El turisme de negocis va a l’alça a Catalunya. Segons l’Agència Catalana de Turisme, aquests visitants van gastar l’any passat prop de 1.900 milions d’euros, concretament 1.877,3. Es tracta d’un creixement molt important de la despesa respecte al 2023, amb un 11,7% més, però també per sobre del 2019, un any de rècords turístics, amb un 7,9%.
La directora de l’organisme de la Generalitat Arantxa Calvera ha subratllat que “és un segment de visitants amb un alt potencial de retorn econòmic al país i d’interacció amb el món empresarial local“. I ha afegit que és una mena de turisme que “s’ajusta perfectament a la nostra estratègia de les 4D, la de desenvolupar un turisme que fomenti la desestacionalització, la desconcentració, la diversificació i l’augment de la despesa”.
Esdeveniments amb un impacte positiu
En opinió de Calvera, Catalunya ha d’apostar per un turisme de reunions que deixi un llegat durador, fomenti els vincles amb la comunitat local i afavoreixi l’ecosistema empresarial i de recerca del territori. “Busquem captar esdeveniments que generin un impacte socioeconòmic positiu i contribueixin a un desenvolupament turístic responsable”, ha declarat Calvera.

L’exemple més clar, el Mobile
L’exemple més d’aquest turisme és el Mobile, que s’acaba de celebrar a Barcelona i que es va tancar amb 109.000 assistents, igualant el rècord d’abans de la pandèmia. El 2025 es van poder visitar als espais de Fira de Barcelona més de 2.900 estands d’empreses de tots els sectors, des de la salut fins a l’espai, passant per la connectivitat mòbil i la intel·ligència artificial (IA).
Mentre l’Agència Catalana de Turisme treia pit per les bones xifres aconseguides pel turisme de negocis, el Gremi d’Hotels de Barcelona lamentava aquest dimecres avisava que l’ocupació hotelera a la ciutat ha tornat a caure durant el primer trimestre d’aquest any, mantenint la dinàmica sostinguda a la baixa dels últims vuit mesos. Al gener l’ocupació va ser del 62,8%, 1,25 punts menys, i al febrer, del 74,2%, 5,5 punts menys que el mateix període de l’any passat.
Baixen les reserves hoteleres a Barcelona
Les perspectives pel mes de març també indiquen un “alentiment de l’entrada de reserves” que fan preveure una ocupació per sota de l’any anterior. La patronal hotelera carrega contra els discursos que perjudiquen la imatge de la capital catalana i adverteix que les previsions per les vacances de Setmana Santa també seguiran la dinàmica a la baixa dels mesos previs i, per tant, no s’espera que ajudin a fer repuntar els indicadors.