En les últimes setmanes una part del focus internacional s’ha col·locat sobre l’Índia arran de les invitacions que va fer per a l’última cimera del G-20. El passat 5 de setembre el govern del país va autodenominar-se Bharat, un nom que evoca al passat de la nació, molt abans de l’etapa colonial. Aquest nom, que per a gran part de la població és completament desconegut, respon al nom del rei que va unir el que avui coneixem com a Índia entre els 3.000 i 3.400 abans de Crist, aproximadament, mentre que el nom que coneixem només fa referència a la gent de nord-oest del país, ja que deriva del riu Idus.
El canvi de nom d’Índia a Bharat és un esdeveniment significatiu que reflecteix l’orgull i la riquesa de l’estat en tots els sentits. De fet, el canvi no només celebra la identitat i les arrels profundes de la nació, sinó que també obre noves oportunitats per a les empreses que volen créixer en aquest mercat emergent. De fet, en les pròximes setmanes la Cambra de Barcelona i el Port de Barcelona organitzen una missió empresarial que connectarà empreses catalanes amb les del país asiàtic i fomentar unes relacions que van començar a ser fructíferes gràcies als congressos mundials de renom que se celebren a Barcelona.
La realitat catalana a l’Índia
Segons les últimes dades d’ACCIÓ, el país es troba en una fase d’enorme expansió en tots els sentits, especialment industrial i ja hi ha 80 empreses catalanes que han obert una filial al país. Pel que fa a la balança industrial, les exportacions a l’Índia representen només el 0,6% del total a través de 985 empreses, mentre que Catalunya importa l’1,8% dels seus productes des del país asiàtic. Bàsicament, els catalans exportem maquinària, plàstics i productes químics i importem productes químics, peces de vestir i combustibles.
Ara bé, el director d’ACCIÓ al sud de l’Àsia, Suprio Bose, explica a Món Economia que de cara al futur hi ha diversos productes pels quals les empreses catalanes podrien destacar al país com són la producció d’alta precisió, tecnologies digitals, automatització i coneixement i diversos productes d’alt valor afegit, tot béns intermedis. Pel que fa als productes de consum final, Bose recorda que el 22% de la població a l’Índia viu per sota del llindar de la pobresa i, per tant, és un sector més complicat que el de vendre directament a les empreses. Alhora, Bose apunta que els volums que pot oferir Catalunya són petits comparats amb la població total del país —aquest mateix any va superar la Xina com a país més poblat del món—, però que la qualitat que ofereixen les empreses catalanes són molt interessants per al mercat indi.
De fet, el director de l’oficina d’ACCIÓ apunta que fins als anys vuitanta del segle passat Índia era un país bàsicament agrari, però que en les últimes dècades s’ha convertit en un estat principalment manufacturer. En aquest sentit, la marca “Make in India” és la quarta marca mundial a l’escala de qualitat, per sobre d’altres països com la Xina. Tant és així que grans empreses multinacionals com Apple, Mercedes i altres automobilístiques ja han obert plantes al país. A més cal recordar que l’any 2030 tots els vehicles públics de l’Índia han de ser elèctrics, pelq eu el sector estarà en auge aquests pròxims anys.
Sectors pel futur?
De cara als pròxims anys el govern de l’Índia s’ha proposat que l’any 2025 el percentatge de la indústria química en el PIB del país assoleixi almenys el 25 %. És per això que estan invertint grans quantitats de diners en R+D al sector i ha reduït els impostos d’importació per a diversos productes a més d’oferir subvencions a les empreses que ho volen fer, i per això suposarà un gran mercat en els pròxims anys a les empreses del sector.
El sector agrari i de maquinària industrial també té oportunitats de futur, ja que moltes empreses multinacionals hi estan obrint plantes i busquen equips i processos que puguin complir la normativa de qualitat europea i americana. A més, el sector agrícola necessita tecnologies i solucions per millorar la productivitat. Les solucions innovadores per fer el seguiment dels terrenys i dels cultius i les tecnologies intel·ligents d’irrigació poden tenir molt bona cabuda en el mercat.
Un altre dels sectors que més pot créixer al país és el digital perquè la deslocalització global, la digitalització i la transició energètica han de permetre un creixement econòmic del país. De fet, les administracions del país han pres mesures per desenvolupar solucions tecnològiques per habilitar digitalment els serveis i permetre l’adopció de tecnologies deeptech. A més d’aquests sectors, el país també pot oferir bones oportunitats en altres sectors com el farmacèutic, el de la salut, el biotech i els videojocs. Quatre activitats en les quals Catalunya i les seves empreses estan ben posicionades.