Exor, el hólding familiar dels Agnelli, ha entrat al capital de la tecnològica neerlandesa Philips amb una inversió de 2.600 milions d’euros. Els fundadors de Fiat, una de les grans nissagues de l’aristocràcia i la burgesia italiana durant el segle XX, controlaran del 15% dels títols de la multinacional amb seu a Amsterdam. Segons han confirmat portaveus de la companyia, l’operació no és una ampliació de capital, i s’ha executat mitjançant la compra directa d’accions disponibles al mercat. Així, l’entrada d’Exor no suposar cap dilució del valor dels títols de la firma dirigida per Roy Jakobs.
Entre altres condicions, el fons dels Agnelli tindrà la capacitat de proposar un membre al consell de supervisió de Philips. El compromís a mitjà termini, però, és que els italians es mantinguin com un accionista minoritari. Des del hólding, de fet, neguen cap intenció d’adquirir més accions de la multinacional de Països Baixos, si bé es reserven el dret d’augmentar la seva participació “a discreció” fins a un topall del 20% del capital social en circulació de la companyia.
La intenció d’Exor, en aquest sentit, es limita a “augmentar la seva presència als sectors salut i tecnologia”, de les quals la corporació d’Amsterdam és un dels grans representants comunitaris. En aquest sentit, Jakobs celebra una inversió per part d’un soci que “encaixa amb l’estratègia i creació de valor” de Philips. El CEO lloa la “perspectiva a llarg termini i l’enfocament en l’atenció mèdica i la tecnologia” del hólding dels Agnelli.
Un canvi cap a la salut
De la mateixa manera, el conseller delegat d’Exor John Elkann destaca l’encaix entre la neerlandesa i el hólding pel “camí de canvi” que la tecnològica ha pres en els darrers exercicis, que ha encaminat la companyia clarament cap al sector de les tecnologies per a la salut. Actualment, la firma d’Amsterdam compta amb importants divisions en àrees com la cardiologia, la teràpia per imatge o la consultoria mèdica. “Les discussions han confirmat l’alineament sòlid i positiu entre l’enfocament de suport a les empreses a llarg termini i els ambiciosos plans de Philips”, constata Elkann.
Exor, el vehicle dels Agnelli
El hólding afegeix d’aquesta manera Philips a una cartera de capitals diversa. Més enllà del 14,3% del grup Stellantis, del que forma part la marca Fiat, Exor controla també el setmanari The Economist, amb prop del 35% dels drets econòmics, així com gegants del luxe com ara Christian Louboutin (24% del capital) o Ferrari (22,9% dels drets econòmics). Al món de l’esport, els Agnelli compten a través d’Exor amb el 63% dels drets econòmics de la Juventus.