Chacón reclama a l’Estat un pla “potent” amb una dotació “específica” per a l’automoció

La consellera promet pressionar Nissan "al màxim" perquè compleixi amb "totes les obligacions" amb els proveïdors

La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha reclamat al govern espanyol un pla d’indústria “potent” amb una dotació “específica” pel sector de l’automoció i ha remarcat que França ha posat 8.000 milions d’euros sobre la taula. En referència a Nissan, la consellera ha promès pressionar l’empresa “al màxim” perquè compleixi amb “totes les obligacions contretes” amb els proveïdors. En declaracions a l’ACN, Chacón ha explicat que en els darrers dies han començat a “recopilar informació”, com contractes de proveïdors i els seus imports, per saber què “reclamar” un cop s’iniciï la interlocució amb la direcció de la multinacional japonesa.

La consellera ha recordat la importància del sector industrial a Catalunya, amb una aportació de “més d’un 20%” al PIB, i ha reclamat al govern espanyol posar damunt la taula una “xifra específica” per les empreses d’automoció. “França ha adreçat 8.000 milions al sector”, ha recordat. Chacón s’ha qüestionat quin paper vol jugar Europa en el sector i ha reclamat “ajuts específics” per als sectors “estratègics”. En el cas del turisme, la consellera ha reiterat la necessitat d’una dotació de 7.500 milions d’euros i ha reclamat 5.000 milions més per fer front als efectes de la crisi del coronavirus en el sector del comerç. “Necessitem ajudes directes de manera urgent”, ha assegurat.

La consellera ha reconegut que es tracta “d’apostes decidides” i ha destacat la importància de plantejar una línia d’ajuts que serveixi per disminuir les càrregues financeres i tributàries de les empreses, i no mesures adreçades al refinançament del deute. A principis d’any, el Govern va presentar un pla d’ajut sectorial de vint milions d’euros per “pal·liar” els efectes de l’increment del vehicle elèctric en els fabricants. “Si detectem que 211 empreses del sector hauran de tancar perquè l’activitat no estarà permesa, les hem d’ajudar a diversificar-se i transformar-se”, ha mantingut.

Ara, el Departament està a l’espera de l’increment del dèficit permès per l’Estat per tal de poder disposar de recursos addicionals i poder plantejar una línia d’ajudes de tretze milions d’euros per aquesta part del sector. Tot i això, la cap del Departament ha assegurat que es tracta d’un sector molt ampli, que representa un 10% del PIB i genera 143.000 llocs de feina, de manera directa i indirecta. “Per un govern que ha d’aplicar polítiques industrials el que és realment frustrant és que tinguem la diagnosi, la visió i estratègia de futur i no disposem dels fons per implementar aquests ajuts que són necessaris”, ha lamentat.

En referència a Nissan, la Conselleria treballa en l’àmbit “tècnic” per “recopilar informació” sobre els proveïdors, com els contractes tancats i els imports, i saber què “reclamar” un cop s’iniciï la interlocució amb la direcció de la multinacional japonesa. Chacón ha assegurat que pressionarà “al màxim” l’empresa perquè compleixi amb “totes les obligacions contretes”.

En referència a la reunió del Govern amb els proveïdors de Nissan aquest dilluns, el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) va demanar assegurar, en la mesura del possible, el compliment i pagament dels acords signats entre els proveïdors i el fabricant fins al desembre de 2020. Amb tot, la cap del Departament d’Empresa i Coneixement ha afirmat que té una interlocució “regular i fluida” amb el ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç i ha reiterat la petició d’informació detallada sobre el tancament de les plantes així com una interlocució directa amb el Japó.

Nou comentari