MónEconomia
Les 7 propostes per ampliar els vols internacionals a l’aeroport del Prat
  • CA

L’ampliació de l’aeroport del Prat és una de les qüestions han protagonitzat l’agenda política en els darrers cinc anys. Entitats, empreses i administracions han posat sobre la taula durant aquest temps fins a set propostes diferents que permetrien guanyar més capacitat per als vols internacionals a l’aeròdrom barceloní, una possibilitat que les associacions ecologistes rebutgen, però que cada cop sembla més difícil que puguin aturar.

Amb motiu de l’inici de la campanya electoral de cara a les pròximes eleccions del 12-M, Europa Press ha fet un recull de totes aquestes iniciatives a tall de radiografia sobre la situació actual de les instal·lacions de la capital catalana i com a punt de partida per provar de preveure cap a on pot acabar concretant-se aquesta ampliació del Prat. Cal recordar que l’aeroport actualment té tres pistes: la primera és la més llarga i s’utilitza per a aterratges, la segona és transversal i s’utilitza de nit, i la tercera és la més propera al mar i la llacuna de la Ricarda i és on els avions s’enlairen. Aquest sistema segregat complica l’operativa pel que fa a l’enlairament dels avions més llargs i amb més capacitat de passatgers, que necessiten més superfície que la que en aquests moments ofereix la tercera pista de l’aeròdrom. Per fer-ho possible s’han plantejat aquestes set propostes:

La proposta d’Aena

La primera proposta data del 2021 i la va plantejar Aena. Aquest projecte proposava ampliar en 500 metres la pista més propera al mar, fins als 3.160 metres, amb una inversió de 262 milions d’euros. L’operador continua defensant aquesta posició, que implicaria la destrucció de l’àrea protegida de la Ricarda i que va quedar aparcada fins al febrer de l’any passat, quan el Govern i el PSC van pactar els pressupostos de la Generalitat i van incloure l’ampliació de l’aeroport com un dels tres projectes estratègics per al territori.

Pista sobre el mar

La segona va arribar a mans de la Generalitat el febrer del 2023 per part d’una consultora. Aquesta iniciativa de l’enginyer i directiu Joaquim Coello plantejava l’opció de construir una pista nova sobre el mar, a una milla de distància de la costa. La pista ocuparia uns 3.400 metres de longitud, estaria connectada amb l’aeroport mitjançant una plataforma i no afectaria l’espai natural de la Ricarda.

Allargament amb afectació parcial a la Ricarda

La tercera és del juliol del 2023, quan Barcelona Global va proposar allargar 350 metres la pista curta paral·lela al mar perquè els avions intercontinentals poguessin enlairar-s’hi. L’entitat considera que es poden aconseguir 3.310 metres de distància d’enlairament allargant aquesta pista 350 metres de paviment sense afectar la làmina d’aigua de la Ricarda.

Allargament sobre el mar

L’agost del 2023, l’exarquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona, ​​Josep Antoni Acebillo, va presentar a la comissió sobre l’aeroport que va crear Foment del Treball un model per allargar l’actual pista creuada per sobre del mar.

Desviació dels vols de baix cost

L’entitat mediambiental Oikia va proposar el setembre del 2023 desviar part dels vols ‘low cost’ que operen a l’Aeroport de Barcelona a altres aeroports catalans i millorar les connexions per tren entre infraestructures, en lloc d’ampliar la tercera pista del Prat.

Una pista que sobrevoli la Ricarda

L’octubre del 2023, Foment del Treball va proposar allargar la tercera pista de la infraestructura 840 metres per sobre de la Ricarda, preservant la biodiversitat subaquàtica i l’espai natural.

Canvi de funcionament a l’estiu

La sèptima i darrera proposta es va rebre aquest mateix dijous, quan el president de la Generalitat, Pere Aragonès, va proposar modificar el juliol i l’agost el funcionament de les pistes de l’Aeroport de Barcelona de 10 a 14 hores per assumir més vols intercontinentals sense ampliar la tercera pista. Aquesta proposta implicaria convertir les pistes en independents, perquè totes dues puguin acollir enlairaments i aterratges, per la qual cosa també es generaria més contaminació acústica per als veïns de Gavà Mar i Castelldefels (Barcelona).

Comentaris

  1. Icona del comentari de: antoni a abril 15, 2024 | 20:53
    antoni abril 15, 2024 | 20:53
    a Barcelona, ja no hi cabeu, de tanta gent que hi viviu, cues cada dia de mati i o de nit, que ja no sabeu on ficar- os, pero lo collonut es que aquestos que s' emperren en ampliar el Prat, es veu que no en tenen prou, realment es necesari que Barcelona s' ha asembli a Calcuta ??????????, no mes es una pregunta que jo visc a 100 km de Barcelona a un poble de 212 habitans

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa