MónEconomia
El PIB alemany tanca el 2023 caient un 0,3%, però esquiva la recessió

Finalment, Alemanya va esquivar la recessió tècnica aquest 2023, però no va poder evitar que, en el global de l’any, el seu producte interior brut tanqués en negatiu. Segons les primeres estimacions publicades aquest dilluns per l’Oficina Federal d’Estadística (Destatis) Alemanya, el PIB de la major economia europea es va contraure un 0,3% durant l’any passat, encara que la major economia europea hauria evitat entrar en recessió tècnica perquè va aconseguir esquivar els dos trimestres consecutius de caigudes de l’activitat.

Si bé, entre octubre i desembre, el PIB d’Alemanya va experimentar una contracció del 0,3% respecte dels tres mesos anteriors, la dada del tercer trimestre ha estat revisat a l’alça per Destatis per a registrar un estancament, enfront de la caiguda del 0,1% inicialment estimada. “El desenvolupament econòmic general d’Alemanya va vacil·lar en 2023, en un entorn que continua marcat per múltiples crisis”, ha assegurat Ruth Brand, presidenta de Destatis, en una conferència de premsa.

En aquest sentit, Brand ha assenyalat que l’evolució de l’economia alemanya es va veure afectada per l’elevat nivell de preus en tots els nivells, malgrat les recents caigudes observades. Així mateix, ha destacat que les condicions financeres desfavorables causades per les pujades dels tipus d’interès i a l’afebliment de la demanda interna i externa “també van passar factura”. “Per tant, l’economia alemanya no va continuar recuperant-se de la forta caiguda econòmica experimentada l’any pandèmic de 2020”, ha comentat Brand, afegint que, en comparació amb 2019 el PIB d’Alemanya en 2023 va ser un 0,7% superior.

Cau l’activitat industrial

Un dels principals causants d’aquesta disminució de l’activitat durant el 2023 va ser l’activitat industrial que va disminuir un 2% per culpa de la menor aportació del sector energètic i les manufactures, que també es van situar en territori negatiu. Per contra, en el sector secundari també va haver-hi notes positives, com la indústria de l’automòbil i de la fabricació d’altres equips de transport. En canvi, l’altra gran pota del sector secundari, la construcció, va registrar un creixement del 0,2% que no va ser suficient per ajustar el sector. Tot i això, Destatis destaca que la deterioració de les condicions financeres va tenir un impacte particularment notable en el desenvolupament del sector, juntament amb uns costos de construcció persistentment alts i l’escassetat de mà d’obra qualificada. Del seu costat, els serveis van registrar l’expansió més feble en els dos últims anys anteriors.

Pel que fa al consum de les llars alemanyes, durant l’any passat es va registrar una disminució del 0,8% respecte a l’any anterior, llastrat per l’elevat nivell dels preus. Encara més elevada va ser la caiguda de la despesa pública, que es va reduir 1,7%, que va suposar el primer retrocés anual en gairebé 20 anys a conseqüència de la retirada de les mesures contra la covid.

Així mateix, l’oficina estadística alemanya ha indicat que el ritme moderat de creixement de l’economia mundial i la feble demanda interna també van afectar el comerç exterior, que va registrar una caiguda del 3% de les importacions i de l’1,8% de les exportacions, la qual cosa es va traduir en un saldo positiu del comerç, que va donar suport al PIB.

Millora del mercat laboral i reducció del dèficit

El mercat laboral va ser una de les poques notes positives de l’any a Alemanya, ja que, segons Destatis el 2023 va tancar amb un creixement del 0,7% el número d’ocupats, el que suposa un augment de 333.000 persones. Actualment, hi ha un total de 45,9 milions de treballadors gràcies a l’impuls de la immigració i una creixent participació de la població nacional en la força laboral.

D’altra banda, els pressupostos estatals van acabar el 2023 amb un dèficit de 82.700 milions d’euros, la qual cosa representa un ajust d’uns 14.000 milions d’euros respecte de 2022. D’aquesta manera, sobre la base del PIB a preus corrents, la ràtio de dèficit s’hauria situat al 2% en 2023, un desequilibri negatiu significativament més baix que el 2,5% de 2022 i de la referència del 3% del Pacte d’Estabilitat i Creixement, que no s’aplicava l’any passat.

Més notícies
Notícia: La milionada que s’ha embutxacat el fons dels EUA que volia enfonsar Grifols
Comparteix
Gotham s'ha desfet de la posició en curt que tenia sobre la farmacèutica després de publicar l'informe bomba sobre els seus comptes
Notícia: Aquests són els cinc homes més rics del món
Comparteix
Els magnats han doblat la seva fortuna en quatre anys y acumulen una riquesa similar al PIB de països com Polònia
Notícia: Haier reafirma que comprarà el 20% de Shanghai RAAS a Grifols
Comparteix
La farmacèutica xinesa ha assegurat que "continuem treballant per a tancar el tracte com estava previst"
Notícia: Morron: “Si no fem els deures amb les renovables, veurem com emigra indústria”
Comparteix
ENTREVISTA al coautor de 'Renovables: l'energia de la llibertat' (Pòrtic, 2023) sobre el ritme de la transició energètica a Catalunya, els impediments per a les noves instal·lacions i els riscos de no fer el salt a les renovables

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa