La cursa per intentar mitigar els efectes de la inflació en els aliments està sent dura pels estats europeus, que estan intentant buscar les millors fórmules per intentar que els aliments més bàsics es mantinguin a preus assequibles pels seus ciutadans. L’últim exemple presentat ha estat el francès, que ha arribat a un acord amb les grans distribuïdores del país per crear una cistella de productes contra la inflació, que podrà estar configurada lliurement per cada supermercat. Aquest acord assolit per Emmanuel Macron demostra a Sánchez que sí que es podia fer aquesta cistella assequible sense haver de recórrer a imposicions com els 30 euros per la cistella bàsica o la rebaixa de l’IVA.
Amb aquest acord l’executiu francès ha posat fi a les reivindicacions de les empreses comercialitzadores, que rebutjaven que se’ls imposés una cistella de productes bàsics a preu fix. A priori això sembla una derrota, però a canvi el govern ha aconseguit que aquestes mateixes empreses acceptin reduir els seus marges en “diversos centenars de milions d’euros” mitjançant la creació d’un llistat de productes bàsics que tindran “el preu més baix possible”. L’objectiu és combatre l’alça del preu dels aliments, que a França va ser del 14,5% el febrer. Amb aquest cada marca tindrà certa autonomia per a definir la seva pròpia llista d’aliments i fixar els seus preus, que portaran una etiqueta comuna amb els colors de la bandera francesa i el text “trimestre contra la inflació”.
Rebaixar l’IVA és ineficaç i costós
En una compareixença per presentar l’acord, el ministre d’Economia, Bruno Le Maire, ha rebutjat baixar l’IVA dels aliments, com sí que ha fet el govern espanyol, i ha qualificat aquesta mesura “d’ineficaç i costosa”, tal com ja va fer la presidenta del Banc Central Europeu, Christine Lagarde. Pel que fa a la fixació de preus, Le Maire ha assegurat que França és “una nació que creu en la llibertat de comerç”, per la qual cosa no li correspon a l’Estat intervenir en aquest sentit. A més, el titular d’Economia ha advertit que demanarà als productors industrials que reobrin la negociació sobre els preus amb les distribuïdores al juny, quan s’acabarà aquest acord, en comptes d’esperar a principis de 2024.
Un dels exemples més clars d’aquest nou acord a França ha estat Carrefour, que ja ha anunciat que a partir del 15 de març oferirà una cistella amb 200 productes a imports congelats i per menys de dos euros que inclourà productes saludables i frescos de la marca Carrefour i Simply. “Fem el possible perquè la inflació no sigui sinònim de regressió en la qualitat de l’alimentació”, ha assenyalat el president del grup, Alexandre Bompard, en una entrevista al diari Le Journal du Dimanche.
Espanya es resigna a valorar com a “positiva” la mesura
A Espanya la resposta no ha trigat a arribar. Ha estat el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació espanyol, Luis Planas, que només ha pogut dir que la fórmula francesa és “positiva” perquè la distribució dissenyi cistelles de la compra amb productes d’alimentació al preu més baix possible. Planas ha assegurat que “el Govern francès ha presentat un paquet contra la inflació per a aquest trimestre, en el qual s’inclouen algunes mesures de suport a la població més vulnerable”.
D’aquesta manera, el titular d’Agricultura ha aprofitat per reclamar a la distribució espanyola que es plantegin iniciatives similars per intentar contenir els preus. Ara bé, el ministre no ha deixat anar cap mena de possibilitat sobre un acord com el de Macron i s’ha conformat amb avisar que s es fan aquestes mesures han d’anar lligades al “respecte de la Llei de la Cadena Alimentària i que no sigui en perjudici de la indústria ni dels productors”.