La transició cap al transport elèctric continua topant amb obstacles que frenen la seva expansió. Tot i l’interès creixent dels conductors, la manca de punts de recàrrega arreu del territori es manté com una de les principals barreres per fer aquest canvi. En aquest punt, les administracions juguen un paper important per donar un impuls cap a aquesta transició, un punt que s’incloïa en l’últim decret llei que volia aprovar el govern de l’Estat. Una de les últimes votacions del Congrés dels Diputats d’abans de l’agost havia de servir per aprovar unes mesures urgents per al reforç del sistema elèctric i la supervisió del sector després de l’apagada que va tenir lloc el 28 d’abril i va aturar tota la península. Finalment, la votació no va ser aprovada, i es van deixar perdre inversions en el sector que podien generar fins a 200.000 milions d’euros a tot l’Estat. A més, també es van deixar passar mesures per a l’electrificació que impulsaven el vehicle elèctric i els punts de recàrrega d’aquests, un dels deures pendents de tot el territori. Des del sector s’està pendent que aquesta “mesura necessària” es pugui tornar a aprovar, explica Josep Nadal, president del CIAC, el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya.
Segons les últimes dades d’Anfac, l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions, en els sis primers mesos del 2025 s’han matriculat al conjunt de l’Estat un total de 365.083 vehicles elèctrics. Pel que fa a Catalunya, aquesta dada se situa en 5.802 durant els tres primers mesos, el període en el qual es troben dades a l’Idescat. Amb això, Catalunya es situa en segona posició al conjunt de l’Estat, només per darrere de Navarra, pel que fa a la presència de vehicles electrificats sobre el mercat total, amb un 27,6%. Tot i que en els últims anys les matriculacions d’aquest tipus de vehicles han anat augmentant, la infraestructura de recàrrega segueix sent molt inferior a la necessària per abastir el parc de vehicles al que es vol arribar. A més, les enquestes apunten que la manca d’aquesta xarxa és un dels “aturadors” dels compradors per fer el salt al vehicle elèctric, tal com apunta Nadal. A Catalunya hi ha 11.026 punts de recàrrega d’accés públic, sent un dels territoris de l’Estat amb una infraestructura més àmplia, a més de 2.945 que es troben fora de servei, segons dades d’Anfac. Per això les mesures incloses en el decret com l’acceleració de la posada en marxa de punts de recàrrega a la carretera, l’exempció de tràmits per autoritzar certes estacions de recàrrega, o la facilitació d’instal·lació de punts de recàrrega a través de la reducció de terminis, es veuen com “un pas endavant” de totes les dificultats que han anat frenant l’expansió del vehicle elèctric. Malgrat el fracàs del decret antiapagades, Nadal reforça que el fet que no es despleguin aquestes mesures no suposa un fre per al sector, ja que aquest “ja estava frenat”.

Fomentar la demanda interna per impulsar la indústria
Aquesta manca d’infraestructura dificulta fomentar la demanda interna, el que acaba tenint un impacte en les inversions i l’activitat nacional del sector, que es debilita en les vendes d’elèctrics. Tot i que les marques europees, com Volkswagen, Cupra i Citröen mantenen una presència important en el mercat comunitari, les empreses automobilístiques xineses, tant en cotxes elèctrics com en els de carburants, avancen en territori europeu. En aquest sentit, Nadal considera que s’ha de construir una indústria de vehicle elèctric “que també es vengui aquí, no només que exporti” i en la qual els cotxes sostenibles “també tinguin èxit al país”, per seguir potenciant el sector i la inversió en territori català. “S’ha d’entendre que la cadena de producció està interrelacionada, no es pot incentivar només una part sense tenir en compte una altra que està bloquejada”, puntualitza Nadal. Per tant, si els consumidors segueixen veient dificultats en recarregar els vehicles elèctrics, seran més reticents a fer el pas.

Des del govern català també s’han impulsat mesures per donar aquesta empenta als cotxes elèctrics, amb un pla per mobilitzar 1.400 milions d’euros en els sis pròxims anys per tal d’impulsar el vehicle elèctric a Catalunya donen empenta al sector. Amb aquest programa, el Govern de la Generalitat busca que la quota de vehicles electrificats passi del 14,3% en el qual es troba actualment fins al 40% abans del 2030. Tot i l’avenç de l’electrificació al conjunt de l’Estat, Catalunya continua trobant-se molt lluny de referents europeus en mobilitat sostenible com és Noruega. El país escandinau lidera tots els rànquings, tant en vehicles com en infraestructures, però també destaquen casos com el de Portugal, que en dos anys ha aconseguit superar la penetració del vehicle elèctric de l’Estat espanyol en un 19%. Les claus de Portugal per fer aquest impulsa passen per exempcions d’impostos de circulació per a cotxes elèctrics, bonificacions en l’IVA, majors ajudes a les empreses perquè també facin el pas, a més d’ajudes directes que es reben al moment, sense esperar períodes d’un any aproximadament com succeeix a l’estat. Des del sector s’apunta a l’exemple portuguès com un camí a seguir per finalment veure el canvi en una mobilitat sostenible que fa anys que es discuteix, però que encara no arriba.