Els afiliats a la Seguretat Social continuen augmentant a Catalunya. Segons les últimes dades publicades per l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) durant el mes de juny es va registrar un augment del 2,8% amb relació a l’any passat, situant el total en 3.546.465 persones afiliades a tot el país. En relació amb el mes de maig, el nombre d’afiliats ha augmentat al conjunt de Catalunya un 0,4% i també ho ha fet a 30 comarques i a Aran.
Si s’observa comarca per comarca, el Segrià, amb un augment del 4,3%, és la que més nous afiliats té, seguit pel Baix Penedès (3,6%), el Barcelonès (3,0%) i el Tarragonès (2,8%). Per contra, el nombre d’afiliats ha disminuït a l’Alta Ribagorça (‑0,8%), Osona (-1,4%, afectada per la creació del Lluçanès), el Priorat (-1,4%) i la Ribera d’Ebre (‑1,6%).
El sector serveis lidera les noves afiliacions
Per sector d’activitat, els serveis, que representen el 78,8% de les afiliacions, ha augmentat en 84.705 afiliacions al juny respecte al mateix mes de l’any anterior, xifra que representa un increment del 3,0%. L’afiliació al sector serveis ha augmentat a tot el territori, excepte a Osona (-1,6%), la Ribera d’Ebre (-1,0%), l’Alta Ribagorça (‑0,7%) i el Priorat (‑0,6%). En nombres absoluts on ha augmentat més és a les comarques del Barcelonès (28.705), el Vallès Occidental (7.935) i el Baix Llobregat (6.985); en canvi, en nombres relatius, les taxes de variació més elevades són les de la Terra Alta (4,3%) i el Segrià (4,0%).
Pel que fa al sector industrial, les afiliacions han augmentat un 1,3% al juny en relació amb un any enrere (6.480 afiliacions). En nombres absoluts, també han augmentat les afiliacions a 33 comarques i a Aran, encapçalades pel Vallès Occidental (900) i el Vallès Oriental (600). A la construcció l’augment ha estat major, concretament del 3,0% interanual, cosa que representa 6.540 afiliacions més a Catalunya. En l’àmbit comarcal, el nombre d’afiliacions ha augmentat a 29 comarques i a Aran. En nombres absoluts l’augment més elevat és el del Barcelonès (2.080), mentre que en nombres relatius ho és el de l’Alt Camp (7,2%), seguit del Baix Penedès (6,6%) i la Conca de Barberà (6,5%).
Les afiliacions a l’agricultura han augmentat un 6,2%, la xifra més elevada de tots els sectors en nombres relatius, que representa 3.595 afiliacions més que un any enrere. La variació més elevada en nombre absoluts ha estat al Segrià, amb 1.080 afiliacions més que el juny del 2022.
Més augment de dones que homes afiliats
Pe que fa a les afiliacions per sexe, el nombre de dones afiliades a la Seguretat Social va augmentar en 50.515 i el d’homes en 44.910, fet que suposen augments interanuals del 3,1% i 2,4%, respectivament. Per comarques, el nombre de dones afiliades augmenta a tot arreu, excepte a la Ribera d’Ebre i (-0,3%) i Osona (-0,8%, afectada per la creació del Lluçanès); l’augment més elevat és el 4,7% del Segrià. En el cas dels homes afiliats, disminueixen a 4 comarques i l’augment més elevat també és al Segrià (3,9%).
A més, aquest augment de les afiliacions ha provocat que tots els grups d’edat han augmentat en relació amb un any enrere, excepte el de 30 a 44 anys, que ha disminuït lleugerament (-0,2%). Els afiliats menors de trenta anys han augmentat un 5,7%, amb un increment similar als majors de cinquanta-cinc anys o més (5,5%). El col·lectiu més jove ha augmentat a tot el territori excepte al Priorat i la variació més elevada ha estat al Segrià (10,5%). Els afiliats de 45 a 54 anys, per la seva part, augmenten al conjunt de Catalunya un 2,9%.
Quasi el 20% de les afiliacions són de jornada parcial
Pel que fa al tipus de contracte, durant el juny es va registrar que el 19,5% de les noves afiliacions per compte d’altri són a jornada parcial. En el cas de les dones, la proporció és del 26,9%, més del doble que la dels homes (12,4%). La Cerdanya, el Solsonès, el Barcelonès, l’Alt Urgell i el Priorat són les comarques on la proporció d’afiliacions per compte d’altri a jornada parcial és més elevada. Per contra, Aran té el grau de parcialitat més baix (11,9%), seguida de la Selva (15,1%). Ara bé, cal tenir en compte que les afiliacions estan sotmeses a l’efecte estacional.
Pel que fa al grau de temporalitat, la proporció d’afiliacions a la Seguretat Social per compte d’altri amb caràcter temporal se situa en el 12,8%, 5,4 punts percentuals menys que un any abans. La comarca amb un grau de temporalitat més elevat és l’Alta Ribagorça (19,2%) i dobla el grau de temporalitat del Baix Empordà (9,5%) i de l’Alt Empordà (9,6%), que tenen els graus més baixos.