El nou president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu, ha aprofitat la seva primera compareixença en el càrrec per reclamar al govern espanyol un “traspàs integral de les Rodalies” a la Generalitat a fi de dedicar-hi un “pressupost adequat”. L’exCEO de DKV, en una roda de premsa posterior a la presentació de l’informe de conjuntura econòmica de la corporació, s’ha mostrat crític amb l’infrafinançament de les infraestructures catalanes per part de l’Estat, una posició que assegura que la Cambra “manté des de fa anys”. En aquest sentit, posa el focus en la millora del servei de ferrocarril de rodalies per “reduir contaminació” i adaptar el transport a Catalunya a la nova realitat d’emergència climàtica -un objectiu que exigeix la gestió per part de la Generalitat i una millor dedicació econòmica-. El traspàs integral, assegura Santacreu, seria “un element claríssim de millora” per a un servei públic que considera “cabdal” per al bon funcionament econòmic del país.
En aquest sentit, Santacreu ha enlletgit el ministeri d’Afers Econòmics del govern espanyol que les xifres d’execució de les inversions pressupostades a Catalunya no s’hagin publicat encara, quan estaven previstes per al passat mes de maig. Aquest important retard, lamenta el nou president, “ens fa pensar que no es fan públiques perquè són massa baixes”, com anava succeint en els darrers exercicis, amb taxes d’execució al país sistemàticament per sota del 20%. Durant la seva exposició, el dirigent ha exigit a les administracions competents -el govern espanyol, en aquest cas- “la informació i el compliment” d’allò que es pressuposta, a banda d’un “tracte d’igualtat” per a tots els territoris afectats. Un tracte, recorda, absent en els darrers anys, amb un finançament de les inversions en infraestructures a Catalunya prop de 10 punts inferior a la mitjana de l’Estat -un 16% per un 25% al conjunt-; i extremadament llunyà al de la Comunitat Autònoma Madrilenya, que supera el 50%.

Temps per a l’aeroport
Preguntat per les conclusions de l’informe de Foment del Treball sobre l’ampliació de l’aeroport que la patronal va publicar el passat dilluns arran de la feina de la seva comissió dedicada, Santacreu no ha volgut “mullar-se” encara al seu respecte. Tot i això, fa palesa la necessitat que El Prat compti amb “connexions transoceàniques que cal prioritzar per sobre de les altres”. “No ens sumem a les conclusions de l’informe perquè encara és massa d’hora”, argumenta. La hipotètica ampliació, reclama, ha d’anar acompanyada d’un “diàleg transversal” que inclogui empreses, ciutadans, administracions i entitats socials interessades; així com altres organismes públics, com ara el Port de Barcelona, que va rebutjar de ple la proposta de Foment d’ampliar la pista per sobre de la Ricarda.
El president de la Cambra, però, assegura que cal “un model aeroportuari de més viatges a llarga distància que no pas vols curts, que tenen alternatives”. En aquest sentit, s’ha mostrat procliu a l’acord de coalició presentat el passat dimarts pel PSOE i Sumar, en què es registra la prohibició dels trajectes aeris inferiors a dues hores i mitja amb alternatives per altres mitjans, com ara l’alta velocitat.