El sector turístic està en peu de guerra pel nou augment de la taxa turística pactat entre la Generalitat i els Comuns en el marc d’un nou pla fiscal per incrementar la recaptació pública per finançar polítiques d’habitatge. Patronals, hotels, càmpings i apartaments turístics han alçat la veu contra la “pujada radical” de la taxa, que es pot arribar a doblar —en el cas de Barcelona, el tram municipal podria passar de 4 a 8 euros—. En canvi, els alcaldes de ciutats com Barcelona i Salou han celebrat la mesura perquè permet incrementar els ingressos per mitigar les externalitats del turisme massiu que satura bona part del país.
Foment del Treball i Pimec Turisme han estat molt contundents i han mostrat el seu “rebuig frontal” contra l’augment de la taxa turística. La patronal de les grans empreses ha avisat que l’acord, que s’ha fet “d’esquena al sector i sense diàleg”, és “totalment recaptatori” i “ataca directament” la competitivitat d’un sector clau per a l’economia catalana. Els empresaris alerten que el sector pateix una “asfíxia fiscal” que posa en risc la seva viabilitat, ja que l’augment de la taxa se suma a la possible reducció de la jornada laboral i a la pujada de l’SMI. Foment no descarta portar la mesura als tribunals per intentar aturar la seva aplicació.

Els allotjaments turístics, en peu de guerra
El Gremi d’Hotels de Barcelona també ha carregat contra “l’asfíxia fiscal contínua” que pateixen els allotjaments turístics i ha advertit que no estan disposats a “continuar sent la font constant de finançament per a les administracions”. Per això demanen “mecanismes urgents” per evitar la pèrdua de competitivitat “en segments estratègics per al conjunt de la ciutat i el país”, com el turisme de negocis. El gremi calcula que, amb el nou increment, Barcelona serà la ciutat europea amb una taxa turística més cara, per davant de ciutats com París (França) i Roma (Itàlia).
L’Associació d’Apartaments Turístics de Barcelona (Apartur), que ja té una guerra oberta amb l’Ajuntament de Barcelona per l’eliminació de totes les llicències dels pisos turístics a partir del 2028, ha carregat contra la Generalitat perquè l’augment de la taxa “ofegarà” el sector. Apartur ha proposat al Govern que, en lloc de duplicar la taxa, destini el 100% de la recaptació actual a polítiques d’habitatge, cosa que permetria “mobilitzar el doble de recursos econòmics” que si s’augmenta el tribut i només s’obliga a destinar el 25% de la recaptació a fer habitatge públic.

L’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe) també critiquen la mesura i la qualifiquen “d’error estratègic” de la Generalitat, a qui acusen de no haver estat capaç de calibrar-ne la repercussió per a la competitivitat del sector turístic”, segons el president de l’entitat, Jordi Martí. Creuen que és un “greuge comparatiu” amb la resta de territoris de l’Estat i que provocarà una fuga de turistes cap a altres destinacions. Per la seva banda, la Federació Catalana de Càmpings (FCC) ha alertat que l’augment de la taxa afectarà sobretot el turisme de temporada baixa i avisen que es reuniran amb la resta de partits per intentar bloquejar la mesura al Parlament.