El govern espanyol vol convertir les autovies en autopistes de peatge

L'executiu diu que buscarà l'acord social i polític per aplicar el model d'"usuari pagador" i que "qui contamina paga"

El govern espanyol té prevista la implantació d’un sistema de pagament per ús a les autovies, que es podria començar a aplicar a partir del 2024, segons planteja el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que l’executiu de Pedro Sánchez ha remès a Brussel·les. El document assegura que abans buscarà l’acord social i polític per avançar cap al model que “d’usuari pagador” i sota el principi “qui contamina paga”. El govern espanyol ressalta que l’Estat té una xarxa estatal de 26.466 quilòmetres, dels quals uns 12.000 pertanyen a carreteres d’alta capacitat, amb unes despeses de conservació “creixents” i que “no es possible que siguin assumits de manera directa pels recursos pressupostaris”, apunta el document.

Així mateix el pla admet que això “està generant un dèficit acumulat de manteniment de la xarxa, amb una pèrdua del seu valor, així com el conseqüent deteriorament de la qualitat del servei i conseqüències en la seguretat vial”.

L’executiu calcula que, seguint l’experiència internacional, els peatges podrien tardar dos o tres anys, com a mínim, en ser implantats. És el temps que es necessita en “desenvolupar els instruments normatius i crear l’estructura”, precisa.

Així mateix el pla admet que això “està generant un dèficit acumulat de manteniment de la xarxa, amb una pèrdua del seu valor, així com el conseqüent deteriorament de la qualitat del servei i conseqüències en la seguretat vial”. El govern espanyol considera que el sistema del pagament per ús “permetria garantir la conservació de la xarxa viària a més de generar incentius cap a la major eficiència en el model de transport” per reduir l’emissió de gasos.

A més, justifica que aquestes reformes fiscals busquen incentivar “comportaments més sostenibles i eficients”, és a dir, “internalitzar els costos externs lligats a l’impacte ambiental (contaminació, soroll, ocupació de l’espai”, congestió o manteniment de les infraestructures).

Aquestes i d’altres mesures, que es podrien fer extensibles a totes les carreteres de la xarxa estatal, quedarien recollides en la futura Llei de mobilitat i finançament del Transport, que té com a objectiu principal recollir les polítiques públiques en aquests àmbits i que “responguin millor a les necessitats reals dels ciutadans” i als reptes de la sostenibilitat, la digitalització i la cohesió social i territorial, segons recull el document.

Entre d’altres, ha de recollir els criteris per al finançament del transport públic i el foment de la digitalització i la innovació. L’executiu també trasllada a les autoritats europees que són iniciatives que van en línia amb la d’altres països europeus com França i amb l’Estratègia de Mobilitat Sostenible i Intel·ligent de la Comissió Europea. La previsió és que en el primer semestre d’aquest any es faci una primera lectura al Consell de Ministeris i que l’aprovació definitiva sigui a la segona meitat del 2023.

El govern també assenyala que la llei donarà resposta a les recomanacions fetes per l’Airef sobre infraestructures. En aquest sentit, detalla que es prioritzaran els projectes planificats, una millora de la coordinació amb altres administracions i una major interacció amb la societat civil, entre d’altres.

Rebuig dels transportistes professionals i la població general

D’altra banda, aquest apartat del Pla de Recuperació identifica com un dels principals impediments per tirar endavant aquest projecte és el “risc de rebuig” per part dels transportistes professionals a aquestes mesures i per això aposta per seguir l’exemple francès i tractar d’arribar a acords. Tampoc espera que el peatge sigui ben rebut per la població en general i considera que “amb campanyes de conscienciació s’atenuarà aquest efecte”. A més, suggereix que el pagament o per ús pugui ser “escalable i progressiu” o que hi hagi “reduccions i bonificacions a col·lectius menys afavorits o usuaris habituals”.

La proposta recollida en el Pla de Recuperació arriba pocs mesos abans de la finalització de les concessions de l’AP-7 entre Tarragona i la frontera i l’AP-2 entre Saragossa i el Vendrell i coincideix amb el debat creixent de com ha ser el model de finançament de les vies d’altes prestacions. El govern espanyol ja ha deixat clar en nombroses ocasions que no prorrogaria les concessions i que les vies revertirien a l’Estat, tot i que fins fa poc no havia fet constar per escrit com ho pensava fer.

Fa unes setmanes, La Moncloa ja va plantejar la modalitat del pagament per ús en aquest pla, que encara no havia remès a la Unió Europea i és ara que ha concretat més aspectes, com per exemple, la seva previsible posada en marxa a partir del 2024.

Comentaris

    Lo Terralti 07/05/2021 5:28 pm
    Que ho paguin aquells que han tingut beneficis per fer autovies buides, AVES buits i aeroports amb un avió aparcat....
    Ja veureu com per als espanyols faran una moratòria i que els catalans seguim pagant, fins a l'infinit i més enllà! 07/05/2021 11:11 am
    Això no ho sabien quan van indemnitzar al Florentimo per les autopistes inviables que va fer?? Per què aleshores no hi van posar un pillatge tou?? ... ja us responc jo mateix, perquè les autopistes eren a Madriz i allà no tenen per què pagar per circular, però a Catalunya ... A PAGAR i CALLAR!!
    DUI 06/05/2021 7:01 pm
    Dui
    S'ha de ser subnormal per voler ser espanyol 06/05/2021 5:43 pm
    Espanya és, ha estat i serà misèria per a tothom excepte per a la minoria de fills de puta que viuen de la rojigualda. Quan ho entendreu que l'única solució és fotre el camp d'aquesta tifa de país? Perquè si no ni els nostres fills ni els nostres nets tindran cap futur.
    mai ens ha vingut res de bo d'eSSpanya, ni ens vindrà 06/05/2021 1:22 pm
    Espanya no compleix mai el que promet i a sobre ens intenta enganyar ... a part és clar, d'espoliar-nos, insultar-nos, agredir-nos, carregar-se la nostra llengua i cultura, etc etc
    Ricard 06/05/2021 1:15 pm
    "Qui contamina paga"? O sigui els que produeixen béns o serveis han de pagar més que els que es queden a casa sense produir res? Sortirà a compte viure subsidiat en lloc d'anar a treballar per guanyar-se els garrofes? Els que penquem hem de viure en entorns contaminats i pagar una miriada d'impostos, com el que implantaran ara NOMÉS A CATALUNYA, per tenir un vehicle a motor, i ara a més els peatges? Ser un paràsit i viure de les balances fiscals negatives dels catalans té a més el premi de pagar menys peatges i impostos? Prou demagògia castellanista!
    Ricard 06/05/2021 1:10 pm
    Les autopistes no poden ser de franc, tret de a zones on el seu subdesenvolupament econòmic aconsellin facilitar-los la vida. A l'Estat milions de forasters les fan servir, i si no hi ha peatge els únics que les financiariem seriem els catalans. Això ha implicat que molts països del nostre entorn implantin la vinyeta. El problema és que a l'Estat hi ha molts territoris que mai han pagat peatges, i aquí portem més de mig segles fent-ho. Per això si es vol implantar la vinyeta és just que els els ciutadans dels territoris que han estat pagant tinguin un tracte especial per un periode de temps significatiu. I és repugnant que el tema de la vinyeta, que la Generalitat de Catalunya ha defensat des de fa anys, el plantegin ara els castellans, just quan gran part de les les autopistes catalanes vegin aixecades les barreres a primers de setembre d'enguany. Ens prenen per esclaus. I és que en som!
    Santi 06/05/2021 11:35 am
    Es nota que la gran companyia estatal ALI BABA vol implementar noves politiques de robatoris !!!
    Vinga xarnegos, pagueu les autovies de la vostra Espanya de merda 06/05/2021 10:47 am
    Només els subnormals poden estar orgullosos de ser espanyols. Els castellans no poden ser res més perquè enlloc civilitzat els volen, però els catalans podem ser només catalans, collons.
    Resarciment :Catalunya 50 anys lliure de peatges. Ara 50 anys de pagament de autopistes per la resta de paña 06/05/2021 10:14 am
    Que segueixin enfonsant econòmicament a Catalunya, a veure qui els hi paga la festa ( i les cervesses a Madrit)
      Catalunya banca rota, la culpa ya no és de madrid 06/05/2021 2:18 pm
      Viva Ayuso, tiene mas cojones que todos los políticos catalanes somiatruites. Ilusion tb se vive. Mientras Madrid da do 400000 vuelta. Aquí impuestos impuestos i baixada pantalons no Vaya ser Madrid se enfade. Un català que va invertir mas de 10 millores euros en Madrid.
    ROC 05/05/2021 11:18 pm
    SPAIN is PAIN....i n'hi ha que encara volen ser espanyols...
    prou 05/05/2021 10:03 pm
    Prepareu-vos per aquest moment per començar una desobediencia massiva!
    Ricard 05/05/2021 8:43 pm
    Són un fills de puta. Els peatges catalans cauen i als castellanistes els falta temps per fer-nos pagar la vinyeta. Senyors castellanistes, racistes de merda, els catalans (valencians inclosos) mereixem una dispensa de 20 o 30 anys pel pagament de vinyeta. És el temps que portem pagant mentre els castellans ho tenien gratis. Quines penques!
      Jaime Canivell, fabricante porters y bidets 06/05/2021 2:22 pm
      Ignorant entera te antes lo que paso con autopista. Aquí plorar plorar, Catalunya mai tingut colons per res. Sempre a la veu de madrid
      23
      24
      Respon
    ciutadà 05/05/2021 7:59 pm
    Algú es pensava què les autopistes serien de franc?. apa!
    Jo 05/05/2021 7:53 pm
    I esperat quan realment afrontin la despesa de la xarsa ferroviaria, estan arruinats jajajaj.

Nou comentari