Una indústria com la de l’automòbil, tan potent com és a Catalunya -és, mes rere mes, la tercera potència exportadora entre les branques productives del país- necessita una munió d’infraestructures, des d’entorns de proves fins a la cadena de valor de la fabricació. La innovació en mobilitat, cada cop més necessària, és només una de les aportacions que el Circuit de Barcelona-Catalunya fa a l’economia del seu entorn: com a entorn de proves, així com a “motor de desenvolupament”, tal com celebra el seu director general Josep Lluis Santamaria. L’aportació de Montmeló, però, supera les branques productives: l’atractiu de les grans competicions del món del motor genera turisme de qualitat i un important moviment de despesa dels visitants al territori. A propòsit de tota aquesta connexió amb el teixit econòmic, Santamaria parla amb el Món Economia sobre la nova demanda dels visitants, la implicació amb el món del transport sostenible i les novetats que el Circuit oferirà a curt i mitjà termini.
Quina és, en termes generals, l’aportació econòmica del Circuit de Barcelona-Catalunya al seu entorn?
El Circuit és un excel·lent motor econòmic de l’entorn del Vallès Oriental. Connecta amb el territori i amb el teixit productiu de la comarca i les activitats que es duen a terme a la instal·lació es tradueixen en una generació d’ingressos en diferents sectors com el transport, empreses de serveis, l’allotjament, la restauració, el comerç i l’oci. Els darrers resultats dels quals disposem, del 2022, mostren que les activitats que es van dur a terme al Circuit van generar una producció de béns i serveis valorada en 447 milions d’euros i un PIB de 247 milions.
Com es relaciona amb el turisme? És un pol d’atracció de la mena de ‘turisme de qualitat’ que reivindiquen hotelers i comerciants al voltant de Barcelona?
El Circuit té un vincle empresarial amb el turisme esportiu a través dels seus Grans Premis i amb el turisme de reunions a través d’esdeveniments com incentius o congressos que es duen a terme a la instal·lació durant l’any.
Quina mena de visitants atrau el Circuit de Barcelona-Catalunya? És un entorn ‘de nínxol’ o supera el seu públic objectiu?
El Circuit té com a principals esdeveniments els Mundials de Formula 1®, de MotoGP™ i de Superbike, que generen un gran volum d’activitat i atreuen molts visitants. El percentatge més elevat és de públic objectiu aficionat al motorsport en general. Així i tot, l’objectiu és optimitzar l’explotació de les instal·lacions per impulsar nous models de negoci relacionats amb les fires i els congressos, l’oci saludable, els grans esdeveniments musicals i culturals, i la indústria de la mobilitat sostenible.
Quina és la seva relació amb la indústria de l’automòbil local? Hi aporta valor?
Catalunya compta amb una intensa tradició automobilística, amb la presència de tots els elements de la cadena de valor del sector -des de centres de disseny i R+D fins a fabricants d’equip original-, i una demanda sofisticada, reflectida en la celebració del Saló Internacional de l’Automòbil a Barcelona, en l’existència de la primera companyia de l’Estat en assistència a l’automobilista (el RACC) i en una infraestructura de primeríssim nivell internacional com el Circuit de Barcelona-Catalunya. En aquest sentit, creiem que el Circuit aporta un gran valor a la indústria, actuant com a motor del desenvolupament i com a banc de proves per a tota mena d’innovació tecnològica. Sense anar més lluny, des de 2022 el Circuit acull també l’e-Mobility Experience, una fira que aglutina sostenibilitat, oci i família vinculat a la indústria de l’automoció i que té l’objectiu de conscienciar les generacions més joves de la importància de la mobilitat sostenible.

Què suposa per al món català de l’automòbil comptar amb una infraestructura com aquesta; en termes de visibilitat, però també de suport a la indústria?
Amb la celebració del Gran Premi de F1 i de MotoGP i d’altres importants competicions de motor al seu calendari esportiu, el Circuit de Barcelona-Catalunya projecta el seu nom, el de Montmeló, Barcelona i Catalunya a escala mundial, produint un impacte mediàtic notable. Per a Catalunya, comptar amb una infraestructura de primer nivell com aquesta és clau per a la indústria de l’automòbil, que veu l’oportunitat d’organitzar proves de vehicles en desenvolupament i assajos per la millora de la tecnologia automobilística.
Entrant en l’activitat concreta del Circuit; com valora el creixement de la F1 i les curses dels diferents nivells de competició en el món de la moto en els recents anys?
Des de la seva inauguració, el Circuit de Barcelona-Catalunya ha acollit les competicions més importants del món del motor i això l’ha permès posicionar-se com un dels millors traçats permanents del món. Hem viscut moments excepcionals, normalment lligats a l’èxit de pilots de casa o del campionat en sí. En la F1, per exemple, estem en un moment molt dolç. El Mundial gaudeix d’una gran popularitat i aquest creixement es nota, sobretot en la venda d’entrades i amb l’entusiasme que detectem per part del públic de voler venir al Circuit. Aquest any vam rebre la visita de prop de 300.000 persones durant el GP de Fórmula 1, fet que suposa un repte pel Circuit a nivell d’organització, infraestructures i seguretat. Aquests reptes ens agraden i ens ajuden a superar-nos com a instal·lació.
Com es gestiona aquest creixement en tant que activitat econòmica? S’ha d’oferir més valor als visitants?
Aquest creixement, tant en nombre d’espectadors com en ingressos, té un impacte directe en l’activitat econòmica de l’entorn del Circuit i a Catalunya. Treballem conjuntament amb els promotors de cada un dels campionats per oferir valor als espectadors que ens visiten en forma d’experiències que poden viure a la instal·lació, com són activitats lúdiques per a tots els públics, concerts, jocs per als infants, iniciatives sostenibles i entreteniment focalitzat en el món del motor. També ampliem la proposta de restauració i l’adaptem a les necessitats del públic per tal que tinguin una experiència 360 quan venen al Circuit.
Com pot el Circuit continuar creant valor quan no hi ha Gran Premi?
Des de la presentació del Pla Estratègic l’any 2022, el Circuit ha experimentat una profunda transformació per tal de modernitzar-lo i adaptar-lo a les noves necessitats, promovent un model més sostenible, innovador i digital i apostant per la diversificació. En aquest sentit, la capacitat organitzativa i l’experiència en la celebració d’esdeveniments de masses és un valor afegit del Circuit a l’hora de poder diversificar les línies de negoci durant tot l’any i oferir als assistents la millor experiència i atractives alternatives als esdeveniments de motor.

És possible fer que les escuderies i marques que participen en les competicions tinguin influència positiva sobre el seu entorn econòmic?
Sí, de fet un clar exemple el vam viure amb el F1 Barcelona Fan Festival d’aquest any. Prop de 120.000 persones van acostar-se al centre de Barcelona, gaudint de l’experiència. Això va ser, en gran part també, gràcies a la implicació d’escuderies com Aston Martin, Red Bull o Ferrari, equips i marques de gran renom internacional i que arrosseguen milions de seguidors.
Quines novetats poden esperar els assistents a curt termini en el Circuit?
Com hem comentat, aquest any el Circuit ha experimentat una profunda transformació, amb diversos treballs de millora de les instal·lacions i una inversió de 50 milions d’euros fins al 2026 no només per modernitzar-lo sinó també per adaptar-lo a les noves necessitats. Els assistents han pogut anar veient totes aquestes millores de les infraestructures i a curt termini també aniran gaudint de tots els nous esdeveniments que anirem acollint a la instal·lació com a prova d’aquesta diversificació del negoci.