Docfarma és una plataforma digital dedicada a posar en contacte usuaris i farmàcies, per tal de digitalitzar i modernitzar l’atenció al client. Amb la creació del seu programari especialitzat, la start-up catalana obre una nova oportunitat perquè els clients puguin saber en tot moment on trobar el medicament que necessiten, d’entre totes les farmàcies de l’aplicació i, si cal, tinguin l’opció que un assistent els el porti a casa. La prova pilot ha començat a l’àrea de Barcelona, però l’objectiu és que s’estengui per la resta de l’Estat i, sobretot, pugui arribar a aquelles zones rurals on l’accés als medicaments no sempre es troba a cada cantonada com a les grans ciutats.

“No tothom pot anar a la farmàcia en qualsevol moment i això crea moltes desigualtats”, explica Tania Rodríguez, fundadora i directora general de l’empresa. Ella, juntament amb el seu soci, Alfons Mengual, han creat un projecte “d’impacte positiu”, tal com ells mateixos el descriuen, que no només facilita l’atenció per part dels farmacèutics sinó que també agilitza la continuïtat dels tractaments per part dels usuaris: “El seguiment mèdic de les persones que no poden anar a la farmàcia per les raons que siguin es fan sempre molt complicats”, explica Rodríguez. Amb aquesta plataforma, doncs, es facilita aquest seguiment i s’aconsegueix que pacients i farmacèutics es puguin connectar de manera segura.

El funcionament de l’aplicació mòbil és bastant intuitiu. Un cop descarregada al telèfon, la mateixa plataforma mostra un mapa de totes les farmàcies que tenen en estoc disponible el medicament necessari. D’aquesta manera, el client pot anar a la farmàcia que trii sabent del cert que tindran allò que necessita. D’altra banda, la plataforma té un apartat del click&collect on els usuaris poden escollir la medicació a casa sense necessitat de desplaçament: “Té un cost addicional, però encara no hem definit de quan serà”, explica Rodríguez. Les farmàcies adherides al projecte tenen una despesa inicial per comprar el programari i després uns costos de manteniment.

Imatge del buscador digital de farmàcies de Docfarma / Docfarma
Imatge del buscador digital de farmàcies de Docfarma / Docfarma

De moment ja hi ha més de 200 farmàcies inscrites a Barcelona i l’aplicació ja està funcionant, amb 9.500 usuaris registrats i més de 2.000 actius. “Els objectius són poder arribar a les més de 22.000 farmàcies que hi ha a tot l’estat”, descriu la fundadora i directora general. Tot i que la prova pilot ha començat en alguns codis postals de Barcelona, volen arribar a ampliar el servei a tot l’estat espanyol, no només a les grans ciutats, sinó també a les zones rurals: “És una manera de democratitzar l’accés a les farmàcies”, diu Rodriguez. Així doncs, l’empresa espera tenir un creixement orgànic i anar obrint-se a les grans ciutats del país, però un cop la plataforma agafi força començar a operar en localitats més petites on l’accés als medicaments i a les farmàcies encara és més complicat.

Un públic objectiu ampliable

La companyia ha començat apostant per un públic objectiu de mitjana edat, aquelles persones que viuen soles o tenen cura d’algun familiar i no poden traslladar-se a les farmàcies de manera habitual. També va dedicada a aquells pacients crònics que potser poden anar a la farmàcia però la seva situació no és òptima. L’aplicació no va tan dirigida a la gent gran, ja que consideren que tenen més temps per recollir els medicaments, però com que la digitalització -en certa manera- no té edat, la companyia no descarta arribar a tot aquell que ho necessiti.

Un altre dels objectius principals del públic objectiu és arribar a les zones rurals, però també a les consultes nocturnes de les mateixes grans ciutats: “No és el mateix la Barcelona farmacèutica de les 12 del matí que la de les 12 de la nit”, explica Alfons Mengual. Actualment, les farmàcies de guàrdia no sempre estan en llocs accessibles per a tota la població, sobretot en les zones més rurals. Seguint aquest context, Docfarma vol ampliar els seus servis els 365 dies de l’any, les 24 hores del dia, per tal de facilitar l’accés als medicaments als usuaris en hores intempestives: “No és la nostra prioritat actual, perquè primer volem créixer i posicionar-nos, però és un objectiu que tenim en ment”, recorda Rodríguez.

La comunicació immediata entre farmacèutic i pacient

Docfarma vol llançar una ajuda per a tots els usuaris per tal de que continuin amb els tractaments i puguin estar en contacte amb els farmacèutics. “Actualment només es pot trucar a la farmàcia o el que és pitjor, s’utilitza el Whatsap“, lamenta la fundadora fent referència a l’informació delicada que es pot utilitzar per fer publicitat en l’aplicació de Meta. Així doncs, aquesta plataforma busca no només millorar l’atenció sinó fer un millor tractament de dades sensibles amb “un model d’encriptació de dades molt més segur”, afirma la directora general de la companyia.

La companyia neix de la necessitat de millorar el sector farmacèutic i el seu tracte amb els clients, però també busca una manera d’agilitzar processos i reduir costos. “És un projecte d’impacte que està molt ben valorat pels famaracèutics”, afirma Mengual. I és que des que van començar han aconseguit no només el suport de les farmàcies sinó que alguns farmacèutics es converteixin en accionistes, perquè tal com recorda la fundadora de Docfarma, “el sector ha d’evolucionar i nosaltres volem convertir-nos en una palanca de canvi”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa