La Comissió Europea ha anunciat aquest dilluns que ha imposat una multa de 1.840 milions d’euros a Apple per restringir l’accés a serveis de distribució de música dins la seva botiga en línia. Tot plegat es deriva d’una investigació que es va obrir ja fa quasi 4 anys i que ha acabat amb la conclusió que Apple ha estat prohibint de forma reiterada l’entrada d’alguns serveis de música, ja que no ha informat els usuaris que fan ús del seu sistema operatiu de l’existència de serveis alternatius. Segons l’executiu comunitari, això ha provocat que una bona part dels usuaris d’iOS hagin estat pagant “preus significativament més elevats” arran d’aquesta pràctica.
Segons ha detallat la Comissió, les restriccions que la tecnològica nord-americana imposava a serveis de música “alternatius i més barats” per poder aparèixer a l’Apple Store “són il·legals sota les normes de competència de la Unió Europea“. A més, Brussel·les assegura que Apple és l’únic proveïdor de l’Apple Store, l’espai on els desenvolupadors d’aplicacions poden distribuir el seu producte als usuaris d’iOS a tot l’Espai Econòmic Europeu. “Apple controla tots els aspectes de l’experiència de l’usuari i estableix els termes i condicions que els desenvolupadors han de complir per poder aparèixer a l’Apple Store i poder arribar als usuaris”, indica.

En aquest sentit, Brussel·les ha conclòs que la multinacional no informa degudament els seus usuaris de l’existència de serveis de música alternatius, una pràctica que Apple ha practicat durant, com a mínim, l’última dècada. “La decisió d’avui conclou que la conducta d’Apple constitueix condicions comercials deslleials i afecten negativament els interessos dels usuaris d’iOS, que no poden prendre decisions informes i efectives sobre on i com comprar serveis de música sota subscripció”, defensa Europa.
Multa dissuasiva
En la seva resolució, la Comissió defensa que la multa és “proporcionada” i “suficient” perquè sigui “dissuasiva”, no només per Apple sinó també per a altres empreses que vulguin adoptar pràctiques equivalents en el futur. En paral·lel, l’executiu indica que, qualsevol persona o companyia afectada per aquesta qüestió, pot traslladar el seu cas als tribunals dels estats membres. “Encara que la Comissió hagi multat l’empresa, els tribunals nacionals poden fixar compensacions sense reduir la sanció de la Comissió”, conclou.
No és la primera investigació
Aquesta és la primera multa que la Comissió Europea imposa a Apple, però és l’única que ha estat investigada per les autoritats europees. El passat mes de juny, sense anar més lluny, Brussel·les ja va anunciar que estava investigant Google per distorsionar el sector de la publicitat en línia a través de pràctiques que acabaven afavorint els seus propis serveis tecnològics. Segons va denunciar l’executiu comunitari, la multinacional nord-americana hauria utilitzat la seva posició de poder dins del mercat per facilitar que els seus anuncis i els dels seus clients apareguessin a diferents portals en línia, en detriment dels de la competència.
Aquesta acusació podria comportar una sanció econòmica per a la companyia equivalent al 10% de la seva facturació anual, tot i que la Comissió creu que la sanció econòmica seria “poc efectiva”. De fet, perquè realment sigui efectiva la mesura, l’executiu Von der Leyen va suggerir que Google vengués part del seu negoci dins el sector de la publicitat a internet per evitar “conflictes d’interès”, un fet que encara no s’ha donat ni plantejat per part de l’empresa.