El 60% de les empreses catalanes preveuen iniciar processos d’innovació durant el 2023. Segons el Baròmetre de la Innovació de l’Agència per a la Competitivitat de l’Empresa Acció, el nombre de negocis que esperen innovar aquest any a Catalunya ha crescut un 4% respecte del 2022. Entre els objectius principals d’aquestes firmes, asseguren des de l’entitat, destaquen la millora de l’eficiència, l’increment de la facturació i la productivitat o la retallada dels costos mitjans dels seus productes o serveis.
El document d’Acció troba una marcada correlació entre el creixent caràcter internacional de l’ecosistema català de negocis i la cerca de nous i millors productes i serveis. Segons el baròmetre, el 58% de les empreses que declaren innovar són també exportadores; mentre que només un 30% de les companyies que venen a Catalunya dedicaran recursos a la innovació durant el 2023.
Tot és producte
El principal focus de les empreses en innovar, segons Acció, és el producte: durant el 2022, un 60% dels negocis van enfocar la seva recerca en aquest sentit, mentre que una mica menys, el 50%, van cercar noves fórmules pel que fa a sistemes d’informació i comunicació. En la resta d’aspectes de les estructures empresarials, la taxa és descendent. Per exemple, menys d’un 38% de les empreses van enfocar la seva innovació als processos productius; només un 28,4% van millorar les seves tasques d’administració i gestió; i la ràtio de firmes que van innovar en els seus processos logístics no va arribar al 8%. També en el cas de l’R+D, el producte és qui mana: un 79,1% de les empreses que enceten aquests processos els dedica a aquesta variant, mentre que menys d’un 32% opten per innovar en el model de negoci.
L’empenta de la pandèmia
El secretari d’Empresa de la Generalitat de Catalunya i conseller delegat d’Acció Albert Castellanos ha assegurat que “Innovar és la principal palanca de les empreses per créixer, exportar, ser més productius i crear nous llocs de treball”. Per a Castellanos, el marcat caràcter innovador de l’empresa catalana s’ha disparat en els darrers dos anys, impulsat per “la sortida de la crisi provocada per la covid-19 i l’efecte tractor dels fons Next Generation i l’Horizon Europe”.