L’anunci de Salvador Illa d’ampliar l’aeroport de Barcelona ha tingut reaccions molt diferents. Mentre els partits polítics s’han posicionat en general en contra i les formacions independentistes reclamen la governança de les instal·lacions del Prat des de Catalunya, el món empresarial i econòmic ho ha valorat molt positivament.
Per al president de Fira de Barcelona Pau Relat, l’ampliació de l’aeroport, amb un cost d’uns 3.200 milions i la previsió que l’obra estigui enllestida el 2033, impulsarà “l’atractiu” de la ciutat per acollir grans esdeveniments internacionals. Relat ha remarcat també que el projecte d’ampliació “està en consonància amb l’estratègia de Fira de Barcelona de renovar i modernitzar” les seves instal·lacions.
Foment vol que algú lideri la transformació
Una de les entitats que fa més temps que defensa l’ampliació del Prat és Foment del Treball, la patronal catalana. En opinió del seu vicepresident Lluís Moreno, “és un objectiu prioritari i una necessitat de país”, ha valorat. Foment vol que el president Illa posi ràpidament fil a l’agulla i nomeni algú per liderar la transformació. La patronal també creu que la proposta del Govern català respecta els criteris mediambientals i està convençuda que rebrà l’aval de la Comissió Europea.

L’anunci del Govern català, pactat amb l’executiu espanyol i Aena, ha comportat ja crítiques d’entitats ecologistes. Per exemple, Ecologistes en Acció ha acusat Illa de ser un “negacionista climàtic” i ha anunciat mobilitzacions “massives” durant la pròxima setmana. I la plataforma Zeroport ha rebutjat “frontalment” la proposta socialista i creu que “suposarà més contaminació, més escalfament global, més turistització, precaritzarà les condicions dels sous i les condicions laborals i agreujarà el problema de l’habitatge”.
Més competitivitat, diu la Cambra
Des de la Cambra de Comerç de Barcelona, el seu vicepresident tercer Miquel Martí Escursell ha considerat que l’anunci és un primer pas per assolir la mobilitat necessària per atraure inversions i talent. “Un territori sense mobilitat deixa de ser un territori competitiu, i al revés, és un eix estratègic que comporta l’aparició d’inversió estrangera”.
Diferents institucions i entitats del país han emès un comunicat conjunt sobre l’ampliació, entre les quals hi ha la Cambra de Comerç, Pimec, el RACC, el Cercle d’Economia, Barcelona Global, FemCat, el Col·legi d’Economistes i Fira de Barcelona, on defensen la necessitat de garantir una governança compartida i una visió global per a tot el sistema aeroportuari català.