Do de pit del Festival Castell de Peralada

L’espectacular Ballet for Life del Béjart Ballet Lausanne obre una intensa edició que enguany se celebrarà del 16 de juliol a l’1 d’agost.

El Festival Castell de Peralada celebra el 35è aniversari amb ganes de retrobar-se amb el públic aquest estiu. Un retrobament presencial i complint totes les mesures de seguretat i amb un aforament aproximat del 70 %.

El Festival, organitzat per la Fundació Castell de Peralada, compta per a aquesta edició amb un pressupost de 2,7 milions d’euros per tal de seguir el seu ferm compromís amb les arts, amb el territori i amb el mecenatge cultural.

JA POTS COMPRAR AQUÍ LA TEVA ENTRADA

Orlando, de G. F. Händel. Festival de Peralada New Opera Production

Una edició amb l’essència intacta

Ballet for Life o Le presbytère és un ballet creat per Maurice Béjart inspirat en les figures de Freddie Mercury i Jorge Donn, dedicat als qui van morir joves durant els anys en què la sida va irrompre amb força dins la societat. Des d’una mirada optimista i vital, el Béjart Ballet Lausanne, sota la direcció artística de Gil Roman, inaugurarà la 35a edició del Festival la nit del 16 de juliol amb un dels ballets més brillants de tota la història de la dansa, una trobada de genis (Mozart, Mercury, Donn, Béjart, Versace) que encara brillen malgrat la seva absència. La companyia repetirà espectacle l’endemà, el 17 de juliol.

La dansa continuarà sent la protagonista absoluta d’aquest festival que ha fet d’aquest gènere un dels seus segells d’identitat. El Ballet de Barcelona hi estrenarà Perspectives (22 de juliol) a la vegada que inaugurarà un nou espai, el Mirador del Castell. A través de la figura del director artístic de la jove companyia catalana, Chase Johnsey desafia les estrictes normes de gènere inherents en aquesta disciplina artística. Johnsey ens convida a emprendre un viatge cap a un món de lluita, de somni i de transformació a partir de la figura icònica del cigne i la música de Txaikovski.

L’endemà, el 23 de juliol, el Festival reuneix cinc dones, cinc ballarines, el talent i la perseverança de les quals les ha portat a formar part d’algunes de les companyies de dansa més importants del món. Monica Hamill i Iratxe Ansa dirigeixen la gala Ballet Under The Stars amb Lucía Lacarra (ballarina principal del Bayerisches Staatsballett de l’any 2002 al 2016 i Premi Nacional de Dansa 2005), Dores André (ballarina principal del Ballet de San Francisco), Ada González (solista del Ballet de l’Òpera de Bucarest), Maria Khoreva (solista del Ballet Mariïnski i guanyadora de la I edició del Carmen Mateu Young Artist European Award) i Iratxe Ansa (Premi Nacional de Dansa 2020), qui també pujarà a l’escenari. Al seu costat dansaran Matthew Golding (principal del Royal Ballet del 2014 al 2017), Xander Parish (principal del Ballet Mariïnski), Jorge García Pérez (solista del Ballet de Basilea) i Igor Bacovich (ballarí, coreògraf i fundador de Metamorphosis Dance amb Iratxe Ansa). Junts, interpretaran extractes espectaculars de peces de dansa moderna i grand pas de deux del repertori clàssic conegut, virtuós i mundialment famós que van des dels clàssics, com Giselle, fins a coreografies més recents de Christopher Wheeldon i Myles Thatcher.

Gala Ballet Under The Stars


Tosca, de Puccini, arriba a l’auditori el 25 de juliol en versió concert. La companyia del Teatro Real de Madrid, sota la batuta de l’italià Nicola Luisotti, interpretarà un dels títols més impactants de l’univers puccinià, i el Festival ha reunit per a l’ocasió les brillants veus de Sondra Radvanovsky, Jonas Kaufmann i Carlos Álvarez en els rols principals.

L’òpera escenificada i la nova producció també estaran presents en aquesta edició del Festival de la mà de Händel. El 30 de juliol, arriba Orlando (HWV 31),la primera de les tres òperes del compositor anglès d’origen alemany basades en el poema èpic Orlando furiós deLudovico Ariosto. Dani Espasa dirigirà des del clavicèmbal el conjunt barroc Vespres d’Arnadí en una producció que reuneix un elenc de veus aclamades en l’estil com són les de Xavier Sabata (Orlando), Sabina Puértolas (Angelica), José Antonio López (Zoroastre), Marie Lys (Dorinda) i Eve-Maud Hubeaux (Medoro). Rafael R. Villalobos signa una direcció d’escena que centra el focus de la trama en el triangle amorós entre Angelica, Medoro i Dorinda, establint nexes entre Orlando: a biography (1928), de Virginia Woolf, i The Hours, la novel·la de Michael Cunningham.

TOSCA, CONCERT VERSION. SONDRA RADVANOVSKY, JONAS KAUFMANN, CARLOS ÁLVAREZ

El tenor Javier Camarena, tot un referent del bel canto de la seva generació, clausurarà l’edició amb un concert líric acompanyat per les bases estables del Gran Teatre del Liceu. Amb un programa amb música de Delibes, Bizet, Donizetti, Mozart i Puccini, protagonitzarà la gala lírica del 35è aniversari com a colofó d’una edició que tancarà la nit de l’1 d’agost.

L’Església del Carme acollirà dos debuts sonats amb dues de les veus més anhelades pels coliseus d’òpera d’arreu del món. El primer, el del francès Benjamin Bernheim (24 de juliol), un dels tenors més destacats de la seva generació amb només 35 anys, oferirà un recital que combinarà cançó amb àries d’òpera. Per altra banda, la soprano wagneriana del moment, Lise Davidsen, interpretarà, el 31 de juliol, un programa d’òpera i cançó que evidencia per què és una de les sopranos liricodramàtiques més completes de l’actualitat. L’endemà de la portentosa veu de la jove soprano noruega, William Christie, al capdavant del llegendari conjunt instrumental i vocal Les Arts Florissants, aterra a l’Església del Carme amb la cantata pastoral de Händel Aminta e Fillide la tarda de l’1 d’agost.

Els Jardins de Peralada seran l’escenari perfecte per a un capvespre dedicat a acostar l’òpera al públic més jove (29 de juliol). Opera Followers és el títol d’aquest recital fresc i en clau d’humor, ideat per Albert Estany i que comptarà amb les veus d’Olga Syniakova i Manuel Fuentes, guanyadors del Premi Extraordinari Festival Castell de Peralada al Concurs Tenor Viñas 2020 i 2021. Un mestre de cerimònies youtuber serà l’encarregat de convidar el públic a iniciar un viatge cap a un món musical desconegut, allunyat, per entrar de manera progressiva en un univers musical.

El cantant i compositor Rufus Wainwright actuarà en solitari la nit del 24 de juliol. Acompanyat per la seva guitarra i piano, Rufus torna a l’escenari de Peralada amb Ah! Live Again. Unfollow The Rules solo. Completa el cartell Sílvia Pérez Cruz amb Farsa (género imposible) el 31 de juliol. A l’escenari estarà acompanyada només pel ballarí Andrés Corchero; l’artista de Palafrugell presenta un espai íntim, cru, en blanc i negre, un diàleg directe i sense filtres amb el públic.

Javier Camarena. Gala 35 aniversari

Un nou Campus amb la dansa al centre

El Campus Peralada és el dispositiu de reflexió i connexió del Festival de Peralada. Un programa paral·lel que enguany s’estructura a l’entorn de la pregunta següent: “quin és el paper de la dansa avui?”. En aquest 2021, marcat per una crisi sanitària on el contacte social ha quedat desarticulat, el Festival, a través del seu programa pedagògic, proposa respondre aquesta pregunta a través de tota una sèrie de tallers, accions i activitats deslocalitzades a espais de primera necessitat, on reflexionar conjuntament sobre quin paper té avui la cultura, el cos i la dansa en un escenari on el contacte i el fet d’estar junts encara no és possible. Per fer-ho, el Campus Peralada, liderat per l’artista i educador Jordi Ferreiro, s’estructura en tres branques diferenciades: el Campus Escola, el Campus Salut i el Campus Estiu. De moment, només s’ha pogut conèixer la primera acció duta a terme des del Campus Escola, on alumnes i docents de l’Institut de Peralada van gaudir d’un taller a càrrec d’Aimar Pérez, cap de pedagogia de la dansa al Conservatori Superior de Dansa. L’acció del Campus Escola va acabar amb l’espectacle Dit, dit. Unes jornades on la pedagogia i el fet performatiu es barregen perquè l’alumne passi de ser un agent passiu de coneixement a un element actiu. Més endavant, el Festival donarà a conèixer les activitats per a les altres dues línies del Campus. Iniciat l’any 2016, coincidint amb el 30è aniversari del Festival, va néixer el Campus Peralada, i des de llavors més de 1.500 alumnes ja han pogut descobrir el Festival a través del seu programa pedagògic.

WILLIAM CHRISTIE & LES ARTS FLORISSANTS

Artistes fora de l’escenari

El Festival Castell de Peralada complementa l’oferta cultural amb exposicions i mostres amb l’objectiu d’enriquir i ampliar l’experiència del públic. Enguany, es podrà veure l’exposició de Jordi Bernadó Què en sap la bellesa del temps. El fotògraf, autor del cartell de la XXXV edició del Festival Castell de Peralada, presentarà als jardins de Peralada una sèrie de fotografies de gran format; una mostra del seu treball i del seu llenguatge irònic, que requereix d’un temps d’atenció per captar tant el conjunt com els detalls de les seves imatges.

Després de l’exposició de fotografies i la presentació del llibre L’òpera cuina de Johannes Ifkovits i Evelyn Rillé al Festival Castell de Peralada del 2011, arriba la segona part amb una exposició que duu el mateix nom. De l’1 de juliol a l’1 d’agost, el web del Festival acollirà una selecció de setze fotografies amb protagonistes de l’elit del món de l’òpera entre fogons.

Adaptats als protocols de seguretat

El Festival Castell de Peralada presenta en aquesta edició quatre escenaris on es desenvoluparà la seva programació. El tradicional Auditori Parc del Castell, d’estructura tubular i de gran alçada que acollia unes 1.700 localitats, enguany es converteix en una gran platea de mil butaques, el 70 % aproximadament de les quals s’ocuparà i que es vendran per unitat familiar o grup de contacte habitual. Els altres escenaris s’adaptaran igualment a les mesures de distanciament i aforament que marqui el protocol. Així doncs, la tradicional Església del Carme, que acull recitals lírics o concerts de cambra, tindrà una capacitat màxima de 168 persones. Enguany, el Festival estrena dos espais nous en aquesta edició: el Mirador del Castell, on actuarà el Ballet de Barcelona sobre una gran passarel·la i que acollirà 168 persones, i, per altra banda, els Jardins del Castell també es converteixen en escenari en aquesta edició amb el recital Opera Followers, on el públic estarà distribuït en taules de dues, quatre o sis persones amb un màxim de 87 persones.

COMPRA AQUÍ LA TEVA ENTRADA

Nou comentari