MónEconomia
Les empreses catalanes fan un nou pas per conquerir el mercat internacional
  • CA

En els últims anys el teixit empresarial català s’ha caracteritzat per intentar créixer cap a l’exterior a través de l’augment de les exportacions. Tant és així que el 2023 es va tancar amb un nou rècord en el volum del comerç exterior superant els 100.000 milions d’euros, gràcies a la tasca de més de 17.800 empreses, que van poder registrar un creixement del 6,1% respecte de les exportacions del 2022. Ara bé, des de l’arribada de la pandèmia de la covid s’ha detectat una nova tendència per tal d’enfortir aquesta sortida als mercats exteriors per part de les empreses del país: la creació de filials a l’estranger. Segons les dades de l’últim Directori d’empreses a Catalunya amb filials a l’estranger, elaborat per ACCIÓ, ja són més de 3.000 les empreses matrius catalanes establertes a l’exterior, que han creat més de 8.300 filials.

Aquest auge per a obrir filials a tercers països, apunta la directora de Negoci Internacional d’ACCIÓ, Cristina Serradell, es dona per la nova situació geoestratègica derivada de la pandèmia. Concretament, explica l’experta, les empreses estan veient que els és molt més rendible estar a prop dels seus clients internacionals i recorda que els acords entre països per operar conjuntament cada cop són més escassos. D’aquesta manera, les barreres proteccionistes amb els productes de proximitat que estan imposant molts estats i regions colpegen el negoci exportador. En aquest context, Serradell reconeix que tenir filials en mercats concrets ajuda a esquivar les traves del comerç exterior. Per contra, però, la directora de Negoci Internacional d’ACCIÓ considera que a l’hora d’apostar per a la creació d’una nova filial cal tenir una massa crítica de clients en aquella regió per tal que realment sigui rendible.

Aquest, precisament, ha estat el cas del Grup Salaet, una empresa familiar establerta a Gandesa que ja compta amb tres filials a l’estranger -dues a Romania i una a l’Argentina- i que actualment està en procés d’obrir una quarta als Estats Units, concretament a Pensilvània, prop de Filadèlfia. El director de vendes de la companyia, Roger Villar, assegura a Món Economia que en l’última dècada han guanyat molt pes internacional, especialment als Estats Units, i que han aconseguit crear aquesta massa crítica de clientela a l’altra costa de l’Atlàntic. La idea d’aquesta nova aposta internacional, apunta Villar, és integrar-se més i millor a “un mercat amb molt potencial” on el seu producte ha tingut una molt bona entrada que els permetrà “reduir costos” i estalviar-se tot el que suposa el transport marítim per contenidor, que en els últims anys ha patit diverses disrupcions que han encarit el preu.

Impuls governamental

Per altra banda, durant l’any passat el Govern, a través de la conselleria d’Empresa i Treball, va obrir una nova línia d’ajudes perquè les empreses poguessin fer aquest pas per arribar als seus mercats de referència a l’exterior obrint noves filials. El resultat de tot plegat és que un total de 32 empreses catalanes van obrir o adquirir una filial durant el 2023 amb el suport d’ACCIÓ. Els Estats Units, precisament, va ser el principal receptor d’aquests projectes d’establiment a l’exterior, seguit per Mèxic i el Regne Unit. Per sectors, la majoria dels projectes d’implantació catalans s’han centrat en l’àmbit de les TIC, l’automoció, la fabricació de materials i equips elèctrics o la indústria alimentària.

Tot i aquesta fal·lera per obrir filials als EUA, de moment el país que compta amb més presència catalana és Portugal, seguit del país americà i Mèxic. Pel que fa als sectors, es tracta sobretot d’empreses de serveis, manufactures i comercials. Per volum de facturació, destaquen les empreses dels sectors de l’alimentació (11,8% del total), les infraestructures i la construcció (10,6%), de finances i assegurances (10,4%) i indústria farmacèutica (8,9%). L’estudi també apunta que el 83,4% de les empreses catalanes amb filials són pimes. A més, el 13,1% d’aquestes matrius són de sectors tecnològics.

El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent / ACN
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent / ACN

Què aporta una filial a l’estranger?

Villar apunta que el motiu principal d’apostar pels Estats Units és la creença que l’empresa hi tindrà un fort creixement, tot i que afegeix que “suposa un esforç econòmic” pel grup familiar. A més, el directiu assegura que també que és una bona manera de visibilitzar més els seus productes al mercat estatunidenc i els permet abaratir costos, sobretot en matèria d’exportacions. Alhora, Villar explica que una de les coses més importants per a Salaet és destacar dins del mercat, que també els podria ajudar a “potenciar la seva tecnologia”. Per altra banda, el directiu de la companyia considera que la seva presència als EUA amb una planta i una filial possibilitarà que coneguin més i millor el mercat americà, una circumstància que els podria obrir les portes a nous productes i clients.

Per contra, el directiu de Salaet també reconeix que el mercat americà acostuma a ser molt proteccionista, ja que els clients prefereixen comprar materials i productes fets als EUA. D’aquesta manera, establir-hi una seu és una oportunitat per fer-s’hi un lloc com a empresa catalana. “Si obres una filial, ja et consideren una empresa del país i et veuen amb millors ulls”, destaca Villar. Aquest fet, segons el directiu, guanya encara més força si aportes tecnologia provinent d’Europa que no està molt estesa. Aquestes dues característiques -que Salaet pot oferir- són raons per les quals aquesta empresa familiar de la Terra Alta ha aconseguit aportar el seu granet de sorra a l’economia i teixit empresarial nord-americà.

Podria acabar afectant les exportacions catalanes

A propòsit d’això, però, aquesta nova tendència, encara que molt minoritària de moment, podria acabar comportant una reducció considerable de les exportacions catalanes a futur. Això es dona, explica Serradell, perquè el comerç exterior es comptabilitza a partir del volum i valor de tots els productes que passen per la duana. Aleshores, les empreses que tenen filials a l’estranger, normalment, venen els productes finals des del país on estan establertes, per tant, el valor dels productes exportats es redueix considerablement.

Ara bé, en el cas català és complicat que aquest fenomen s’acabi donant a curt termini. De fet, Serradell afirma que “molt haurien de canviar les coses” perquè fos una realitat. De fet, l’experta recorda que més del 50% de les exportacions catalanes són a altres països europeus, on gràcies als tractats de lliure comerç de la Unió Europea acostuma a ser relativament poc necessari o atractiu obrir una filial.

Més notícies
Notícia: El Govern mobilitza 1.850 milions per atendre “despeses urgents”
Comparteix
El consell executiu acorda un nou suplement de crèdit per tancar l'escletxa deixada per la pròrroga dels pressupostos en diversos àmbits
Notícia: Un nou híbrid xinès trenca la barrera dels 20.000 euros
Comparteix
Saic MG obre les comandes per al seu primer model de vehicle autorecarregable i es proposa per liderar el segment dels utilitaris
Notícia: Foment torna a demanar que Catalunya deixi de ser un “infern fiscal”
Comparteix
Sánchez Llibre ha assegurat que lluitaran per eliminar l'impost de Patrimoni "pel civil, pel criminal o pel penal"
Notícia: El lligam emocional amb l’habitatge frena l’auge de les hipoteques inverses
Comparteix
El poc falaguer futur de les pensions dibuixa un panorama prometedor per a un producte encara marginal | El món social, en alerta: "només serveix per sobreviure"

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa