Borràs pren la temperatura als lletrats del Parlament

La nova Mesa haurà de decidir si canvia el polèmic secretari general triar un nou lletrat major, que marxa

Sens dubte uns dels protagonistes de les passades legislatures han estat els lletrats del Parlament. Els serveis jurídics de la cambra, amb el secretari general i el lletrat major al capdavant, han determinat moltes de les decisions i els seus informes i posicionaments han estat claus en els judicis, el del Procés, al Tribunal Suprem, i el dels membres independentistes de la Mesa de la legislatura del referèndum, al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. D’aquí que la nova presidenta del Parlament, Laura Borràs, ja hagi pres la temperatura als alts funcionaris de la cambra. De fet, una de les qüestions de la legislatura que ara s’enceta és si hi haurà relleu del secretari general, Xavier Muro –aquest càrrec el designa la presidència triant entre els funcionaris–, i qui substituirà Joan Ridao com a lletrat major, ja que ha decidit dedicar-se a la universitat.

De moment, encara és aviat, perquè la nova Mesa tot just fa aquest divendres una setmana que va ser escollida. Aquest dimarts, Laura Borràs va celebrar una trobada, com a primera presa de contacte, amb el secretari general. També ha celebrat presentacions amb la resta dels caps de serveis del Parlament, com l’Oïdora de Comptes i Tresoreria i els departaments d’Infraestructures, de Govern Interior i de Gestió Parlamentària. De fet, el programa dels propers dies és conèixer bé els departaments de la casa i acabar de configurar l’equip del Gabinet de Presidència.

Però un dels primers debats de la Mesa serà decidir si s’ha de rellevar la poderosa figura del secretari general del Parlament, actualment a mans de Xavier Muro, després que al cap de pocs mesos de constituir-se el Parlament sorgit de les eleccions del setembre de 2015, deixès el càrrec interí el veterà Pere Sol, ja jubilat. Muro no ha despertat mai passions en les formacions independentistes. Li retreuen que ha aprofitat els seus informes i el seu paper a la Mesa per frenar iniciatives posant sobre avís de possibles accions penals. Informes que posteriorment la Fiscalia ha aprofitat per avalar desobediències en les diligències judicials.

La decisió és delicada. El secretari general és un càrrec de confiança de la presidència, nomenat per la Mesa a proposta de la presidència. El seu poder és clau en el mecanisme de funcionament de la cambra.  Al capdavall, el secretari general és el cap del personal i dels serveis del Parlament i compleix funcions d’assessorament de la Mesa i la Junta de Portaveus. Muro ja va ser diana d’una polèmica durant el mes d’agost de l’any passat, quan l’aleshores president de la Generalitat, Quim Torra, va proposar destituir-lo per haver ordenat no publicar unes resolucions al Butlletí Oficial del Parlament sobre la monarquia que havia aprovat la majoria independentista. JxCAT va maniobrar per foragitar-lo i Ciutadans va voler aprovar la resolució en sentit contrari. Finalment, després d’una batussa densa i agra entre junters i republicans, es va descartar votar la proposta de destitució. El relleu no és obligat i, ara per ara, l’equip de Borràs i la majoria independentista de la Mesa esperen aterrar per prendre una decisió.

De moment, l’equip de Borràs tempteja el terreny. En qualsevol cas, si hi ha canvi, les possibilitats són limitades, perquè la presidenta només pot escollir en la plantilla dels lletrats del Parlament. Ara com ara, Mercè Arderiu, Esther Andreu, Antoni Bayona, Anna Casas, Ferran Domínguez, Clara Marsans, Miquel Palomares i l’exassessor de Josep Costa Màrio Núñez formen l’equip dels advocats de la cambra. A més, cal afegir Joan Ridao que tot just farà quatre anys que és lletrat del Parlament i en fa dos que és lletrat major. Ridao va anunciar que deixava el Parlament i agafava una excedència –té plaça fixa– per tornar a la universitat, on vol aspirar a assolir una càtedra de dret administratiu.

La figura del lletrat major té un paper fonamental en la complexa maquinària administrativa del Parlament. La seva funció és assessorar i assistir el secretari o secretària general en l’exercici de les seves funcions, coordina els Serveis Jurídics i exerceix les altres atribucions que li delegui el secretari general, el qual substitueix en els casos de vacant, absència o malaltia. El recanvi en aquest cas és obligat per la marxa de Ridao.

Ara bé, Borràs té clar que en aquesta legislatura caldrà moderar la petició d’informes dels serveis jurídics. Al capdavall, la presidenta del Parlament ha procurat insistir en les seves darreres intervencions públiques que els informes “no són preceptius ni vinculants”. De fet, són a petició de la presidència. Aquesta prerrogativa presidencial va ser determinant en els tensos debats de la Mesa i Junta de Portaveus dels plens del 6 i 7 de setembre del 2017. Precisament, les actes d’aquelles reunions es van incorporar als sumaris que van servir per processar i condemnar Carme Forcadell i la resta dels membres de la Mesa. La primera prova de foc de la nova presidència serà escollir la flor i nata del funcionariat parlamentari.

Comentaris

    Berta 19/03/2021 11:23 pm
    Es verdad no como otros que se fugan en vuelo privado a no se que emiratos y que tos calladitos y a pagar sus caprichos
    "Ara bé, Borràs té clar que en aquesta legislatura caldrà moderar la petició d’informes dels serveis jurídics." 19/03/2021 11:16 pm
    Y lo informes de los interventores también. Panda de aguafiestas, todos ellos.
    Ramo 19/03/2021 6:44 pm
    ERC darrerament s'escudava en què no havien tingut ells la presidència del govern i en què no havíem arribat a la majoria absoluta en vot. Entenc, per tant, que ara la independència ja està al caure? No pas. Entenc que els sabatots republicans ja rebran dels sociates un nou repertori d'excuses.
    31
    21
    Respon
    Ercagats, tremoleu, espanyolistes 19/03/2021 5:39 pm
    Borras, la NOVA MACIÀ, Tremoleu totiles espanyolistes del FRAILE JUNQUERAS D'ESPAÑA.UNA y de Sanchez.155. ERCagats, ridau fuig com rata espanyolista. Aragones a on ets?
    jg 19/03/2021 3:21 pm
    parece que no hay tantos letrados del parlament dispuestos a jugarse la carrera por un sueño...
    Les contradiccions insuperables de Quico Sallés. 19/03/2021 2:54 pm
    Ara resulta que el MHP Quim Torra va proposar substituir al secretari general Xavier Muro , i ni cas. Dintre de l'equip de secretaris, el Sr. Ridau, d'ERC. Al pitjor president, segons vostè, ningú el va fer costat. T'ho has de fer mirar, Quico.
    Tripartit no, gràcies 19/03/2021 12:35 pm
    Muro cap a Madriz a fer companyia en Boadella i en mandonguilla
    elle 19/03/2021 12:01 pm
    el cambio tiene que existir hasta los letrados que ya llevan muchos años en el mismo sitio se acostumbran a la vida facil.
    Pius 19/03/2021 11:39 am
    Fora les forçes d’ocupació!
    👁 19/03/2021 11:38 am
    Cuando los perros ladran, es porque cabalgamos. Hoy aquí hay mucho ladrido ecspanol. Los perros que ladran estan nerviosos
      Gonzalo 19/03/2021 12:50 pm
      Cuantos años llevais repitiendo ese mantra????? Jajajajajajajajajajaja!!!! Si... Nerviosisimos estamos.... Mas lo deben de estar quienes están en la cárcel, o los que viven alejados de sus seres queridos.... O más aún, los que lo estarán... Jajajajajajajajajajaja!!!!!
    👁 19/03/2021 11:34 am
    Anem bé . Cuan els gossos lladren anem bé I aquí n’hi ha una bona colla!
    Si Jordi Gálvez Pascual (ahora Jordi Galves i Pasqual) .... 19/03/2021 11:27 am
    .... es referencia de algo, apaga y vámonos. De cenutrio a cenutrio y tiro por no llorar.
    Gonzalo 19/03/2021 10:25 am
    Laura, laurita.... Vigila lo que permites o no permites en el parlamento..... Tienes la suerte de que ya has visto crecer a tu hija, no como tu antecesor, pero piensa en lo que van a sufrir tanto tu marido Xavier como tu hija Marta cuando te vean a través del cristal de la prisión......
      Pep de la Vila 19/03/2021 7:31 pm
      Ja sabia que eres un MISERABLE gonzalo , t'estàs superant per moments . Només et desitjo el que tu desitges als demés .....però doblat. Ets un exemple de que la espècie humana no ha evolucionat tant com alguns es pensaven . Sabatot !!
      Jordi Briz 19/03/2021 11:19 am
      Fotuts amenaçadors. Aaaahhhh... la democràcia a l'espanyola! Paranoics de la unidad!
        Gonzalo 19/03/2021 12:52 pm
        No es una amenaza. Es un consejo. Que disfrute la vida al lado de los suyos. Que la vida es demasiado corta para perderla en la carcel.
        31
        21
        Respon
          Anònim 19/03/2021 5:31 pm
          Gonzalo : tu es un pauvre type
          Jm 19/03/2021 2:07 pm
          Usted necesita un Nuremberg.. como buen nazi
    L'OBSERVADOR ASTORAT 19/03/2021 10:15 am
    Els lletrats que van "actuar" a l'anterior legislatura. Se'ls hi tindria de prendre la temperatura en, "salva sea la parte". No sé si m'explico!!!
      En Patufet astronauta 19/03/2021 10:27 am
      No
    La bleda Borràs es torna Berlusconi 19/03/2021 9:19 am
    La Geganta del Pi sembla que vol transformar reglaments i crear blindatges impossibles així com desfers'en de qui no demostri la seva indestructible adhesió a la causa bledera. Primer per evitar l'encausament i inhabilitació que l'aguaita i segon per generar aquest "enfrontament amb l'estat" virtual i de postureig. Més o menys el que va fer Berlusconi i no li va sortir malament. Només que el càrrec polític de Silvio a la República Italiana tenia més grau i umportancia que ser presidenta de la Mesa del Parlament d'un autonomia espanyola.
    55
    209
    Respon
    Anònim 19/03/2021 9:16 am
    Señores independentistas,seamos serios,si el Parlament tiene un grupo de letrados,será para que asesoren sobre lo que es legal y lo que no,ahora sí lo que se quiere es tener uno que te dé la razón en todo,pues los demás sobran,un dinero que te ahorras,te quedas con ese y punto,el problema es que cuando las cosas no salen a su gusto,le echan las culpas a los letrados.
    70
    67
    Respon
    vendetta 19/03/2021 9:15 am
    al carrer home al carrer
      En Patufet astronauta 19/03/2021 9:37 am
      Molt ben dit, Borràs al carrer,!!!!
      175
      118
      Respon
    Tal com és 19/03/2021 8:28 am
    La presidenta del Parlament ho està fent bé. Tranquils ERC i CUP. Aragonès també pot ser un bon president.
    Jac Mais 19/03/2021 8:20 am
    Al carrer , de miraments ni un i l'altra d'excedència res de res , quina conya es aquesta , primer xupo de polític desprès m'endollo al parlament ( no hem digueu que va aprovar l'oposició , que ja ens coneixem ) i ara si em surt be catedràtic i si no torno, al carrer, això dels funcionaris es un xou i s'ha d'acabar de una vegada.
    85
    32
    Respon
    Català 19/03/2021 7:24 am
    I si tenen febre, què fareu senyora Borràs?. (Perdoneu el comentari frívol, pdrò hom no sap ja si riure o pllorar).
    33
    41
    Respon
    Català 19/03/2021 7:24 am
    I si tenen febre, què fareu senyora Borràs?. (Perdoneu el comentari frívol, pdrò hom no sap ja si riure o pllorar).
    47
    50
    Respon
      Free Tabarnia, !! 19/03/2021 9:40 am
      Vé plorant no quedarà un altra.
      28
      54
      Respon
    Anònim 19/03/2021 12:27 am
    Y que señora Borras,están calientes?
    210
    65
    Respon
    Luisnomeacuerdo 19/03/2021 12:11 am
    Que alguien le diga a la lazipija que no se moleste tanto en fingir como si supiera lo que hace, ruido, total para lo poco que va a durar en el cargo. Para el día de la fiesta nacional del 12 de octubre no llega. Al tiempo.
    92
    179
    Respon
      JLMK 19/03/2021 10:19 am
      "Luis no mea" y "cuerdo". Doncs mireu, bon home. Si preneu diurètics potser us podran alleugerir una mica. I pel que fa al qualificatiu, no us sàpiga greu intentar pixar "loco". Potser la natura us ho agrairà
      ¡Yo me cago en tu puto dia de la fiesta nazional! 19/03/2021 10:10 am
      Festa nacional es l’onze de setembre!
        En Patufet astronauta 19/03/2021 7:33 pm
        Per festa nacional, "los toros".
        Free Tabarnia 19/03/2021 10:32 am
        No siguis marrano, pren un fortasec i allo que et va donar el metge pels atacs d'ira. Pel 12 d'octube la Borràs no hi serà.
        26
        36
        Respon
    Un elefant al Parlament 18/03/2021 11:09 pm
    Que una senyora que no té ni la més remota idea de com funciona el Parlament vulgui donar ordres als lletrats és un despropòsit i una deriva, que ens garanteix tot tipus de sorpreses desagradables.
    40
    133
    Respon
    Rosa 18/03/2021 10:39 pm
    El secretari general és un càrrec de confiança de la presidència del Parlament. Per tant el sr Muro amb totes les marranades que ha fet en contra de Junts i a favor d'ER ja pot anar fent les maletes. Fora botiflers!
      Anònim 19/03/2021 12:40 pm
      Viva la democracia,todo el que no nos de la razón,a la puta calle y si puede ser fuera del país,muy demócratas os veo últimamente.
      Juli Vert 19/03/2021 9:47 am
      El sr. Muro només ha complert amb el seu deure, un altre cosa és que hi han que només volen acatar les lleis que els hi va be i adaptar les que no als seus interessos, torno a dir, actitut feixiste de manual. Això voleu per Catalunya?
      43
      100
      Respon
    Octubrista 18/03/2021 10:34 pm
    Puntada de peu al cul i de indemnització un bitllet del TGV Barcelona - Madrid només d'anada
      En Patufet astronauta 19/03/2021 10:33 am
      Pobreta la Borràs, què t'ha fet?
      Hay un miserable cobarde que no necesita patada en el culo. 19/03/2021 9:37 am
      Se va él sólo en un maletero.
      80
      174
      Respon
        Manel 19/03/2021 12:44 pm
        Este ha sido bueno,mira como te aprecian, Jajaja.