MónEconomia
“Finançament singular” sense concert: Les claus del preacord ERC-PSC

Esquerra Republicana de Catalunya, prop de tres mesos després d’uns comicis catastròfics i al final de jornades maratonianes de negociacions, ha imposat el seu model de finançament. Com a mínim, ho ha fet en el títol. Així ho recull l’apartat segon del document de 25 pàgines que segella -a l’espera de la militància- el pacte entre republicans i PSC per investir el primer secretari Salvador Illa com a President de la Generalitat. Lluny del creatiu “concert solidari” que va posar sobre la taula el vespre del passat dilluns la portaveu de la formació groga Raquel Sans, l’entesa entre partits recull un “acord per un nou model de finançament singular” per a Catalunya -la fórmula que tant el president Pere Aragonès com la consellera d’Economia Natàlia Mas fan servir d’ençà de la presentació del projecte, just abans del 12-M; i que havia aixecat tanta polseguera entre barons autonòmics populars i socialistes-. El text, però, deixa en l’aire bona part de la concreció, que sortirà de la comissió bilateral amb l’Estat prevista per al primer semestre del 2025 -i que presidirien Illa i Pedro Sánchez-. També cauen del redactat explícit conceptes clau que sí que ha esmentat ERC, com ara una sortida del règim comú.

El preacord parteix d’una màxima compartida per ambdós partits -i, de fet, per totes les forces democràtiques del Parlament-: “Catalunya pateix un infrafinançament sostingut en el temps que supera amb escreix el que correspondria a un model de solidaritat entre territoris”, resa el document, a tall de prèvia d’unes breus quatre pàgines que esbossen el que ha de ser, en cas d’aprovar-se, el sistema de finançament de la Generalitat. Tal com va avançar Sans en la roda de premsa posterior a la interminable executiva de dilluns, sota el nou model, serà la Generalitat “qui gestioni, recapti, liquidi i inspeccioni tots els impostos suportats a Catalunya”; tot plegat executat des de l’Agència Tributària Catalana. El pacte recull també un augment de la “capacitat normativa” pel que fa al marc regulador dels impostos; si bé admet la “coordinació amb l’Estat i la Unió Europea” en aquest àmbit. No fa, val a dir, cap esment explícit al concert fiscal. Tampoc a la sortida de Catalunya del règim comú, per al que preveu “no reformar-lo, sinó canviar-lo sobre un nou paradigma basat en la singularitat i la bilateralitat”. Sí que compromet “les modificacions que corresponguin a la LOFCA, la Llei de Finançament de les comunitats autònomes i la llei de cessió de tributs a Catalunya” per desplegar aquest projecte.

La consellera d'Economia i Hisenda del Govern en funcions, Natàlia Mas / ACN
La consellera d’Economia i Hisenda del Govern en funcions, Natàlia Mas / ACN

L’agent central de la iniciativa, com avança el pacte, és l’Agència Tributària de Catalunya, capaç -reconeixen els partits- “d’assumir la gestió, la recaptació, la liquidació i la inspecció dels impostos” corresponents al país. El trànsit cap a la plena sobirania fiscal de Catalunya començarà, ja ho va avançar Sans, amb la campanya de l’IRPF del 2025 -que s’abonarà l’any següent-; si bé s’exploraran també propostes durant el mateix curs en relació amb l’IVA de les petites i mitjanes empreses i dels arrendaments turístics -arran, especialment, de la directiva europea que cercarà regular aquest conflictiu sector-. En aquest sentit, el desenvolupament d’una Hisenda catalana de la mà de l’ATC ha de ser “una prioritat” per a l’executiu que, en cas de tirar endavant, presidirà el primer secretari dels socialistes catalans.

Entretant s’acaba d’executar el nou model, el preacord preveu un increment “substancial” dels recursos disponibles per al Govern, així com una implantació definitiva de l’ordinalitat en l’assignació econòmica -després que s’hagi confirmat, un cop més, que Catalunya és al pòdium de l’aportació fiscal a les arques espanyoles, però a la cua en la recepció-. També s’hauria d’actualitzar el finançament de la Generalitat per donar compte de les seves atribucions competencials específiques, tot adaptant el model de transició als “costos reals” que suporten les administracions del país

Solidaritat explícita

L’acord, tal com va anunciar Sans i com ja recollia el plantejament de la conselleria d’Economia, recull un compromís explícit d’una aportació catalana a la caixa espanyola, amb dos capítols: en primer lloc, una transferència corresponent als serveis prestats per l’Estat a territori català, que es concretarà amb un percentatge de participació en els tributs; i una taxa de solidaritat “explícita” i “reflectida de manera transparent”, per ajudar aquells territoris incapaços de mantenir els seus balanços amb els recursos que generen “sempre que duguin a terme un esforç fiscal també similar”. Una ràtio, val a dir, també estretament vinculada al principi d’ordinalitat, i que es pactaria amb l’Estat durant el primer semestre en el marc de l’esmentada comissió bilateral.

Més enllà de les aportacions de Catalunya a altres territoris de l’Estat, l’entesa fa explícit el “consorci per a les inversions” que permeti elevar l’ínfima execució de les inversions que Madrid agenda per al país. Aquesta taula comuna, constituïda també per ambdues administracions, tindria una dotació pressupostària pròpia, equivalent, tal com recull el text, “a l’aplicació de la ràtio sobre el PIB que es pressuposta”. És a dir, per assegurar no només que s’executin la majoria d’inversions planejades; sinó que aquestes corresponguin a l’aportació de Catalunya al producte interior brut espanyol.

La vicepresidenta primera del govern espanyol i ministra d'Hisenda, Maria Jesús Montero, amb el president de la patronal CEOE, Antonio Garamendi / EP
La vicepresidenta primera del govern espanyol i ministra d’Hisenda, Maria Jesús Montero, amb el president de la patronal CEOE, Antonio Garamendi / EP

Hostilitat espanyola

Ni Moncloa ni el Partit Socialista Obrer Espanyol s’han pronunciat encara respecte de l’acord, més enllà de la tèbia celebració de la ministra portaveu Pilar Alegria d’un document que, en cas de ser aprovat per les bases republicanes, garantirà la Generalitat als socialistes. Sí que s’han pronunciat els barons més explícitament espanyolistes de la formació del puny i la rosa, amb agres atacs contra el finançament singular. És el cas del president manxec, Emiliano García-Page, que ha titllat l’anunci de “greu atemptat contra la igualtat” territorial. Page, que s’ha afegit sovint als presidents autonòmics populars per assetjar qualsevol acord entre el govern espanyol i els independentistes -l’amnistia o els indults, sense anar més lluny-, ha justificat els seus batzacs al PSC en clau progressista en una publicació al seu compte d’X, antic Twitter: “Els que estem en política, des de l’esquerra, per combatre la desigualtat, no ens podem dedicar a emparar-la. I encara menys, a protegir-la”. En termes similars s’ha expressat l’expresident aragonès Javier Lambán que, també via piulada, ha considerat “inadmissible” el preacord. “L’independentisme aconsegueix tots els seus objectius i el PSOE pot entregar Espanya a canvi de la investidura de Salvador Illa”, extravaga el dirigent. Tot i els retrets de les seves veus territorials, l’executiva de Ferraz ja ha aprovat el document, i s’ha compromès a “impulsar i fer efectives” totes les mesures recollides; tant en l’àmbit de finançament com en llengua o reconeixement nacional per a Catalunya.

Per la banda popular les reaccions han estat encara més airades. El president del País Valencià, Carlos Mazón, ha arribat a qualificar el preacord de “cop d’estat fiscal”, tot amenaçant de portar-lo al Tribunal Constitucional; mentre que la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, ja ha avisat que “no es quedaran quiets” davant el que titllen de “trencament de la caixa comuna” espanyola. “Pedro Sánchez està comprant vots amb els diners de tots els espanyols i posant en risc els serveis públics de la resta per mantenir-se com a president i perquè Illa ho sigui”, afegeix la dirigent conservadora.

Més notícies
Notícia: La Generalitat adjudica a Vodafone la majoria del concurs de les comunicacions
Comparteix
El concurs estava destinat a renovar i modernitzar els serveis de telecomunicacions del Govern
Notícia: Ercros redueix els beneficis un 91,6% després de les dues OPA
Comparteix
Tanca el primer semestre del 2024 amb uns guanys d'1,3 milions d'euros, una xifra molt llunyana dels 16 milions obtinguts en el 2024
Notícia: El sector exterior impulsa el PIB espanyol fins a un creixement del 0,8%
Comparteix
L'economia espanyola ja ha augmentat quasi tres punts en aquest 2024, impulsada per una gran demanda interna
Notícia: Díaz impulsarà la reforma de l’acomiadament per complir amb la llei europea
Comparteix
La vicepresidenta diu que el debat es farà “amb el diàleg social” un cop tancada la negociació sobre la jornada laboral

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Josep a juliol 30, 2024 | 20:10
    Josep juliol 30, 2024 | 20:10
    Cap acord, tot es un engany, sempre enganyen a Catalunya, o simplement incompleixen, és així l'Estat profund espanyol. L'únic projecte polític sobre taula ha de ser la unió incondicional dels partits independentistes i tota la societat catalana i declarar la independència.
  2. Icona del comentari de: Jomateix a juliol 31, 2024 | 06:12
    Jomateix juliol 31, 2024 | 06:12
    Els votants de esquerra republicana castellana estarán feliços. Pactar amb els del 155, pegasus i rabocops… La dignitat la van perdre fa moleta anys aquests que es fan dir indepes pero actúen com ñordos.
  3. Icona del comentari de: Toni a juliol 31, 2024 | 12:24
    Toni juliol 31, 2024 | 12:24
    Finançament singular, ordinalitat, concert solidari... quantes paraules inútils per tapar el que realment significa l'acord. Coordinació amb l'Estat, comissió bilateral Illa-Sanchez "l'any 2025!" ja sabem el que són les comissions, un entreteniment pels badocs mentre Sánchez dona instruccions a Illa. I ERC que hi pinta?, ja que sembla que el que no ha fet fins ara quan estava al poder ho prepara perquè ho faci Illa. I també, no ens oblidem del cas del sottogoberno!, que faran si perden la cadireta? Quins pactes?, i des de quan?, i quina feina ha d'acabar la Marta Rovira? Quin canvi de terç que diu Jové? I si ser esquerra tan sols fos una qüestió geogràfica com va ser al principi? I com si no fos res un catedràtic d'Economia Financera de la UPC parla de "bones intencions a l'acord" i "segurament és el millor que es podia aconseguir" però no es concreta res. Ni quin percentatge del PIB, ni quin paràmetre... Una venda del País en totes les regles.

Respon a Toni Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa