Des de palets misteriosos fins a botigues que venen “el que ningú va voler”, aquesta nova febre barreja atzar, negoci i viralitat a parts iguals.
El que va començar com una curiositat a les xarxes s’ha convertit en una pràctica estesa entre petits revendors i caçadors de gangues. Enmig d’una economia marcada per la inflació i la recerca d’ingressos alternatius, aquestes caixes es presenten com una temptació cada cop més difícil d’ignorar.
L’origen del negoci de les “caixes sorpresa”
Les devolucions són una part essencial del comerç electrònic. Amazon, com a gegant del sector, gestiona milions de productes que els usuaris retornen per diversos motius: defectes, penediment, errors en la comanda o, fins i tot, sense obrir. Quan aquests articles no poden tornar-se a vendre com a nous o recondicionats, s’agrupen i es liquiden a majoristes.
Aquí és on neixen les anomenades “caixes sorpresa” o palets de devolucions. Aquests lots es comercialitzen a l’engròs i, la majoria de vegades, es compren sense saber exactament què contenen. Les empreses que els adquireixen els revenden a particulars o petits emprenedors, que hi veuen una oportunitat de negoci… o una experiència lúdica.
Aquest sistema de liquidació no és nou, però la seva popularitat s’ha disparat els darrers dos anys. A través de botigues online especialitzades o espais físics temporals, aquests paquets misteriosos arriben al consumidor amb una promesa atractiva: hi podria haver un producte valuós dins… o no.
La febre per trobar “tresors” a Espanya
A Espanya, aquesta tendència ha agafat embranzida. Vídeos de TikTok i YouTube mostren usuaris obrint caixes plenes de gadgets, electrodomèstics o roba de marca. El format “unboxing” i l’element sorpresa alimenten la viralitat. Alguns creadors de contingut asseguren haver guanyat centenars d’euros revenent el que hi troben.
A ciutats com Barcelona o Madrid han sorgit botigues que venen “paquets perduts”, atraient tant a curiosos com a emprenedors. Per un preu fix, els clients adquireixen una caixa que pot contenir des d’uns auriculars nous fins a un exprimidor usat o una làmpada trencada.
Hi ha qui s’ho pren com un joc, i qui ho veu com una aposta empresarial. “He comprat cinc palets i he aconseguit recuperar el doble del que vaig invertir”, afirma en un fòrum un jove revendedor de València. Tanmateix, també abunden els relats de decepció: productes trencats, sense accessoris, repetits o de baixa qualitat.
La rendibilitat, com en qualsevol aposta, és incerta.
És un negoci rendible o una aposta arriscada?
El preu d’aquestes caixes varia segons el volum i el tipus. Un lot petit pot costar entre 30 i 80 euros, mentre que un palet complet pot superar els 500 euros. La clau és el contingut: si almenys alguns articles estan en bon estat i són revendibles, el marge de benefici pot ser important.
Però els riscos són evidents. Molts productes arriben incomplets, usats o inservibles. En alguns casos, els compradors denuncien que el valor real dels articles no s’apropa al preu pagat. “És com jugar a la loteria”, diu un usuari d’una botiga online.
A més, la manca de garantia impedeix reclamar si es rep un lot defectuós. Aquests productes es venen “tal com són”, sense possibilitat de devolució. La transparència és limitada: poques vegades es detallen marques, models o l’estat real del contingut.
Legalitat, fiscalitat i consells clau
Tot i que pot semblar una activitat informal, revendre productes d’aquestes caixes entra dins l’àmbit legal. Si es converteix en una activitat habitual, cal facturar, declarar ingressos i complir amb normatives sanitàries i de consum. Molts petits revendors ho fan sense regularitzar, cosa que pot derivar en problemes legals o fiscals.
A més, cal anar amb compte amb possibles estafes o enganys. Algunes pàgines mostren fotos falses de caixes amb articles premium, però el contingut real no s’hi assembla. També proliferen persones que revenden les seves pròpies caixes “decepcionants” a les xarxes socials, perpetuant el cicle de frustració.
Alguns consells bàsics per a qui vulgui provar sort:
- Comença amb una caixa econòmica.
- Verifica la reputació del venedor.
- Grava el moment de l’“unboxing”.
- Revisa tot abans d’intentar revendre.
El mercat de la incertesa té les seves pròpies regles, i no totes estan escrites.
La nova febre de l’or… o del cartró?
El fenomen de les caixes sorpresa reflecteix una nova lògica de consum: es valora tant el contingut com l’experiència de descobrir-lo. En temps on l’imprevisible genera emoció, aquesta economia del descart troba un públic disposat a arriscar.
Però no tot el que brilla a les xarxes és or. Guanyar milers revenent productes retornats és possible, sí, però només amb estratègia, sort i resistència a la decepció.
T’animaries a obrir una caixa misteriosa? O ja ho has fet? Comparteix la teva experiència… o la teva advertència.