El govern espanyol i Aena han anunciat aquest dijous que el pla d’inversions en els aeroports de l’Estat serà d’aproximadament 13.000 milions d’euros. Aquestes inversions es donaran en el període entre 2027 i 2031, quan tindrà lloc el pròxim Document de Regulació Aeroportuària (DORA III) amb l’objectiu que les instal·lacions aeroportuàries puguin “adaptar-se al creixement de la demanda”.
En concret, la inversió total serà de 12.888 milions d’euros. Segons ha assegurat el president espanyol, Pedro Sánchez, aquesta xifra representa la “major inversió en la xarxa aeroportuària espanyola de les últimes dècades”. “Això és modernització, competitivitat, empresa i molta feina, que és una de les nostres principals obsessions”, ha afegit Sánchez.
Sánchez també ha remarcat que les inversions arribaran a tots els aeroports de l’Estat, i permetran que les terminals tinguin zero emissions l’any 2030.

Inversions per suplir la creixent demanda als aeroports
En la presentació d’aquest pla inversor, que ha tingut lloc a la terminal d’Alacant-Elx Miguel Hernández, també hi era present el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, qui ha assegurat que aquestes inversions permetran que l’estat espanyol mantingui les tarifes aeroportuàries “més competitives d’Europa”. A més, ha justificat la necessitat d’aquest nou impuls a les infraestructures assegurant que en els darrers deu anys, quan l’actual marc regulador estava vigent, la llei limitava el volum màxim d’inversions als aeroports, de manera que Aena no ha fet “grans inversions d’expansió de capacitat”.
“L’obligació és no morir d’èxit”, ha alertat el ministre abans d’anunciar que el 2025 podria acabar amb un nou “record històric” de 320 milions de passatgers als aeroports espanyols. En aquesta línia, tant l’executiu espanyol com Aena consideren que “és el moment posar-se en marxa” per avançar-se a la demanda futura.

L’ampliació de l’aeroport d’El Prat
En el cas de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, Aena preveu un “procés llarg” per ampliar-lo i admet que el “gruix” de les inversions aniran més enllà del DORA III del 2027-2031. De fet, des de la companyia estatal confirmen que part dels més de 3.000 milions de l’ampliació s’hauran d’incloure en el DORA IV, entre el 2032-36.
Amb tot, al quinquenni 2027-2031 s’iniciaran actuacions en àmbits molt concrets per permetre que la terminal catalana pugui assolir la capacitat del camp de vol de 90 operacions/hora. També es faran adaptacions de capacitat i de sostenibilitat per convertir el Prat en un “referent” a escala global. “Aquesta visió de futur no només respon a una necessitat tècnica, sinó també a una decisió estratègica de país, pensada per a les pròximes dècades, que permetria a Catalunya desplegar tot el seu potencial en un món cada vegada més interconnectat”, argument des d’Aena.
Més enllà de les intervencions a Barcelona, Aena també preveu actuacions als altres aeroports catalans. Al de Reus es crearà una nova zona de control de passaports d’arribades, es remodelaran els vials d’accés i es millorarà la zona d’embarcament i els equipaments de seguretat. Pel que fa a Girona, està prevista la millora a la zona d’embarcament, una terrassa al costat aire, l’adequació de la zona d’arribades no Schengen i el redisseny de l’aparcament d’autobusos. Finalment, a Sabadell es preveu millorar la urbanització, accessos i escomeses amb un nou accés nord i una millora del talús de la zona est.