Europa se situa fermament en el camí de la transició cap al vehicle elèctric i connectat. Segons un informe de l’Observatori Europeu de Combustibles Alternatius (EAFO), la Unió Europea compta ja amb més de 600.000 punts de recàrrega, una fita que els experts celebren especialment per la seva celeritat. Segons EAFO, la xifra s’ha assolit “només uns mesos després” de constatar l’arribada al mig milió de punts de recàrrega per a cotxes electrificats, el que revela un elevadíssim ritme d’instal·lació, especialment als grans mercats comunitaris. El bon rendiment del sector de l’automoció alternativa a Europa contrasta, així, amb l’endarrerida Catalunya que, tot i liderar amb molt la capacitat elèctrica de les vies de l’Estat, es troba molt lluny -i cada cop més- dels entorns continentals amb els quals aspira a competir.
Les darreres dades disponibles, val a dir, corresponen al segon trimestre del present curs, mentre que l’informe d’EAFO estudia el tercer trimestre. Tot i això, el salt és com a mínim cridaner: els 600.000 carregadors que ja posa la Unió a disponibilitat dels usuaris del continent xoquen amb els poc més de 5.000 que es poden trobar a Catalunya, un percentatge ínfim del total continental. Val a dir, però, que la xifra catalana multiplica la del següent territori de l’Estat en implantació de la infraestructura de càrrega elèctrica, la Comunitat Autònoma Madrilenya, que amb prou feines supera els 2.800 punts. Amb tot, l’escletxa entre Europa i el país revela l’endarreriment que el territori català pateix respecte dels mercats homologables quan es parla de penetració del cotxe elèctric -un endarreriment encara més acusat si s’amplia la perspectiva al conjunt de les carreteres i ciutats espanyoles-.
Acceleració sostenible
Segons l’Associació Europea de l’Electromobilitat (Avere), la fita significa “l’acceleració de la transició dels vehicles tradicionals cap als elèctrics” a una Europa que ha fet una aposta clara per aquesta nova mobilitat. L’entitat assegura que una expansió de la infraestructura de càrrega apropa el vehicle elèctric als consumidors, i fa la transformació “convincent i assequible per a tots”. De fet, els principals actors del sector apunten sovint a la manca de punts de càrrega com el gran aturador d’un viatge cap als motors electrificats per al qual les grans fabricants ja estan més que capacitades. En aquest sentit, Avere celebra el sorgiment de “noves oportunitats econòmiques” per a una indústria automotriu imprescindible al continent: l’entitat destaca vies d’activitat empresarial com ara la instal·lació d’electrolineres, el desenvolupament de noves tecnologies o els serveis relacionats amb el manteniment del cotxe elèctric.