MónEconomia
El cotxe elèctric creix a Catalunya: el doble de vehicles que fa tres anys

El parc mòbil català té 5,5 milions de cotxes, segons les últimes dades de la Direcció General de Trànsit (DGT) del 2024. Del conjunt de cotxes que circulen al país, però, només un 7% són alternatius als motors únicament de combustió, siguin elèctrics o híbrids. Cal tenir en compte, però, que el nombre de cotxes d’aquestes característiques registrats a la DGT s’han duplicat en els darrers tres anys. De fet, el 47,5% de les 153.895 matriculacions de l’any passat a Catalunya, segons la DGT, tenen distintiu ‘Eco’ o ‘Zero’ emissions, i, en aquesta línia, segons les mateixes dades, el darrer mes de juny es van matricular més del doble de vehicles elèctrics que un any enrere: de 1.767 a 3.654. Malgrat el creixement significatiu del nombre de vehicles elèctrics i híbrids que s’han registrat, el president del Gremi del Motor, Jaume Roura, considera que l’eclosió del cotxe elèctric “no acaba d’arrencar”.

Les xifres de la DGT mostren que, durant el 2024, circulaven uns 281.000 vehicles amb distintiu ‘Eco’ -és a dir, els híbrids endollables amb poca autonomia i híbrids no endollables- i prop de 100.000 vehicles amb distintiu ‘Zero’, el qual fa referència als cotxes elèctrics purs i híbrids endollables de llarga autonomia. La suma d’aquests dos tipus de cotxes, però, només representa un 7% del parc mòbil català, tot i que ha crescut significativament des del 2021, moment en què es va començar a impulsar l’auge d’aquesta modalitat de vehicle.

És per aquest motiu que el president del Gremi del Motor del país recela de la incidència del cotxe elèctric a Catalunya: “Això no solament ho diem a Catalunya i Espanya sinó que això ho diu tota Europa”, apunta en declaracions a l’ACN. D’aquesta manera, doncs, Roura confirma que el cotxe elèctric s’està “implantant de mica en mica”, però lamenta que Europa “no ha planificat bé aquesta transició”. Ara bé, les mateixes dades també mostren que Catalunya té el tercer millor indicador de penetració del vehicle electrificat. Així ho indica el Baròmetre de l’electromobilitat del segon trimestre de 2025 d’Anfac, que situa Catalunya per darrere de Madrid i Navarra. És a dir, tot i la lenta incorporació d’aquesta mena de vehicles, el procés s’està duent a terme.

Un carregador endollat a una bateria elèctrica d'un cotxe / EP
Un carregador endollat a una bateria elèctrica d’un cotxe / Europa Press

Un parc mòbil envellit

Un dels principals factors que justifica el lent avenç del cotxe elèctric és l’envelliment general del parc mòbil. Concretament, segons dades Fecavem, a l’estat espanyol la meitat del parc té 10 anys o més, la qual cosa dificulta una incidència més gran del vehicle elèctric o híbrid, tenint en compte que fa 10 anys la seva presència era testimonial en les vendes. A Catalunya, l’edat mitjana dels automòbils és de 12,2 anys, tot i que pot variar lleugerament en funció del municipi. Per exemple, a Barcelona la mitjana és de 10,8 anys, mentre que a Lleida és de 12,8. Aquest, però, no és l’únic factor. Per al president del Gremi del Motor, els preus elevats d’aquests vehicles i les complicacions d’utilitzar-los diàriament suposen també una barrera per al cotxe elèctric: “Un consumidor amb un motor de combustió amb tres, màxim cinc minuts, omple el dipòsit, paga el cost que li hagi representat i pot seguir circulant. Amb un motor elèctric, això ara com ara no es dona”, afegeix Roura.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa