El Consorci de la Zona Franca de Barcelona ha presentat aquest dijous una ampliació de DFactory, un nou edifici per seguir creant un centre d’indústria 4.0 i desenvolupar el pla estratègic del Consorci en els propers quatre anys. Els eixos centrals traçats per al futur passen per un desenvolupament econòmic i social del territori, la integració urbana del Districte 4.0 amb millors infraestructures, les estratègies de sostenibilitat i ODS, i per últim mantenint la sostenibilitat econòmica del Consorci a llarg termini.
Part d’aquesta sostenibilitat econòmica passa per la creació de nous espais per arrendar posats a disposició d’empreses, i és aquí on entra la construcció del nou edifici de DFactory. Una ampliació d’uns 30.000 metres quadrats que s’espera que estigui finalitzada a finals de 2026 perquè empreses que diversifiquin la indústria hi treballin. Aquest augment de l’espai s’ha vist necessari des del Consorci, on l’actual espai de 17.000 metres quadrats està per sobre del 85% de la seva ocupació. “El nostre objectiu és ampliar el Districte 4.0, millorant la connectivitat amb la ciutat, fent-lo més sostenible i eficient,” ha destacat Pere Navarro, el delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona.
Des del Consorci continuen fent esforços per continuar impulsant el creixement de la indústria i la tecnologia 4.0 a Barcelona, perquè també es tradueixi en més competitivitat en les empreses instal·lades a la zona. Per això estan buscant tan grans corporacions que hagin de desenvolupar els seus aspectes digitals, així com empreses de primera creació que estiguin escalant, i també laboratoris que necessitin llogar aquest espai.

Un redisseny de l’espai
Per altra banda, el Consorci està treballant amb l’Ajuntament de Barcelona per redissenyar l’espai començant per sectoritzar les activitats que es troben a la Zona Franca, però també millorant les connexions de la zona amb la resta de la ciutat comtal incorporant més carrils bici i punts de càrrega elèctrica. En aquest sentit, el Consorci de la Zona Franca forma part del PERTE per al desenvolupament del vehicle connectat, i aquest 2025 es començaran a fer proves en els equipaments que permeten la connectivitat en temps real entre els vehicles i la infraestructura de connectivitat.
A més, el Consorci ha assolit un acord amb l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) per crear un projecte que serveixi per certificar les zones franques del món que garanteixen la seguretat comercial del territori. Des de Barcelona es desenvoluparà la part tècnica d’aquesta certificació, i espera ser la primera Zona Franca del món a obtenir-la.
Projecció internacional
Per aquest 2025, des del Consorci de la Zona Franca se seguirà impulsant Barcelona en l’àmbit internacional, amb la directora general del Consorci, Blanca Sorigué, reelegida com a vicepresidenta de l’Associació Mundial de Zones Franques (World Free Zones Organization). En aquest sentit, Sorigué ha destacat que Barcelona té una ubicació estratègica, accés a talent i un ecosistema d’innovació essencials perquè des de la ciutat catalana se continuïn impulsant projectes d’innovació i s’atreguin més empreses internacionals.