“Les coses estan complicades”. Amb aquesta frase, fonts del pinyol negociador de Junts que estava reunit a Brussel·les, descrivia les converses que mantenen amb el PSOE per tal de renovar Pedro Sánchez com a president espanyol arran del resultat del 23 de juliol. “No està gens clar, ara per ara, el suport de Junts a un acord, encara que es registri una llei d’amnistia”, al·legaven. Tot en un ambient de pressió cap al president a l’exili, Carles Puigdemont, que dirigeix de manera personal les negociacions. “Encara no hi ha acord”, insistien les mateixes fonts juntaires consultades per El Món, que subratllaven l’adverbi “encara”. La clàusula de l’esborrany de la llei seria la que fa referència als casos de lawfare i que no pengen directament del Primer d’Octubre. Per exemple, els acusats de malversació en les peces separades de l’Operació Volhov que dirigeix el jutjat d’instrucció 1 de Barcelona. La reunió s’ha acabat finalment a primera hora de la tarda sense arribar a cap decisió, de manera que el pacte amb el PSOE no s’ha tancat i Junts continua mantenint la incògnita sobre què farà finalment.
Tot passava en el marc dels acords que ERC ha signat en els darrers dos dies amb els socialistes per a la investidura. Per una banda, el de la vigília de Tot Sants, sobre l’amnistia, que encara no s’ha posat negre sobre blanc ni s’ha signat, un altre anunciat aquest matí pel “traspàs integral de Rodalies” i el definitiu, presentat a la tarda i que avala el vot a favor de la investidura.

A tot això, s’hi suma la pressió que PSOE i PSC han fet des de dissabte passat anunciant que, pràcticament, l’amnistia estava acordada. Una sensació que es va alimentar amb la reunió que Puigdemont va celebrar amb el número 3 del PSOE, Santos Cerdan, la tarda de dilluns a Brussel·les. Ara bé, la part de la negociació sobre el reconeixement nacional de Catalunya o la figura d’un relator enterbolia les converses dels darrers serrells d’un virtual acord. Abans del migdia, però, el PSOE ha acceptat la figura del relator. En tot cas, Junts avisava que “potser més tard” hi hauria una roda de premsa” per explicar l’estat de la situació. Finalment, però, la roda de premsa no s’ha arribat ni a convocar.
Negociacions sota pressió
De tota manera, el PSOE encara contempla el debat d’investidura per al pròxim 7 de novembre o pocs dies després. És més, socialistes i Sumar no descarten que es presenti la proposició de llei de l’amnistia, amb la seva signatura i la d’ERC, però sense la firma de Junts, si calgués. Un fet que també va passar amb la proposta de reforma del reglament per l’ús de les llengües cooficials al Congrés de Diputats. Una decisió que mantindria les possibilitats de negociació sobre el paper de la llei d’amnistia i de les altres qüestions que, per a Puigdemont, atesa la seva conferència del passat cinc de setembre són claus per al “compromís històric” que demana.
En aquest context, hi ha veus dins de Junts que veuen la possibilitat que s’esberli la possibilitat d’acord i s’obligui una nova convocatòria electoral el deu de gener. Les explicacions des dels juntaires són franques. Per una banda, no creuen que al PSOE li anés malament una nova contesa electoral, perquè pot explicar que ha fet tots els esforços possibles i al·legaria que ha sigut l’independentisme el que ha rebutjat l’acord. Una posició que enfortiria el PSOE, però també Junts perquè hauria aguantat la posició, i que perjudicaria Vox i el PP, a qui Sánchez hauria fagocitat. Ara com ara, amb ERC havent signat l’amnistia, Junts hauria d’apujar el llistó amb altres demandes com ara la del relator que, a priori, el PSOE hauria acceptat.