El Govern espanyol, la Generalitat, l’automobilística xinesa Chery i la catalana Ebro estudien en una comissió conjunta ajudes per a la nova planta que totes dues empreses han acordat establir en els antics terrenys de Nissan, a la Zona Franca de Barcelona, a través d’una joint venture per fabricar vehicles Omoda i Ebro. Les administracions, Chery i Ebro tenen previst invertir en aquest projecte 400 milions d’euros durant els tres anys vinents.
El principal repte de la reindustrialització de Nissan és “la falta de múscul financer” i han assegurat que l’arribada de l’automobilística xinesa Chery està vinculada a una aportació major de fons públics, que es podria comunicar en un futur, han detallat a Europa Press fonts properes a les negociacions prèvies a l’arribada de Chery.
La comissió fa sis mesos que es va constituir
En una entrevista amb la mateixa agència, la secretària d’Estat d’Indústria, Rebeca Torró, ha explicat que, en aquest marc, l’Executiu de Pedro Sánchez ha “anat fent el seguiment de cada qüestió i cada dubte” que Chery i Ebro han plantejat des de la constitució de la comissió fa aproximadament mig any, des de quan s’ha reunit reiteradament.

Aportació de fons públics
Per la seva banda, el director general d’Indústria de la Generalitat, Oriol Alcoba, ha destacat que l’aportació de fons públics a projectes industrials privats “és un tema que es fa habitualment” per a fer més atractiva una ubicació als nous operadors i compartir el risc que impliqui el projecte. Segons Alcoba, són convocatòries obertes al conjunt de companyies i que estan subjectes a una normativa europea que, entre altres, estableix mecanismes de control i de transparència: “Cap administració pot atribuir ajudes a directes”.
Dels 400 milions d’inversió publicoprivada anunciats pel president de govern espanyol, encara no s’ha detallat quina quantitat correspondran a fons europeus ni els recursos que aportaran el govern espanyol i la Generalitat. Fins a la data, l’enginyeria Btech i D-Hub, que comparteix amb Ebro la matriu, EV Motors, ha rebut 21 milions d’euros del Perte VEC I i II, i la Generalitat ha acordat destinar 4,5 milions d’euros des de 2021 al D-Hub i Ebro, a través de tres convocatòries d’ajudes, a les quals cal sumar els sis milions que inverteix en formació d’antics treballadors de Nissan.
Mentre que l’Estat ja ha desemborsat la seva aportació, l’administració catalana únicament ha pagat a través d’un avançament les ajudes vinculades a la línia de producció DKD –el primer mètode de producció que Chery i Ebre preveuen impulsar–, i facilitarà la resta “una vegada es demostra que s’ha complert el projecte amb els requisits compromesos”.
Més fons en un futur
Totes dues administracions han assegurat que preveuen facilitar més fons en el futur: en el cas del govern espanyol, a través del Perte VEC III i IV i d’instruments propis -com el Fons de Suport a la Inversió Industrial Productiva (FAIPP) i d’ajudes a plans d’innovació i sostenibilitat en l’àmbit de la indústria manufacturera (IDI)-, mentre que la Generalitat condiciona noves aportacions “sempre a nous projectes, a coses específiques”. Han rebutjat estimar el pes dels fons públics en el conjunt de la inversió i han destacat que Chery no ha rebut cap de les ajudes, sinó que la nova planta les ha rebut a través d’Ebro o el D-Hub. “Els rebrà en algun moment, però encara no, perquè encara no han presentat cap projecte”, ha explicat Torró.