El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Els principals canvis de la nova llei de trànsit: com t’afectara?
  • CA

La nova llei de trànsit entra en vigor aquest dilluns i introdueix nombrosos canvis i mesures que la Direcció General de Trànsit considera essencials per continuar reduint la sinistralitat a les carreteres. Feia mesos que es parla sobre les novetats de la llei i ja ha arribat el dia. Però no només els cotxes tenen noves normes. També els conductors patinets i les bicicletes s’hauran d’actualitzar. Com t’afecten els principals canvis de la nova llei de trànsit?

Seguretat i conducció

La DGT ha decidit eliminar el marge de 20 km/h per poder avançar a les carreteres convencionals. La mesura busca “minimitzar el risc que ocasionen els avançaments i així reduir la sinistralitat a la carretera”.

Conduir amb el mòbil a la mà ara suposa la pèrdua de 6 punts del carnet.

Llençar a la carretera o al voral objectes que puguin ocasionar incendis o accidents també suposarà perdre 6 punts.

No dur el cinturó de seguretat o utilitzar el sistema de retenció infantil per als nens et farà perdre 4 punts.

Els vianants tindran sempre preferència de pas sobre els cotxes als passos de zebra, les voreres i les zones pacificades.

Quan avancis una bicicleta o un ciclomotor, hauràs d’ocupar completament el carril adjacent quan hi hagi dos o més carrils. A les carreteres d’un sol carril, s’ha de mantenir la distància lateral mínima d’1,5 metres.

El dispositiu d'emergències per atendre un accident de trànsit mortal a la N-II a la Jonquera | ACN
El dispositiu d’emergències per atendre un accident de trànsit mortal a la N-II a la Jonquera | ACN

ZBE i carrils bici

A partir d’ara, és obligatori respectar les restriccions de circulació basades en els protocols actius quan hi hagi episodis d’alta contaminació o de les Zones de Baixes Emissions.

Així mateix, queda totalment prohibit aturar-se o aparcar als carril bici o a les vies ciclistes.

Radars

La DGT també vol acabar amb la picaresca per evitar els radars. Portar inhibidors de radars o cinemòmetres està prohibit, tant si estan encesos com si no. Només pel fet de portar-los, t’exposes a perdre 3 punts.

Carnet i saldo de punts

El termini per recuperar el saldo inicial de punts al carnet de conduir és de dos anys sense cometre infraccions que comportin la pèrdua punts independentment de la infracció que et fes perdre punts en primer lloc.

Ara ja no cal portar el carnet de conduir a sobre. L’aplicació de la DGT et permetrà acredit que el tens en regla.

Ciclomotors

Pots utilitzar dispositius sense fils al casc sempre que estiguin certificats o homologats.

No portar casc o dur-lo mal posat et costarà 4 punts.

Patinets

Si ets menor d’edat i vas en patinet, la taxa màxima d’alcohol és 0,0.

Bicicletes

Si ets menor d’edat i vas en bicicleta, la taxa màxima d’alcohol és 0,0.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Conductor a març 21, 2022 | 08:08
    Conductor març 21, 2022 | 08:08
    Poques novetats; em sembla bé que s'intenti controlar patinets i bicicletes. Alguns d'aquests vehicles son un perill per al altres i per a ells mateixos.
  2. Icona del comentari de: ton c. a març 21, 2022 | 11:55
    ton c. març 21, 2022 | 11:55
    els carrils bici, a centre europa, estàn molt bé, peró aquí, és el pitjor que han autoritzat a les ciutats, degut a l´incivisme de la nostra ciutadanía.
    • Icona del comentari de: Gerard a març 21, 2022 | 16:58
      Gerard març 21, 2022 | 16:58
      Degut a l'incivisme dels conductors de vehicles a motor.
    • Icona del comentari de: Observador a març 21, 2022 | 17:54
      Observador març 21, 2022 | 17:54
      Ton, tot hi compta, a banda de l'incivisme de la ciutadania, solament cal observar a Barcelona, el nombre de "ciclistes" que fan cas d'un semàfor en roig. Al centre d'Europa no hi ha tanta densitat de població com a l'aglomeració de Barcelona i a més a més en altres indrets, com el centre d'Europa, els carrils per a bicicletes son molt més antics, i doncs els varen poder fer i combinar millor i de forma més eficaç a mida i en paral·lel que els barris i la motorització creixien. No és el mateix que inserir de forma forçada tot d'una, recorreguts per a bicicletes en vies urbanes consolidades molt atapeïdes i on mai hi havien circulat alhora moltes bicicletes i vehicles de motor. També hi compta molt si la ciutat és plana o té zones urbanes costerudes. És el meu parer, penso que sempre hi ha molts de factors, malgrat que de vegades en destaca, o ho sembla, un. Barcelona ha estat en temps modern una ciutat de "motocicletes", no pas de bicicletes com ciutats "Bike friendly", sempre molt planes, del centre i també del sud, Parma, i les mítiques Copenhagen, Amsterdam, etc, etc, etc
  3. Icona del comentari de: Cal preguntar-ho a març 21, 2022 | 17:33
    Cal preguntar-ho març 21, 2022 | 17:33
    Quan la podrem llegir i consultar en llengua catalana aquestes modificacions, com el Reglament general de circulació, el reial decret espanyol 1428/2003, de 21 de novembre disponible en la nostra llengua ?
  4. Icona del comentari de: Independence Process a març 21, 2022 | 20:28
    Independence Process març 21, 2022 | 20:28
    Els jutges de la justícia espanyola s'ha llegit la nova llei de trànsit espanyola que s'aplica avui ? Entre altres coses l'esmentada llei fa referència a les Zones de Baixes Emissions ZBE : "No respectar les restriccions de circulació pels episodis de contaminació i de les Zones de les Baixes Emissions comporta una infracció greu amb una sanció de 200€." Si la llei espanyola considera sancionar per no respectar les restriccions de les ZBE (?!), evidentment és perquè preveu aquestes zones, és a dir ZBE. Als jutges espanyols, als xovinistes nonacionalistes espanyols en general, els emprenya que municipis i govern catalans s'avancin a les lleis espanyoles. És això.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa