Les vendes de les grans empreses d’armament augmenten un 8,5% abans de la pandèmia

Les companyies dels EUA, Europa i la Xina impulsen el creixement del sector, mentre que les russes perden negoci

Les vendes de les grans empreses d’armament del món van augmentar un 8,5% just abans de la pandèmia, segons les últimes dades publicades per l’Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI). Les 25 principals companyies del sector van facturar fins a 361.000 milions de dòlars el 2019, una millora respecte a l’any anterior. La majoria de grans empreses estatunidenques i europees van augmentar les seves vendes, especialment la francesa Dassault Aviation Group, que va registrar l’increment percentual més gran de l’any, un 105%, gràcies a l’exportació de l’avió de combat Rafale. Les vendes de les empreses d’armes xineses també van créixer l’any passat, un 4,8%, gràcies als programes de modernització militar de l’exèrcit xinès.

Per contra, les grans empreses russes van perdre negoci per la reducció de la despesa militar del Kremlin. “La competència interna i una despesa governamental reduïda en la modernització de la flota el 2019, van ser dos dels principals desafiaments“, apunta Alexandra Kuimova, investigadora del SIPRI.

 

Domini nord-americà

Les empreses dels Estats Units continuen dominant el rànquing amb Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon i General Dynamics al capdavant. Juntament amb altres set grans companyies estatunidenques, representen el 61% de totes les vendes de les 25 majors empreses del sector. Per primera vegada, una empresa de l’Orient Mitjà va entrar al rànquing: EDGE, amb seu als Emirats Àrabs Units. Es va crear el 2019 a partir de la fusió de més de 25 empreses més petites i ocupa la posició 22.

‘EDGE és una bona mostra de com la combinació d’una demanda nacional alta de productes i serveis militars amb el desig d’una menor dependència dels subministradors estrangers està impulsant el creixement de les empreses d’armes a l’Orient Mitjà’, assegura Pieter Wezeman, investigador sènior del Programa d’Armes i Despesa Militar del SIPRI.

 

Presència internacional

El SIPRI també ha analitzat la presència internacional de les empreses d’armes a través de subsidiàries. Mentre les europees Thales, Airbus o Leonardo són les més internacionalitzades, les companyies xineses i russes tenen “una presència internacional limitada”. “Les sancions contra les empreses russes i els límits imposats pel govern a les adquisicions d’empreses xineses sembla que tindrien alguna cosa a veure amb la limitació de la seva presencia global’, afirma Siemon Wezeman, investigador sènior del SIPRI.

Nou comentari