ÀUDIO | Un policia espanyol intimida un ciutadà per parlar català

"Jo parlo l'idioma de la bandera", diu el funcionari

La Plataforma per la Llengua ha publicat un àudio en el qual s’escolta com dos agents de policia van vulnerar els drets lingüístics d’un català de Banyoles que es disposava a renovar el DNI a la comissaria de la policia espanyola de Girona. L’afectat va enregistrar la conversa amb el mòbil i ara s’ha fet pública la gravació, que demostra com els agents van incomplir el deure de garantir-li l’atenció en català i van intentar obligar-lo a parlar castellà. La Plataforma per la Llengua ha presentat una denúncia en nom del ciutadà afectat contra els responsables de la comissaria.

Segons explica la Plataforma, “el conflicte va començar tan bon punt el ciutadà es va adreçar als funcionaris públics de l’oficina d’expedició de DNI i passaports””. A l’àudio que han publicat s’escolta com un dels policies es nega rotundament a atendre’l en català, argumentant que no l’entén. “Jo no he nascut aquí“, li diu el policia, a més d’acusar-lo de “falta de respecte” i de dir-li que “jo parlo l’idioma de la bandera“. En un to intimidador, li pregunta al ciutadà si vol “explicar-ho bé“. El català li respon que ell ja està explicant-ho tot correctament, però en la seva llengua. El policia, que amenaça amb fer venir un traductor que “trigarà dues hores a arribar”, li diu que el ciutadà sempre ha d’obeir les ordres d’un policia. Quan el català li pregunta a quin article es refereix, el policia espanyol insisteix que no l’entén.

La Plataforma informa en un comunicat que “cal tenir en compte que la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic obliga els funcionaris a garantir l’atenció en català, no solament a Catalunya, sinó també al País Valencià i a les Illes Balears·. “La Llei de política lingüística catalana estableix que tothom té dret a relacionar-se i a ser atès en català a l’administració, tant oralment com per escrit”, afegeixen.

Comentaris

    Lisa 27/05/2021 9:31 am
    Es problema nostre el consentir-ho, ara és assumpte dels polítics, castigar aquesta xusma i si no saben atendre el català a Catalunya, doncs que els posin a a netejar lavabos!
    Ovella esgarriada 27/05/2021 4:57 am
    A los indepres que tienen que tragarse estos burdos montajes para seguir alimentando su odio nazionalista, solo decirles que es todo un placer ver cómo dicho odio les va consumiendo y amargando la vida. Gracias por alegrarme los días 🙂 y no dudéis que os merecéis sufrir así por ser unos nazis casposos y vetustos en pleno siglo XXI. Que tingueu un bon día😉
      Jo 27/05/2021 9:18 am
      Caram ovella, si que et conformes amb poca cosa per alegrar-te el dia... Es nota que ets un indigent mental com el policia de la notícia...
      Doctor Strangelove 27/05/2021 7:41 am
      De l'anècdota en feu categoria. I llavors encara dieu que no esteu adoctrinats. En fi, això és l'independentisme! Doc.
        al Strangelove 27/05/2021 9:21 am
        La anècdota es que un uníneuronal com tú, vulgui donar lliçons i no sigui conscient de ser un adoctrinat fatxa de collons!
          Jacks 27/05/2021 10:29 am
          El final el de Banyoles es el culpable, per no parlar l’ idioma del estado i el de la bandera. Amb aquest personatges incults i fatxes no val la pena perdre ni un minut. Son burrus i caps quadrats, es com picar ferro fret. Jo ja fa temps que ho se i no entro al seu joc, penso que porten una estrella de xèrif, i el cervell de mosquit i em quedo tant feliç. Si no han estudiat prou o no son prou inteligents només tenen aquesta sortida, policia nacional, guàrdia civil, militant de VOX......🤷🏻‍♂️
    El català al Congreso 27/05/2021 2:32 am
    Els funcionaris castellans que treballen a Catalunya, tenen l'obligació i el deure de respectar la llengua oficial catalana. Així està escrit a la Constitució.
    Català; valencià; balear llengua oficial a Madrid! 27/05/2021 1:29 am
    Ningú té l'obligació de parlar el castellà als paisos catalans. Obligació vol dir imposició i imposició vol dir dictadura del poble castellà vers els demès pobles ibèrics.
    Vendetta 26/05/2021 11:40 pm
    Cullons srs es diu cullons y es el ke li falta al poble de catalunya nomes kuen estem disposars a lluitar a vida o mort serem independentistas y fotrem fore al enemic espanyol catalunya catalana srs 33
    651 26/05/2021 11:31 pm
    Però si aquests burdegassos no saben ni el Ñordo ! Són ignorants totals !
    Ferran 26/05/2021 7:04 pm
    Joer, está no la había oído nunca...el idioma de la bandera.... Ahora entiendo lo del chino, es por la bandera ROJA.
      Ricard 26/05/2021 8:11 pm
      A la senyera imperial hi ha un escut. I allà trobarà la senyera dels castellans, però també la dels catalans i occitans. A la senyera el català i l'occità hi són. Ambdues llengües són tant de la senyera com la llengua del policia ocupant. Això torna a demostrar que els únics constitucionalistes (i autèntics espanyols) som els no castellans, que no imposem la llengua als demés tal i com exigeix la Constitució. ELS CASTELLANS NO VOLEN SER ESPANYOLS, NI DEIXEN ALS DEMÉS SER-HO. Ho volen tot per a ells (territori, llengua, recursos) i que no quedi res per als demés (ni territori, ni llengua, ni recursos). No us deixeu entabanar. No volen Espanya, només una Castella asfixiant i confiscatòria.
    Més clar l'aigua 26/05/2021 5:49 pm
    Sí, sí et repugnen, però quants de catalans parlen en català quan van a renovar el DNI, o no el renoveu mai ? Això de passar-se a la llengua de l'ocupant a la primera, és la causa de casos com aquest. Si molts de catalans féssim de catalans al nostre propi país, les forces d'ocupació no s'atrevirien a fer coses que ara les troben normals "por derecho de ocupación".
      lluna plena 27/05/2021 8:47 am
      seràs tu el primer de plantar cara a aquests engendres??
    Josep 26/05/2021 5:25 pm
    Me repugnen.
    Josep 26/05/2021 4:40 pm
    En lloc diu que és una obligació. Tindràs el dret d'usar-la però no l'obligació.
    Gironí. 26/05/2021 4:36 pm
    Doncs jo, l'any passat vaig anar a renovar el D:N:I- ja el definitiu! a Girona i vaig fer tots els rtràmits en català sense cap problema.
      Tarragoní 26/05/2021 4:58 pm
      Bé, el teu argument hauria de ser la normalitat administrativa arreu del territori català. El problema el tenim en els funcionaris que es passen pel folre l'article 3 de la Constitució. El focus d'aquesta anormalitat democràtica radica a la PN,GC, i Justícia espanyola a Catalunya que encara tallen el bacallà a la seva conveniència.
        Neng 27/05/2021 6:50 am
        Dons mira benzina i pólvora veuràs com tornen a casa seva.
    El català, llengua oficial a Europa i al mon 26/05/2021 4:27 pm
    L'article 3 de la Constitució diu: 1- El castellà és la llengua espanyola oficial de l'Estat. Tots els espanyols tenen el deure de conèixer-la i el dret d'usar-la. 2- Les altres llengües espanyoles seran també oficials en les respectives comunitats autònomes d'acord amb els seus estatuts. Conseqüentment el català és llengua oficial a Catalunya i no hi ha cap obligació de parlar en castellà si un no vol. Que diu el punt 1? Es té el dret de conèixer la llengua castellana i el dret d'usar-la, però en lloc diu que hi ha l'obligació d'usar-la. Tornarem a repetir: Catalunya llengua catalana; Catalunya=català; Catalunya=català. Castella llengua castellana; Castella=castellà; Castella=castellà. Si el problema el van enquistar els borbons espanyols al igual que els borbons francesos amb la Catalunya Nord. Imposar llurs llengues la castellana i la francesa als pobles subjugats al centralisme superb i colonialiste
    Anònim 26/05/2021 3:35 pm
    Cal recordar que, segons l'Estatut del 1979- aprovat pel 77,8% dels catalans- parlar catalàés un DRET, però parlar castellà és una OBLIGACIÓ.
      @Anònimus 26/05/2021 5:58 pm
      Tu saps diferencia r entre saber i obligar a parlar ? Així vas, ets la riota dels comentaristes. Baixa els teus fums espanyolistes i baixa a la terra.
      Al gracioset anònim 26/05/2021 5:55 pm
      Això t'ho inventes tu, potser és allò que tu voldries. Tu saps llegir, carallot ? És més, la vostra constitució diu saber, però a parlar una llengua no obliga ningú. Una altra cosa son els funcionaris de qualsevol país que han de dominar la llengua dels seus servidors, això a banda de normes o lleis ho diu el sentit comú. Col·locar a atendre al públic a l'últim policia espanyol arribat en una comissaria d'un municipi on es parla el català o valencià, és una provocació i una mostra del tarannà espanyol més carca i un exemple de supremacia espanyola.
      Ricard 26/05/2021 5:20 pm
      Repassi la lliçó. Res t'obliga a parlar castellà a les 4 províncies. Una altre cosa es saber-lo, que sí l'has de saber. Igual que el policia colonial ha de poder entendre el català o l'occità. Les seves paraules denoten una mentalitat de colonitzat o colonitzador. Per tant jo crec que la Catalunya dels catalans no li escau.
      Josep 26/05/2021 4:40 pm
      En lloc diu que és una obligació. Tindràs el dret d'usar-la però no l'obligació.
    Jacks 26/05/2021 3:34 pm
    Perdoneu-l’ós no tenen estudis i no poden fer res mes que el que fan. Delinqüents amb uniforme, o xoriços sense uniforme, uns la llei els protegeix i els altres quasi. El ciutadà normal i educat amb aquest poca penes sempre tenim les de perdre. Es el que te ser espanyol i incult. També podrien ser G.C o polítics del PP no tenen mes sortida.
    Ricard 26/05/2021 2:15 pm
    Coherent. Les forces d'ocupació fan d'ocupants. Que no ens vinguin amb democràcia i consitucionalisme els castellanistes. Els castellanistes demostren ser racistes i cínics. Que no ens diguin que som "espanyols", perquè a la seva "Espanya" (que no existeix exclusivament gràcies a ells) ens tracten d'estrangers. De facto ens volen convertir en independentistes, encara que proclamin el contrari. Mentiders.
      Peter smich 26/05/2021 2:44 pm
      A on és el president de Catalunya i companyia que no ho denuncien ni diuen res, quins collons de govern, feu plorar,
        Ricard 26/05/2021 5:23 pm
        "Feu"? Vostè és inútil a efectes de fer complir la legalitat? S'equivoca. La culpa és de tots, també de Vostè. O és que si agredissin una persona gran indefensa a costat de Vostè callaria?
        49
        10
        Respon
          Jada Smith 26/05/2021 6:19 pm
          A en Peter, una mica de seriositat si us plau, sembla que el malaurat confinament a causa de la covid-19, a alguns els ha trastocat. Culpar als altres és ridícul. Peter, tu quan vas a una farmàcia demanes els prospectes dels medicaments en català ? Quan comprés un aparell i comproves que és escrit en danès, grec, suec, portuguès, eslovac... però hi manca el català et queixes al venedor, distribuïdor i / o fabricant ? Quan compres un vehicle trobés normal que solament la Seat i dues marques més tinguin les instruccions dels vehicles en català, però, que primer ho demanis als empleats del concessionari i et diguin que no ho saben i que hagis de descobrir-ho desprès de molta recerca que hi son però amagades a la web i no en suport paper ? Son fets i actes reals que suposo que tu també fas sovint.
          36
          53
          Respon
            Peter smich 26/05/2021 7:59 pm
            Jo sempre ho demano, tinc 75 anys, i encara en temps de la dictadura havia tingut molts problemes amb la GC per parlar amb ells sempre en català. Cosa que vosaltres segur que no feu.
            33
    Laia 26/05/2021 1:51 pm
    Pobre gent son molt incults ,
      Indepe 27/05/2021 10:33 am
      Pobrets i incults però amb estrella de xèrif, això els fa perillosos. Millor passar d’ aquests salva pàtries.
      Ricard 26/05/2021 2:15 pm
      Molt pobres però tenen la paella pel mànec.
        Enric 26/05/2021 6:07 pm
        Ricard, és així. Els catalans fem massa els passerell, com la Laia. Son masses anys d'ocupació espanyola i alguns ens hem trobat amb la síndrome d'Estocolm encastada dins nostre. Potser son molt incultes però duen més de tres segles fotent-nos... Encara ens deixa més malament a nosaltres que els ocupants siguin uns incultes... Ens cal més orientació, més sentit d'Estat i adonar-nos que més enllà d'Espanya hi ha vida i que cal viure-la intensament sense el jou espanyol. la resta tocar el flabiol, mentre ens foten per tot arreu i sense descans.
    jaumo 26/05/2021 1:34 pm
    Si no volen atendre a qui parla en català, exigeixo que marxin de Catalunya urgentment ... i diria fins i tot d'Espanya (si es vol entendre que el català és una llengua de l'estat). Que deixin de ser servidors publics i entrin a un partit que defensi la seva tesis.
    Telly Saballas 26/05/2021 12:59 pm
    Si l'exercit i la policia no parla la teva llengua, estas en un pais ocupat
      Savalas, Aristotelis 26/05/2021 7:27 pm
      Tens raó, però si a més a més els "futbolistes" i els alts funcionaris també parlen la llengua de l'ocupant, encara pitjor. Jo no em "relaciono" amb l'exèrcit espanyol ni amb les forces d'ocupació pas cada dia, però si que sento parlar de futbol i altres esports cada dia en canals catalans, i els esportistes residents no s'esforcen gaire, jo diria gens, a parlar la llengua del país de l'equip que els contracta amb sou exagerats... Uns pels altres, la nostra llengua encara per endreçar.