“El relleu generacional es pot convertir en el primer maldecap de les empreses familiars”, explica Ricard Agustín, director de la consultoria Family Business Solutions, dedicada a donar suport a aquestes empreses. Tot i que les empreses familiars conformen gran part del teixit empresarial no tenen els mateixos privilegis que les empreses tradicionals. De fet, testimonis asseguren que “és més complicat gestionar una empresa familiar a causa del pas del temps”. Un altre de les grans claus de l’èxit és la professionalització del sector, és a dir, portar persones formades especialment per les tasques a fer: “Si l’empresa evoluciona, els professionals han d’evolucionar amb ella”, recorda Agustín.

Segons les últimes dades de L’Associació Catalana de l’Empresa Familiar, les companyies familiars catalanes suposen el 88,3% de la totalitat de companyies privades i generen el 76% dels llocs de treball privats de Catalunya segons l’Associació Catalana de l’Empresa Familiar. Lluny de ser fets aïllats està clar que les empreses que passen de pares a fills són un gran motor del teixit empresarial català. Tot i això, aquestes empreses són més difícils de gestionar, ja que el relleu generacional o el problemes que sorgeixen davant dels canvis de direcció poden suposar un retràs en el desenvolupament de les companyies.

El principal objectiu que relata Agustín és la necessitat d’un acord previ del relleu, una iniciativa que moltes empreses familiars no planifiquen amb anterioritat: “Com que les empreses familiars no tenen una visió a curt termini de la companyia se’ls fa difícil delegar”, reconeix el directiu. “Hem de recordar que dins les empreses familiars hi treballen diferents generacions al mateix temps i això pot suposar un problema”, afegeix Agustín.

Tot i les complicacions està clar que per estadística les empreses familiar solen ser una fórmula d’èxit. Tal com declara Fran Ortiz, tercera generació del Grup Ortiz, propietaris d’Editorial Mediterrània i Grupo Ormo, “és més senzill fer un bon relleu quan ja n’hi ha hagut un de previ”. Així doncs, el directiu recorda que com que l’empresa primer va passar a mans del seu pare, els canvis de paradigma ja estaven més integrats en les maneres de fer de l’equip. El mateix explica Natàlia Altadill, la propera directora general de Hierros Altadill, una empresa familiar que fa fundar el seu avi i ara ella pretén continuar fent créixer: “El millor consell que podria donar és no tancar-se i rodejar-se de professionals externs”, afirma la directiva.

I és que tal com detalla Agustín, és complicat cedir i intentar donar el poder a algú altre, independentment que sigui un familiar. Moltes vegades el problema és precisament aquest, que barrejar negocis i família no sempre acaba sent la millor opció. És per aquest motiu, que el director de Family Business Solutions afegeix que “cal molta preparació i estones de diàleg per aconseguir alinear els objectius entre els quals marxen i els que arriben”. Una opinió que comparteixen Ortiz i Altadill que reforcen que “l’empresa familiar està molt més conscienciada a sobreviure”.

La professionalització del servei

Les empreses familiars no només sobreviuen amb els membres de les famílies sinó que moltes d’elles han d’incloure personal extern, capacitat i amb la formació adient. “El procés de professionalització de les empreses familiars pot ser un dels més durs”, afirma Agustín. I és que reconèixer que és necessària l’ajuda externa per continuar amb el negoci no és “plat de bon gust”, com diu el directiu. “És un procés diferent, en el meu cas jo vaig estudiar i, per tant, el meu lloc estava clar, però de vegades has de cedir”, reconeix Ortiz.

En el cas de l’empresa Altadilla es troben en aquest procés en l’actualitat i la directora general lamenta que és complicat trobar les persones adequades per fer les feines: “No tenim tanta capacitat de retenció de talent i de vegades es fa difícil trobar els treballadors adequats”. En conclusió, les empreses familiars conformen la majoria de petites i mitjanes empreses de Catalunya, tanmateix han demostrat ser supervivents. És per això que Agustín assegura que “no tenen data de caducitat”, ja que en qualsevol moment i qualsevol empresa es pot convertir en empresa familiar amb els anys.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa