Chomsky va desenvolupar a la seva Teoria de la Gramàtica Universal que totes les llengües que emprem la humanitat tenen característiques estructurals comunes i que des de la infància fins a la preadolescència adquirim el llenguatge amb una facilitat especial per la plasticitat del nostre cervell i per la capacitat que tenim les persones de reconèixer i d’assimilar aquesta estructura bàsica essencial de qualsevol llengua. Sigui compartida aquesta teoria o no, cap lingüista ni neurolingüista negarà la facilitat dels infants a aprendre llengües.
Com cap lingüista negarà que saber dues llengües és millor que saber-ne una, i que saber-ne tres és millor que saber-ne dues i que… Com també que tenir coneixements de diverses llengües facilita l’aprenentatge de més llengües. Til Stegmann, catedràtic de filologia de la Universitat de Frankfurt, va elaborar juntament amb Horst G. Klein un mètode, l’EuroComRom, per aprendre (pel que fa a la comprensió) diferents llengües romàniques a partir d’una base comuna. Com el programa Euromania sorgit del projecte europeu Lecturio+ perquè l’alumnat entre 8 i 12 anys pugui adquirir competència lectora plurilingüe en set llengües romàniques, entre les quals el castellà, el català i l’occità.
En la base de tot plegat hi ha no només un bon mètode, sinó la motivació d’aprendre. Però desenvolupar les competències actives (l’expressió oral i l’escrita) més enllà de les passives (la comprensió oral i l’escrita) requereix un entorn de parla i d’ús habitual d’aquestes llengües. I en un context sociolingüístic com el nostre, el sistema utilitzat a l’ensenyament a Catalunya està pensat per poder oferir els contextos i els mètodes per a l’aprenentatge i l’assoliment de les quatre competències en les llengües pròpies i i en l’oficial a tot l’Estat espanyol en acabar l’ensenyament obligatori. Es pot millorar el mètode d’immersió, valorar l’extensió del programa Avancem d’innovació pedagògica, hi ha molt per millorar i aprendre. Però judicialitzar la pedagogia i els mètodes avalats internacionalment és tot el contrari de voler sumar llengües, de voler sumar oportunitats, de voler fer comunitat cohesionada. Ja en parlaré en el pròxim article, espero, de política i de judicialització.