El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Saül Garreta, està convençut que el port té marge per multiplicar per quatre l’arribada de creueristes sense saturar la ciutat. Tarragona va tancar el 2023 amb 122.000 passatgers de creuer, un volum “30 o 35 vegades menor que altres projectes amb els quals es compara a la ciutat”, explica Garreta en una entrevista a l’Agència Catalana de Notícies (ACN). El president del port tarragoní considera que el Camp de Tarragona té “capacitat d’absorció sense que es produeixin efectes negatius en l’entorn” i posa l’exemple de Màlaga, que enguany ha arribat als 500.000 creueristes, com a “topall màxim” al qual ha d’aspirar l’enclavament.
El responsable portuari calcula que el nou contradic de Ponent, una infraestructura clau per al futur del port que costarà uns 100 milions d’euros, estigui acabat en dos anys. “És un projecte amb el qual cada vegada em sento més confortable, en el sentit que té en compte la descarbonització”, afegeix amb relació a l’arribada de creuers. Garreta aposta per “atreure creuers que tenen baixes emissions i preparats per endollar-se a l’electricitat quan estan a port” per fer més sostenible l’activitat. També recorda que Tarragona no busca atraure grans vaixells, sinó que vol creuers més petits per evitar una massificació de la ciutat. “Aquí són de com a màxim 2.500 passatgers, en altres llocs són de 7.000”, etziba.
El president de l’Autoritat Portuària defensa que els viatgers que arriben ho fan atrets per la gran oferta turística del Camp de Tarragona, amb elements com “la Tarragona romana, el modernisme, el Priorat, la ruta del Cister”, que ajuden a “desestacionalitzar” l’arribada de viatgers. “Si aporten valor al territori, no gentrifiquen, contracten guies i actors… en funció que això vagi passant, serà positiu”, assegura.

El contradic, el gran projecte del port de Tarragona
El nou contradic de Ponent és un dels grans projectes que té entre mans el port de Tarragona. Les obres costaran 100 milions d’euros, una quantitat que s’escapa de la capacitat inversora anual de la infraestructura, que ronda els 25 o 30 milions d’euros. Per això han presentat el projecte a una convocatòria de fons europeus, però Garreta afirma que el projecte tirarà endavant “sí o sí” perquè el nou espai és “bàsic” per al futur del port. “Ens fa tenir un port més segur, genera uns espais que s’han de dedicar a la transició verda, és la peça que ha de reduir la bocana del port a 450 metres”, afirma. “Si algun dia hi ha un vessament, un problema de plàstic o alguna contingència, és molt més segur”.
Garreta garanteix que les obres no tindran cap afectació en el moviment de sorra a la platja de la Pineda perquè “s’han fet estudis al més alt nivell” que ho constaten. A més, recorda que el projecte del nou contradic ja contempla la recuperació de 37 hectàrees de la Xarxa Natura 2000 de la Pineda. També ha avançat que el port de Tarragona treballa en un projecte de regeneració del fons marí de la costa tarragonina per “complementar” l’anella verda de la ciutat amb una nova anella blava i en una altra iniciativa, vinculada a la indústria química, per capturar CO2.
El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona ha reclamat a l’estat espanyol que es “posi les piles” per impulsar el tràfic ferroviari de mercaderies al port. Garreta demana avenços en la finalització del corredor mediterrani i en la millora de la capacitat de la línia Tarragona-Saragossa, que ara mateix és “molt baixa” tot i ser “estratègica” per al sector agroalimentari, que vol portar cereals “a prop dels consumidors finals”, que són les fàbriques de pinsos i les granges. “No pot ser que el port de Tarragona sigui un magatzem de cereals. Té més sentit que estigui a la zona de Lleida, la franja o Aragó”.