La nova proposta de Foment del Treball per ampliar l’aeroport del Prat no ha trigat ni 6 hores a tenir les primeres posicions en contra. El primer a fer-ho ha estat l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, que ha considerat la proposta de la patronal catalana és “un projecte caduc i fracassat” que es basa “en el negacionisme climàtic”. En aquesta línia, Mijoler, que ja en el seu dia va ser molt bel·ligerant contra aquest tipus de propostes, ha assegurat que “el lobby del capital vol especular, el totxo pel totxo”. Segons l’alcalde del Prat, la millor proposta de Foment és, precisament, la que patronal descarta, la de “no fer res”. “Ja sabem que el que és millor pel capitalisme és el pitjor per la gent i pel patrimoni dels espais naturals”, ha afirmat el batlle. Mijoler també ha assegurat que la proposta de la patronal va “contra el sentit comú que imposa Europa” i ha rebutjat que es pugui actuar a la Ricarda perquè ja té mala qualitat ambiental.
En aquest sentit, l’Ajuntament ha recordat que Aena “no compleix amb les compensacions a què es va comprometre” amb l’anterior ampliació, i ha reiterat que la Unió Europea avisa que no es pot destruir un espai al·legant-ne una pèrdua de qualitat. “La Unió Europea diu que encara que una zona s’hagi degradat per manca d’inversions, no deixa de ser una zona protegida”, ha insistit Mijoler, recordant que les administracions tenen “l’obligació de conservar i millorar els espais naturals”.
Sense sorpreses
L’alcalde del Prat ha dit que la proposta de Foment no l’ha sorprès “gens” perquè “dona voltes sobre el mateix”. Mijoler ha assegurat que és una “mentida” afirmar que amb l’ampliació de les instal·lacions aeroportuàries hi hauria més riquesa per al municipi i el país.
L’alcalde ha criticat que en el document de Foment, “la paraula emergència climàtica només apareix un cop” i és “per dir que la indústria aeronàutica està fent grans esforços” per reduir emissions.
El Port tampoc compra la nova proposta de Foment
Per altra banda, qui també s’ha posicionat en contra de la nova proposta és el Port de Barcelona. En aquesta línia, el seu president, Lluís Salvadó, ha advertit de les conseqüències en la seva operativa d’allargar la tercera pista de l’Aeroport de Barcelona 840 metres cap al nord, com ha proposat patronal catalana.
A més, l’exdiputat d’ERC al Parlament ha assegurat que el nou projecte “posa en risc el present i el futur” del Port perquè limita l’altura de les grues amb les quals treballa, segons ha explicat a Josep Sánchez Llibre en una carta. Concretament, Salvadó exposa que l’ampliació “pot impossibilitar el funcionament” de la terminal de contenidors en el moll Prat, així com el trasllat de la segona terminal de contenidors al futur moll Catalunya.
En el seu argumentari, Salvadó ha lamentat que la dimensió dels vaixells “requereixen ja avui grues de més altura per a poder operar” i ha dit que negocien des de fa dos anys amb les autoritats poder elevar les grues de 80 a 90 metres d’altura. “El Port avui ja no pot operar de manera eficient amb embarcacions més grans a conseqüència de l’impacte de les servituds derivades de la proximitat de l’Aeroport”, ha lamentat, i ha augurat que l’aplicació del plantejament de Foment agreujaria la situació.
Finalment, el màxim dirigent del Port també ha criticat que Foment hagi plantejat la proposta per les “greus incerteses” que al seu judici genera, i que ha dit que impacten tant en la seva continuïtat a mitjà termini com en la presa de decisions estratègiques.
Cal “decréixer” en l’aviació internacional
Una altra opinió en contra de la proposta de Foment ha estat la Plataforma Zeroport, que ha criticat les onze propostes que ha presentat la patronal. “No podem permetre cap plantejament que suposi ampliar el nombre de vols”, ha sentenciat el portaveu de la plataforma, Jaume Osete, en declaracions als mitjans minuts abans de l’inici de la presentació. Osete ha insistit en la idea que cal “decréixer” en l’aviació internacional. Posteriorment, en un comunicat, Zeroport ha acusat Foment d’assumir “un paper polític que no li pertoca” i ha assenyalat que la comissió creada per la patronal té “nul·la credibilitat”.
L’entitat ha exigit que es deixi de “fomentar el debat sobre les infraestructures aeroportuàries del país i les seves ampliacions” i ha reclamat la reducció de línies de vols per reduir la contaminació fins a arribar a la reducció anual d’emissions de CO₂ per complir amb els objectius climàtics el 2030.
Segons Zeroport, la comissió inclou empresaris “clarament interessats i que serien afavorits en qualsevol ampliació de les infraestructures”. “Amb les seves propostes, Foment pretén erigir-se en un actor principal del debat, quan realment la seva visió és parcial i només reflecteix els interessos dels grans capitals per continuar-se enriquint, independentment de les veritables necessitats de la població”, ha sentenciat Zeroport que atribueix el document presentat com “una campanya d’un lobby que pretén assumir un paper que no li pertoca”.