MónEconomia
El Suprem allibera l’Estat de pagar 4.000 milions a Abertis per l’AP-7

El Tribunal Suprem ha donat la raó al govern espanyol en el conflicte amb Abertis per les obres d’ampliació de l’AP-7. En una resolució comunicada aquest mateix dilluns, la Sala Tercera ha negat que l’estat espanyol hagi d’indemnitzar Acesa, filial de la multinacional d’infraestructures, per la totalitat de les obres d’ampliació de l’autopista. La concessionària dels serveis viaris reclamava un pagament addicional de 4.000 milions d’euros per la intervenció realitzada l’any 2006, el cost de la qual va assumir la mateixa companyia. En acabar la concessió l’any 2021, Moncloa hi va abonar prop de 1.070 milions d’euros en concepte de compensació -una quantitat que l’empresa considerava insuficient, en tant que reclamava més de 5.300 milions-. Finalment, el jutge ha decretat un pagament de 32,9 milions d’euros, molt lluny de la xifra que reclamava el grup.

Els arguments de la constructora apuntaven a un error en la fórmula matemàtica utilitzada per l’executiu per calcular les compensacions adients per l’esforç financer que va suposar l’ampliació del 2006. Segons Acesa, l’acord amb l’Estat contemplava una garantia de trànsit mínim que obligava les administracions a compensar econòmicament la companyia si els vehicles que feien servir la infraestructura eren menys dels prevists. En aquest punt divergeix el Suprem, que apunta que el contracte inclou únicament una referència a la compensació per inversions realitzades, sense cap esment de la garantia de trànsit. L’Alt tribunal ha anat més enllà, de fet, i ha assegurat que compensar una concessionària d’autopistes pel baix ús de les infraestructures aniria contra el mercat, en tant que “eliminaria el risc” de les inversions.

Petita victòria

Els 32,9 milions que el tribunal estableix que s’han d’abonar a la filial d’Abertis responen a la segona reclamació de la companyia, la menor d’ambdues de les presentades davant la Sala Tercera. Segons Acesa, la compensació entregada per l’Estat l’any 2021 s’havia fet sobre unes inversions de 505 milions d’euros, mentre que la dedicació total a l’ampliació de carrils va ser de 555 milions. La companyia reclamava la diferència -50 milions d’euros- si bé el tribunal reconeix només parcialment el greuge, i el rebaixa fins a la xifra abans esmentada. Menys a celebrar tenen pel que fa a la compensació per la reducció de trànsit per l’AP-7 arran dels desdoblaments de la N-II a Girona i l’N-340 a Tarragona. La multinacional xifrava aquesta reclamació en uns 203 milions d’euros, que finalment no seran pagats. El TS reconeix que, efectivament, l’acord de compensació contemplava aquest fet, si bé en tant que la construcció va ser menor de l’esperada, nega que es pugui demostrar una afectació “considerable” sobre l’ús de l’autopista.

Més notícies
Notícia: Els deu vehicles d’ocasió més venuts del 2023
Comparteix
Les operacions amb aquesta tipologia de cotxes seminous van créixer un 2,6% el 2023, fins a situar-se els 1,9 milions d'unitats
Notícia: La compra d’Air Europa deixaria en mans d’IAG tots els vols Barcelona-Madrid
Comparteix
L'Autoritat Catalana de la Competència alerta dels riscos de l'operació, que de moment es troba bloquejada per Brussel·les
Notícia: Grifols contraataca amb una querella contra Gotham i reclama una indemnització
Comparteix
Les accions de la companyia van tancar la setmana a 9,5 euros, lluny dels més de 14 que tenien abans del polèmic informe del fons estatunidenc
Notícia: Tarragona veu marge per multiplicar per quatre els creueristes sense saturar-se
Comparteix
El president de l'Autoritat Portuària s'emmiralla en el port de Màlaga, que va tancar el 2023 amb 500.000 creueristes

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a gener 29, 2024 | 17:22
    Ricard gener 29, 2024 | 17:22
    Extraordinària i no usual notícia per les arques públiques.

Respon a Ricard Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa