Prop d’un de cada tres carregadors per al vehicle elèctric a Catalunya a l’estat romanen inoperatius. Segons un recent informe de la patronal sectorial Anfac, unes 1.636 electrolineres al conjunt del territori català encara no s’han posat en servei, prop del 32% del total de la infraestructura disponible, que supera de poc les 5.200 aparells. L’informe de la patronal especifica diverses causes per a aquesta manca d’activitat: els punts no operatius estan avariats, pateixen d’un mal estat per l’ús i l’exposició o no s’han pogut connectar encara a la xarxa de distribució elèctrica. Amb tot, Catalunya roman com el territori de tot l’Estat amb un millor desplegament de punts de recàrrega per al vehicle elèctric. El segon, la comunitat Autònoma Madrilenya, es manté lleugerament per sobre dels 3.000 punts de càrrega, dels quals prop de 1.160 estan fora de condicions d’ús.
Al conjunt de l’Estat espanyol, la taxa de punts inoperatius es queda en el 26%, amb uns 8.870 carregadors sense funcionament d’una infraestructura de més de 25.000. Amb tot, comptant els que no operen correctament, l’Estat es manté encara molt lluny dels objectius marcats per al 2023. Segons marca la mateixa patronal, i a fi d’arribar a les metes d’electrificació del parc mòbil establertes per la Comissió Europea, el conjunt del territori espanyol necessitaria un total de 45.000 punts en acabar l’any, una fita aparentment inabastable atès que només s’han posat en funcionament uns 7.000 en els primers onze mesos de l’any. També llunyans apareixen els objectius per al 2025 i el 2030: en dos anys, l’Estat hauria de comptar amb més de 90.000 punts de recàrrega; mentre que a finals de la dècada la xifra hauria de fer un salt difícilment imaginable si es pren com a referència el ritme actual, amb uns 300.000 punts en funcionament.
Penetració insuficient d’elèctrics
Similar és la situació de la demanda i adquisició de vehicles electrificats. Segons les dades d’Anfac, el parc mòbil espanyol compta amb poc menys de 80.000 cotxes elèctrics purs o híbrids endollables, un 42% de l’objectiu marcat per al 2023, d’uns 190.000 automòbils amb propulsió alternativa. Amb aquesta dada, els llindars marcats per al 2025 i el 2030 semblen impossibles d’abastar: mentre que en dos anys la base de vehicles privats elèctrics de l’Estat hauria d’escalar fins a les 372.000 unitats, a principis de la pròxima dècada hauria de fregar les 790.000. El ritme de penetració del producte, segons els fabricants, és “Insuficient”. Segons el director general de la patronal, José López-Tafall, l’Estat “avança en l’electrificació a un ritme més lent que els socis europeus, i serà difícil assolir els objectius de descarbonització”, en tant que, amb el rendiment actual del sector, no s’arribarà als 100.000 nous cotxes l’any, la velocitat necessària per complir amb els reptes comunitaris de la dècada.