGT.

La conselleria encara no ha especificat si la borsa de substituts funcionarà per comarques o per serveis territorials, àrees molt més àmplies on les distàncies poden ser més llargues. En aquest sentit, la responsable de docents d’educació pública no universitària de CCOO, Marga Romartínez, avisa que cal actuar diferent segons la zona: “No és el mateix el servei territorial de Barcelona i comarques que el de Lleida. L’extensió geogràfica és un factor que cal tenir en compte”. Tot i aquest punt, Romartínez creu que la borsa de substituts suposa un “win-win” per als docents i els centres, ja que ofereix una “estabilitat” a les persones que no han aconseguit plaça en el procés d’estabilització i permet a les escoles i instituts cobrir vacants.

Acompanyar la borsa amb altres mesures

Per als sindicats, es tracta d’un pas endavant “en la direcció correcta”, però que necessita anar acompanyat d’altres canvis estructurals. Per a la portaveu nacional d’USTEC, Iolanda Segura, “és una bona mesura”, però no ha de ser “l’única opció d’estabilitat”. Per al sindicat majoritari és fonamental que es creï un “pacte d’estabilitat amb nomenaments de més durada, d’entre dos i tres anys, per garantir plaça a les persones que no n’han aconseguit durant el procés d’estabilització”. Una idea molt similar a la que expressa el portaveu d’educació de la Intersindical, Marc Martorell, que considera que és bàsic un “pacte d’estabilitat” per pal·liar la “fuga de docents”.

En canvi, per a Jesús Martín no és tan fonamental crear el pacte d’estabilitat, sinó dotar de “mesures compensatòries” la borsa de substituts: “Crec que és important tenir en compte el factor metropolità i la situació del preu de l’habitatge a les grans ciutats. Es paga el mateix sou a l’Hospitalet de l’Infant que a Barcelona o la Vall d’Aran, però el cost de la vida a les diferents poblacions és molt diferent. Crear un incentiu econòmic per a les places metropolitanes seria una bona manera per garantir que les vacants de docents quedessin cobertes”, assevera. El director de l’ITB no parla de “mesura compensatòria” econòmica específicament, però sí que considera que cal un “reconeixement extra” als docents per garantir que les places queden cobertes: “Al sector de la informàtica ens trobem amb el problema que el sector privat ofereix sous molt millors. Si no podem competir d’aquesta manera, potser s’hauria de buscar alguna altra manera de finalitzar”, alerta Alberto Vila.

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès i la consellera d’Educació de la Generalitat, Anna Simó, a la seva arribada a una reunió amb els presidents dels grups parlamentaris en una imatge d’arxiu / EP

Buscar solucions “a llarg termini”

Tot i que els sindicats de docents es mostren força satisfets amb aquesta mesura del Govern, consideren que cal atacar els problemes de fons i buscar “solucions a llarg termini”. Tots quatre consideren que el principal problema és que per poder exercir de docent de secundària cal cursar un màster però hi ha molt poques places públiques per fer-lo, cosa que obliga als docents a “pagar quantitats indecents” per accedir a la formació privada: “En aquests moments, per fer el màster cal pagar el preu de la privada, cosa que molta gent no pot fer, i després haver de deixar de treballar durant un temps per cursar la part pràctica”, lamenta Romartínez. Martín creu que aquest és un dels motius pels quals s’ha acabat “desprestigiant” la figura del docent a Catalunya.

Tot i que veuen amb bons ulls la maniobra del departament, per als sindicats l’única manera de posar una solució duradora a la falta de docents a l’escola i l’institut és “millorar les condicions laborals”, ja que, sense reformular l’estructura del sistema educatiu i abordar l’arrel dels problemes, l’efectivitat de les mesures extraordinàries de la conselleria tindrà data de caducitat.

Més notícies
Imatge d'arxiu d'una escola de Catalunya / ACN
El Consell Escolar pressiona Educació per retardar l’inici de curs
Notícia: El Consell Escolar pressiona Educació per retardar l’inici de curs
Comparteix
Diversos membres de l'ens han demanat a Educació que deixi cinc dies de marge entre la tornada dels docents i el començament de les classes amb alumnes
Pla mitjà de tres nens petits mentre miren el telèfon mòbil. Imatge publicada el 8 de novembre del 2020. (Horitzontal)
Educació també prohibirà els mòbils a patis i menjadors
Notícia: Educació també prohibirà els mòbils a patis i menjadors
Comparteix
El departament fixa restriccions al Batxillerat i demana coherència a professors i personal escolar
La portaveu del sindicat USTEC-STEs (IAC), Iolanda Segura, atén els mitjans durant un dia de vaga / Europa Press
Divisió sindical davant l’acord amb Educació per revertir les retallades
Notícia: Divisió sindical davant l’acord amb Educació per revertir les retallades
Comparteix
USTEC, La Intersindical, la CGT i altres sindicats no subscriuen el pacte i critiquen CCOO i UGT per acceptar "l'ultimàtum" de la conselleria
Imatge d'arxiu d'uns alumnes amb ordinadors a les aules | ACN
La Generalitat enviarà recomanacions per incorporar la IA a l’educació
Notícia: La Generalitat enviarà recomanacions per incorporar la IA a l’educació
Comparteix
Des de la conselleria s'espera "fomentar el pensament crític" dels alumnes de Catalunya

Comparteix

Icona de pantalla completa