La possible ampliació de l’aeroport del Prat ha copat bona part del debat públic de les infraestructures els últims anys. En aquest temps, la quantitat de propostes i contrapropostes fetes per intentar trobar un consens entre administracions i entitats que han de validar al projecte han estat nombroses, com per exemple crear una pista sobre el mar, tornar al sistema de pistes segregades o simplement allargar la pista per sobre del delta del Llobregat.
Ara bé, aquest dilluns la patronal catalana Foment del Treball ha proposat un nou projecte per a l’ampliació que és allargar la pista del mar del Prat uns 840 metres de distància sense afectar la Ricarda i la resta de llacunes. Aquesta iniciativa seria possible gràcies a l’emplaçament d’uns pivots permeables dins de la Ricarda i les altres llacunes per no afectar en excés els espais naturals. Tot plegat aniria acompanyat d’un retorn per a la xarxa Natura 2000 de la Unió Europea que acabaria fent de l’aeroport de Barcelona “el més sostenible i ecològic del món” segons ha assegurat el president de Foment, Josep Sánchez Llibre. Aquesta nova proposta per ampliar l’aeroport del Prat s’integra dins de les conclusions de la comissió que la patronal catalana per a l’ampliació de la infraestructura catalana que inclou 10 propostes d’ampliació més.
Abans de presentar les conclusions de la comissió, el Sánchez Llibre ha fet una petita intervenció assegurant que amb el conjunt de propostes de la patronal les administracions es posaran d’acord per ampliar l’aeroport i possibilitaran el consens. En aquest sentit, ha fet una crida a totes elles sentenciant que el moment de l’ampliació és “ara o mai”. En paral·lel a les reclamacions polítiques, Sánchez Llibre ha assegurat que aquest grup d’experts suposa la “demostració del que pot fer la societat civil” catalana que està disposada a liderar la millora del país.
Per altra banda, des de Foment asseguren, així ho ha comentat el president, que les conclusions del seu informe van dirigides especialment al creixement econòmic de Catalunya davant de les postures que reivindicaven el decreixement. Afegint que si finalment s’executa el projecte, es multiplicaran enormement les connexions internacionals de la ciutat i permetrà quadruplicar el transport de mercaderies per avió al país. Alhora, el president de Foment no s’ha oblidat de tota la problemàtica mediambiental que comporta el projecte, assegurant que les solucions plantejades fan compatible l’augment de la capacitat aeroportuària amb un bon tractament mediambiental, que implica la protecció de la biodiversitat i l’ampliació dels espais naturals per fer del Prat “una referència mundial en sostenibilitat”.
Compensació ecològica
Un dels principals conflictes de l’ampliació és que l’aeroport es troba enmig del delta del Llobregat, que està integrat dins de la xarxa de protecció de la UE Natura 2000. Això suposa que si es vol ampliar, i per tant malmetre l’espai ambiental, s’hauria de retornar d’alguna manera l’espai. En aquest sentit, la directora de desenvolupament d’Esteyco, Imma Estrada, ha advocat per “aprofitar l’ampliació per a recuperar la Ricarda”, que segons ella avui dia està degradada, i recuperar el sistema de llacunes de l’espai natural.
Amb aquest objectiu, ha posat sobre la taula la possibilitat de “compensar” l’impacte que, a parer seu, provocarà la iniciativa amb una nova zona humida de 235 hectàrees per a acollir espècies subaquàtiques i ocells, una mesura que requeriria expropiar 90 hectàrees de sòl agrícola productiu. Estrada també ha demanat impulsar un únic organisme que prengui decisions sobre l’espai natural i que estigui dotat d’un pressupost, en considerar que el sistema de governança actual “no està funcionant”.
Quines són les altres 10 propostes de Foment?
A més d’aquesta proposta d’allargar la pista per sobre de la Ricarda, la patronal també ha posat sobre la taula 10 opcions més per ampliar l’aeroport del prat, encara que totes elles ja s’han plantejat anteriorment i totes elles han estat pràcticament descartades per una o altra part.
- Allargar la pista 500 metres cap al nord, tal com proposava Aena l’any 2021.
- Allargar 300 metres la pista mar del Prat sense arribar a afectar els espais naturals.
- Allargar la pista 200 metres cap al nord i 100 cap al sud, sense arribar a afectar els espais naturals.
- Aprofitar la pista diagonal i fer-ne una de paral·lela intentant no tocar els espais naturals. En aquest cas suposaria, pràcticament, fer un nou sistema de pistes per a l’aeroport.
- No fer cap actuació i derivar l’activitat cap als aeroports de Girona i Reus.
- Construir un nou aeroport a prop de Vilafranca del Penedès.
- Construir un nou aeroport a prop d’Igualada. Aquestes dues últimes propostes suposarien de, com a mínim, 12.000 milions d’euros. Una quantitat molt elevada que a parer de Foment provocaria uns costos que el mercat no podria aguantar.
- Tornar a les pistes independents, que afectaria sonorament uns 75.000 habitants.
- Construir una pista quarta pista al mar.
- Allargant la pista diagonal de l’aeroport en direcció al mar. Aquesta opció afectaria sonorament una gran part del Baix Llobregat.
Quines són les millors opcions?
Davant d’aquestes onze propostes la Comissió també ha fet una avaluació de les mateixes d’acord amb uns altres onze paràmetres. El resultat de l’anàlisi és que no hi ha cap de les propostes que pugui satisfer el 100% totes les peculiaritats que demanaria el projecte en qüestió, però les més adequades, asseguren són totes aquelles que tenen a veure amb el perllongament de la tercera pista.
Concretament, les 4 propostes que contemplen l’allargament de la pista incrementen la capacitat de pistes de i anul·len totalment o parcialment l’actual interferència de la pista d’arribades i configuració de pistes segregades en funció de l’allargament que es decideixi. A més, la Comissió comenta que l’opció d’allargar la pista per sobre de la Ricarda, pròpia de Foment, “garanteix una configuració de pistes segregades pures”. Alhora, afegeixen que l’impacte acústic de la infraestructura es redueix en totes les opcions, però que cal veure la possible interferència amb l’ampliació del dic sud del port, que suposaria buscar una nova entesa, en aquest cas entre l’aeroport i el port de Barcelona.
L’altra proposta més atractiva per al futur de l’aeroport és la de tornar a pistes independents, que la millor opció des del punt de vista operatiu. Ara bé, el problema que veu la Comissió és que suposaria una modificació important de la petjada acústica respecte a la situació actual amb un gran impacte a les poblacions de l’entorn de l’Aeroport. Una decisió que els experts deixen en mans de les administracions pertinents.