La Plataforma per la Llengua titlla TVE de “supremacista”

Denuncia que la televisió pública espanyola va "pressionar" els candidats a parlar en castellà

La Plataforma per la Llengua ha condemnat la decisió de TVE de conduir en castellà el debat dels candidats a les eleccions de Catalunya del 14 de febrer, com també “l’actitud alliçonadora del presentador, que es va dedicar a fer retrets als candidats que van optar per expressar-se en català i va pressionar-los reiteradament perquè es passessin al castellà”. En un comunicat, també ha denunciat que els espectadors del País Valencià, les Illes Balears i la Franja de Ponent no van poder escoltar els polítics catalans en versió original, i que van haver de fer-ho a través de la traducció simultània que va habilitar-se en castellà; fruit segons l’entitat de “l’obsessió habitual que mostra la política espanyola per fragmentar la llengua catalana“.  

“La televisió pública estatal va mostrar una actitud que no solament és supremacista sinó que també és contrària a la legislació vigent“, assenyalen, i recorden que “la mateixa Constitució espanyola estableix que els mitjans de comunicació estatals han de respectar ‘el pluralisme de la societat i de les diverses llengües d’Espanya’ i la Llei estatal 17/2006 encomana a la televisió pública la promoció de ‘la diversitat lingüística’ i el foment de la producció de continguts ‘en llengües originàries espanyoles'”. Aquesta obligació pluralista va ser ignorada per TVE, segons l’entitat, ja que va organitzar un debat en el marc de les eleccions catalanes conduït per “un presentador que no sabia català i que va assetjar els polítics que van exercir el dret a expressar-se en la llengua pròpia del seu país“. 

En el comunicat, Plataforma per la Llengua diu que “el fet que els habitants dels altres territoris de parla catalana haguessin de sentir el doblatge en castellà de les intervencions que es van fer en català també representa un incompliment de la diversitat lingüística que l’estat espanyol està obligat a promoure”. Asseguren que aquesta política “disgregadora” és “contrària a l’esperit de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries“, ja que aquesta explicita que els estats han de “respectar l’àrea geogràfica de cada llengua regional o minoritària, de manera que assegurin que les divisions administratives ja existents o noves no constitueixen cap obstacle a la promoció d’aquesta llengua regional o minoritària”.

Comentaris

    JM 02/02/2021 8:23 pm
    Per què les cometes a "supremacista" i "pressionar"?
    Bonni 02/02/2021 2:22 pm
    Jo gairebé mo parlo altre cosa que català no com els nyordos per imposició sinó perquè es la meva llengua
    Nomar 02/02/2021 11:31 am
    L'espanyolisme mai en té prou d'emprenyar amb llur supremacia. No s'atura mai des de fa 3 segles, ara l'esperança és que de forma forçada, arribi el punt en què en no tenint-ne mai prou, es passin de frenada i els catalans més adormits i anestesiats reaccionem, un exemple diumenge passat a la TvE. Cap agressió sense resposta, pacífica i no violenta. Per començar votem partits independentistes, per correu o directament a les urnes, diumenge vinent.
      Nomar 02/02/2021 11:36 am
      Diumenge vinent no, l'altre. N'hi ha que tenim una mica de pressa...
    Ramon 02/02/2021 10:17 am
    El supremacisme sempre és condemnable. Però en el cas dels espanyols, llur supremacisme, a més de condemnable també és ridícul.
      Nomar 02/02/2021 11:06 am
      Sí, però porten més de 300 anys fotent-nos, no ens han assimilat del tot, però, encara ara molts de catalans hauríem de desperta-nos. Per exemple he llegit que la RTvE va emetre el debat pel canal de notícies de 24 hores espanyol, i que per al País Valencià (Per a despistats: Denominació que ix i que s'acepte a l'Estatut d'autonomia ) i les illes Balears varen emetre la versió amb audio sobreposat en espanyol, sense possibilitat de poder-ho escoltar en versió original. Seguim...? No té cap sentit si sempre descrivim que ens fan... que si això que si allò... però no hi fem res. Cap agressió sense resposta, pacífica i no violenta.
        Ramon 02/02/2021 1:39 pm
        Que siguin una merda enganxada en un pal no està en contradicció amb què ens tinguin sotmesos. Hi ha un factor de mida. Hong Kong era una societat incomparablement millor que la Xina comunista però, contràriament al desig de Clive James, no serà Hong Kong que encomanarà ses bondats a la Xina sinó la Xina que acabarà Hong Kong a sa crapulència. El gran què nostre és que no ens han assimilat. Però ara, amb la col·laboració còmplice o simplement imbècil de la fauna progre multiculti, sempre que per fi i per desgràcia en van avenços.
        2
        168
        Respon
          SEMPRE D'EMPEUS 02/02/2021 2:44 pm
          MOlt errat company! Escolta això: Espanya no ens assimilarà mai, sempre combatents i al peu d'urna, és que no has vist l' 1 OCTUBRE!! FINS hi tot les iaies van ser combatents pacifiques! Després no vas veure URQUINAONA!! MAI ASSOLIRAN ACABAR AMB AQUEST POBLE CATALÀ, HO VEURÀS EL 14F. VISCA LA TERRA!!!
          Ramon 02/02/2021 1:49 pm
          ... sembla que per fi i per desgràcia en fan avenços.
    Ramon 02/02/2021 10:16 am
    La Constitució espanyola és supremacista. La constitució espanyola és supremacista.
    50
    39
    Respon
    Si quieres ver Supremacistas, Xenófobos, populistas escucha algunas declaraciones... 02/02/2021 9:52 am
    No voy a ser yo quien los acuse... se acusan ellos solos... os invito escuchar algunos comentarios Supremacistas y xenófobos de algun que otro militante de JXCAT... sólo escucharlos y no penséis que son Catalanes... pensar que están en otro país y que hablan así... ya veréis miedito dan ....
      Pol 02/02/2021 11:19 am
      És el què té que tenen els moviments, partits, grups... grans que s'hi poden colar o és més fàcil que si coli gent freak, babaua, bocamolla etc. Solament cal fer memòria de partits espanyols com el PP, PSOE, UCD... i els més recents. Ara encara més amb les anomenades xarxes socials... Però els unionistes sempre obvieu les vostre pròpies misèries i les projecteu sobre els altres a veure si colen. A propòsit a veure quan traieu a debat algun argument amb cap i peus i de bon rotllo per a intentar fer creure als catalans les possibles bondats i avantages d'ésser dins d' Espanya... És clar si n'hi ha, altrament entendria el que feu sempre i que us provoca l'efecte contrari.
    Ricard 02/02/2021 9:51 am
    Res del que diu la PPLL és nou. El que va quedar palès és comoditat en el debat i, per tant, la profunda castellanitat de Ciudadanos, PP, Vox o... el psc. No s'hi havia de participar. No s'ha de fer de mico del zoo dels castellans. No es por emprar altra llengua que el català o l'aranès en un debat electoral. Sí, també convé reivindicar l'aranés.
    El que es mereix espinya: 02/02/2021 9:11 am
    TV3 hauria de fer el mateix, no deixar parlar ningú en castellà, i quan ho fés tallar la veu i subtitular.
      Assimilat 02/02/2021 11:08 am
      Ai! No, que des d'Espanya ens diran que és anticonstitucional i que Espanya "és un estado de dertcho".